Gå til innhold

Se hit ang Ks..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er stort barn (over 4.5 kg) grunnlag for planlagt ks? Har i tillegg smalt bekken. (vet det fra forrige fødsel..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville helt klart krevd det ja. Ring sykehuset du skal føde. Fikk hastekeisersnitt med tulle 2 gikk strååålende. Så det er ikke noe grue seg over. Massse lykke til stå på krava =0)

Skrevet

På haukeland får du vekstestimering mot slutten av svangerskapet, men ikkje automatisk ks pga stor unge. Fekk eg beskjed om. Eg har for smale hofter til 3kg baby ifølge eit sjukehus, ifølge haukeland må eg komme til vurdering to mnd før fødsel, for å vurdere hoftene til denne ungen.

Skrevet

jeg har nemlig time til samtale og ny vektestimering i slutten av denne uke men synes det er litt seint. jeg har bare 12 dager igjen til termin.. :o

slimproppen gikk fredagsmorgen så nå er jeg jo redd noe skal skje før jeg skal på ny kontroll... :/

Skrevet

Ikke nødvendigvis..

Mitt andre barn var 4725g og endte som en vanskelig skulderforløsning pga smalt bekken.

Jeg ville ha keisersnitt med neste barn siden det var estimert til å være enda større, det fikk jeg ikke. Ble isteden satt igang 2,5 uke før termin, men hun veide likevel 4858g, ble en ny vanskelig skulderforløsning og hun fikk en varig nerveskade i skulderen.

Men da jeg ble gravid enda en gang fikk jeg ikke føde vaginalt om jeg hadde ønsket det engang, da ville de ta keisersnitt for å være sikker på at ungen kom uskadet ut.

Min erfaring er derfor at det kommer ann på hvordan din forrige fødsel var, hvilke lege som behandler ønsket ditt om snitt, og ikke minst hvor standhaftig du er selv når du legger frem ønsket ditt..

Skrevet

forrige fødsel endte i et kragebeinsbrudd så jeg vil nødig ha en gjentagelse... :/

Skrevet

Hvilket sykehus skal du på da?

Jenta mi brakk også kragebenet, men det gror jo, værre er det med nerveskaden, hun må leve resten av sitt liv med en arm som ikke fungerer som den skal på grunn av den.. Hun blir fulgt opp av det som kalles plexus-teamet på Haukeland, de behandler denne type nerveskader på barn fra hele landet. De sa til meg at vanskelige skulderforløsninger kan oppstå spontant uavhengig av størrelsen på barnet, kan f.eks også skje hvis barnet kommer litt skeivt ned i fødselskanalen. Men om det skjer pga stort barn anbefaler de keisersnitt ved neste fødsel, for da er sjansen for gjentagelse ganske stor. Det ville jeg brukt som viktigste argument for å få snitt om du venter et stort barn. Ønsker deg masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...