Gå til innhold

Foreldrepenger (permisjonstiden) hva regner de summen utav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at søknaden var innvilget og at de regnet foreldrepengene utav sykmld pengene min e jeg hadde før jeg gikk ut i permisjon.

Jeg mener dette ikke er riktig,da jeg går på timelønn og har dermed veldig variabel lønn etter hvor mye jeg jobber.

Greit nok sykepenger ble regnet utav siste lønn før sykmld.

MEN foreldrepengene skal da ikke regnes utav sykepengene igjen?

Jeg taper jo veldig mye på dette da jeg jobbet lite den siste mnd før sykmld nettopp pga jeg var så sliten.

Jeg har tidligere fått beskjed om at de regner foreldrepenger utav 6 beste av 10 siste mnd. HVA er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet beregnes pengene utifra de siste fire ukene før permisjonen begynner. Men om den summen avviker mye fra hva som er gjennomsnittelig årsinntekt det siste året (eller er det siste tre?) så beregner de på en annen måte. Reglene er litt skjønnsbaserte og nav bruker i de fleste tilfeller å beregne det slik at brukeren kommer bra ut av det. Men det er jo ikke noe i veien for å klage på vedtaket.

Skrevet

Det er kun de som er arbeidsledige som får regnet av de 6 beste av de 10 siste mnd.

Det er nok rett at om du er sykemeldt når permisjonen starter er det sykepengene som er grunnlager for foreldrepengene. Om det er store variasjoner over 25% er det bare å klage på vedtaket og be de om å se på ett lengere tidsrom.

Det har jo også stor betydning hvor lenge du har vært sykemeldt før permisjonen startet.

Skrevet

sykmld siste mnd før permisjon bare. jeg taper faktisk 29000 gjennom hele permisjonene på at de regner slik. DET synes jeg er mye penger.

Skrevet

Send en skriftlig klage og begrunn hvorfor de bør ta ett snitt av de 3/6/9 siste mnd i stede for å legge sykepengene til grunn.

Skrevet

arbgiver har jo tilogmed sendt inn et skjema hvor det er "riktig" sum. altså gj snitt av 6 mnd før perm som vi fikk beskjed om på nav. men allikevel regner de ut av sykepengene.. har sendt mail til vedkommende men ikke fått svar.

Skrevet

Det er riktig som nav har gjort og gitt deg foreldrepenger lik sykepengene dine.. Saken er vel den at du skulle klaget på sykepengene om du var uenig i summen.. Men, klag i vei - kanskje er du heldig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...