Gå til innhold

Har jeg ammet for siste gang etter dag 5? :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammet henne mest på sykehuset, men måtte også bruke pumpe av og til siden vortene mine var såre og sprukne.

Da jeg kom hjem ble det verre igjen :(

Måtte til å pumpe igjen. Men på sykehuset hadde de sånne små plastkopper som de ga babyen med melk i. Sånne begre har ikke jeg, så jeg tok en sjangs og ga henne rett fra flaske. Hun drakk og drakk og det er jo fint.

Men da jeg skulle gi henne pupp isted etter litt mye gråting ville hun ikke ha. Da pumpet jeg meg og da drakk hun ganske så mye.

Så, har jeg "ødelagt" alt sammen??

Håpte jo at jeg kunne begynne å amme så smått igjen, men tror hun bare vil ha flaske nå :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare fortsett å gi hun pupp du. Kan hende det går seg til etter hvert. Lykke til

Skrevet

Trodde de små koppene bare var toppen på tåteflaskene jeg, altså den i hardplast som skal beskytte smukken når den ikke er i bruk og hindre at innholdet renner ut. Den er jo bøyelig og kan formes litt når du mater... Har aldri sett dette i praksis, bare sett små klipp på nyhetene osv. så jeg foreslår bare det jeg kan tenke meg ut i fra det jeg har sett. Og har du tåteflasker har du jo også disse toppene :)

Lykke til! :)

Skrevet

Mi trulte hadde store problemer med å få "tak" i brystvorten i starten, siden jeg var så sprengt og hard. Så jeg måtte bruke tåtesmukken på brystvorten liksom, slik at hun fikk noe å suge tak i....Det kan jo være et tips siden hun drikker bra av flaske. Hun er sikkert for liten enda til å skjønne at du "lurer" henne....Etterhvert kuttet jeg gradvis ut å bruke tåtesmukk. Ammet rett fra brystet videre, uten problem..

Skrevet

Er det medisinbegre du tenker på? Det kan du sikkert få kjøpt på apoteket.

Ellers kan du kanskje finne hjelp på ammehjelpen?

http://www.ammehjelpen.no/

Ikke gi opp, vi er mange som har slitt i starten!

Skrevet

Hva med å prøve ammeskjlod til du er litt mindre sår? Dette ble rednignen for meg med min første i hvertfall. Du får slike på apoteket. En slags "smokk" du legger utenpå brystvorten. Brukte dem i 5-6 uker, så klarte jeg å amme vanlig etterpå.

Gi i hvertfall ikke opp enda, ring ammehjelpen eller sykehuset dersom du ikke får det helt til selv. Amming kan bokstavelig talt være et blodslit i starten, men de fleste klarer det dersom de bare får litt hjelp og tid på seg.

Skrevet

Jeg var i en lignende situasjn for ca 3 uker siden. redningen ble en flott helsesøster som kom hjem til meg og snakket og veiledet da jeg trengte det og en nesespray som hjalp utdrivningen av melken slik at bany ikke måtte jobbe så mye før melken kom. Etter et par dager var vi i gang igjen og baby har ikke fått mme siden.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Ikke gi deg, ammingen kan fortsatt ta seg opp! Det ER vanskelig i begynnelsen, ikke alle som får det helt til sånn men en gang - både mor og barn trenger litt øvelse.

En grunn til at hun ikke er så interessert i brystet, kan også være at hun må jobbe litt mer for å få i gang melkestrømmen der, mens med flaska er det full stråle med en gang.

Samtidig kan det være at du er litt sprengt og hard slik at hun ikke får godt tak, da kan det være lurt å håndmelke litt først. Da mykner brystet/brystknoppen pluss at du gir melkestrømmen et lite forsprang.

Det positive her er: Du HAR melk til jenta di, og hun liker melka di godt:-) Så ikke gi dere; ta kontakt med ammehjelpen og/eller helsesøster, så kommer dette til å ordne seg. Lykke til!!

Skrevet

Det er helt sikkert for tidlig til at du har ødelagt noe ;) Men, jeg ville ikke gitt henne fra flaske igjen... Heller hold ut litt gråt og gi henne evt fra kopp om det er vanskelig fra bryst. Jeg slet voldsomt med ammingen i begynnelsen....Men det roet seg etter 3-4 uker. Vi ga melk fra kopp av og til, for jeg var så sår at jeg ikke kunne gi henne blodig melk...

Ta kontakt med ammehjelpen. Jeg fikk uvurderlig hjelpe derifra og kan takke dem for mitt år som ammende mamma :) Det er verdt kampen!

Skrevet

Har du prøvd å klemme ut litt melk, smøre det utover knoppen å la det lufttørke?? Jeg er på dag 2 av amming, ammet MYE uten å ha fått ordentlig melk, ble sår på høyre knopp å jordmor sa jeg måtte prøve dette med melken. Gjør det hyppig, hjalp meg veldig, nesten ikke sår lengre!

Fikk også tips om "tvilling stillingen". Be noen vise deg den hvis du ikke har prøvd!

Lokk babyen med brystvorten under nesen, når h*n gaper høyt så hiv babyen langt innpå puppen å klem ungen inntill med litt knekk på nakken (høres drastisk ut men skal til for å få taket).

Husk å alltid ha ansiktet vendt rett på, ikke la h*n suge skjevt.

Ikke gi opp! Lykke til!

Skrevet

Tvillingstillingen reddet også oss! Var faktisk helt håpløst å amme før vi fikk tips om det. Etter å ha brukt ca 2 timer på hvert ammeforsøk med vanlig stilling, var det herlig å legge han i tvillingstiling og han tok tak og drakk med det samme!! Var eneste stilling vi kunne bruke de første 5-6 mnd. Medførte at eg måtte sitte og amme også på natta, men det var bedre det enn å stå opp og varme flaskemelk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...