Gå til innhold

Sliter så utrolig med legging..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 13 mnd som er et mareritt og legge om kvelden. Vi må sitte ved siden av han hele tiden og nesten holde han igjen for han skal snu seg hele tiden...hvis vi går ut av rommet snur han seg med en gang og står i senga og skriker. Så da blir det til at vi må sitte inne hos han til han sovner og det kan ta opp til 2 timer.

Han er trøtt men vil bare ikke sovne alene...vi skal være der hele tiden!

Er så utrolig sliten av dette. Hadde vært så deilig og bare lagt han ned..synget litt for han og sagt natte...så hadde han sovnet av seg selv etterhvert. Regner jo med at ikke hver natt er like lette uansett men orker ikke dette mere. Også våkner han endel om nettene også.

Noen som har hatt samme problem og funnet en løsning på dette ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ingen løsning, for jeg sliter med det samme selv.. Jente på 12 mnd som ikke vil eller klarer å sovne alene, ønsker også å få noen gode tips! ;)

Skrevet

Vi hadde problemer med legging før. Ville bare at vi skulle sitte ved siden av senga. Hjalp litt med sang, men fra å starte med 2 sanger ble det til slutt over en time med sang. Ble veldig sliten av det og bestemte oss for å slutte å synge. Vet mange er i mot å la barnet skrike seg i søvn, men vi ville gi det et par dager og prøve. La henne, kyss på pannen og tydelig god natt. Så gikk vi inn etter 1 min, så 2 så 3 osv. Etter det 6. min sovnet hun. Men var ganske urolig den natten. Neste natt det sammen, men opplevde det mer som sutring enn skriking, så føler ikke at hun hadde det vondt. I tillegg la vi et par leker i sengen. Da lekte hun med de, uten gråt og sovnet. Var bare inne og la henne til rette etterpå. Fant også ut at 2 smokker gjorde susen. En i munnen og en i hånda. Lå bare og byttet smokk til hun sovnet. Kanskje var vi litt harde/strenge de 2 nettene, men hun har sovet 19-7 hver dag siden (4 mnd siden nå). Skriker ikke lenger når hun våkner heller. Ser ut til at hun føler seg trygg i sengen og koser seg når hun våkner også. Bare babler og leker med dyna. Ligger og ler når vi kommer inn.

Lykke til.

Skrevet

Sånn har vi det også, siden slutten av desember har det vart faktisk

Vi har lest masse om søvn, vært på søvnklinikk, prata både med lege og helsesøster om det, prøvd alt vi har fått av råd... Ja, til og med skrikemetoden. Det resulterte i at han begynte å gnage på sengen og flere ganger gnagde han seg til blods fordi han dunket seg i "gnagekanten"

Så en av oss må være inne hos han til han sovner, som har tatt alt fra en halv til to timer

Men det går bedre. Det vi har gjort er at pappaen tar seg av legging, det er også han som går inn til han om han våkner om natta. Det han gjør er at han tillater at han beveger seg i sengen og leker med bamsen, men han må ligge. Han får ikke lov til å reise seg opp.

I tillegg mellom klokka 5 og 6, så er det leketid, prøver at han skal bli veldig sliten. Mellom 6 og 7 er det roligtid, med barnetv, selv om han ikke egentlig ser på, kveldsmat, pysjamas, rolig snakk, litt sang, pluss at gardinene i stua blir trukket for.

Jeg vet jo ikke om det er noe av det vi gjør som gjør at han sovner nå innen 10 minutter på gode dager og halvtime på andre, men det tar ihvertfall ikke 2 timer med skrik og hyl og le og lek lenger.

Kanskje han bare har forstått det, blitt litt eldre, sliten, jeg vet ikke

Men ønsker dere lykke ihvertfall, håper det går over fort

Skrevet

Hei Fiskelisken. Ikke lett med de små;) Alle barn er forskjellige men jeg tror det er viktig at dere ikke sitter inne hos gullet deres, men går ut. Det er forferdelig å høre barnet sitt stå i sengen og hyle, men det barnet vil er at mamma og pappa skal komme inn og være med han.

Vi har en gutt på 14 mnd og vi legger hen ned hver kveld klokken 7 presis, etter bading og tydelige kveldsrutiner som jeg ser dere også har. Da skjønner barnet at nå er det leggedags. Gråter han fælt går en av dere inn, uten å snakke med han, legg han forsiktig ned, gi eventuelt smokk, og gå ut fort. La det gå litt tid,gråter barnet igjen, gjør det samme igjen og igjen. Om dere så må gjøre dette 10-15 ganger så vil dette hjelpe til slutt.

Håper dere finner en løsning, og lykke til:) :)

Skrevet

Det er ikke så greit å vite hva man skal gjøre, men vi har fått ei jente som er en drøm å legge nå. Har aldri forlatt henne gråtende, men har gått ut om hun har ligget eller sittet i senga og holdt på litt med kosebamsene sine eller noe. Hun har også koseklut og smokk. I tillegg har vi en spilledåse som sender opp et lite "show" oppi taket, med noen figurer og spiller en sang i 10 minutter. Den kan hun bli liggende å se på til hun blir søvnig. Før satt vi også sammen med henne og holdt henne nede mens hu koset henne i pannen og kinnene. Sang en sang hvis vi ikke hadde på spilledåsa, varierer litt. Etterhvert fant jeg ut at hvis hun var bestemt på å snu seg, sette seg opp eller stå så gadd jeg ikke holde henne igjen mer. Hun måtte lære seg til å kunne legge seg ned selv. Begynte å prøve å holde henne litt inntill meg og synge litt, da ble hun kjempedøsin. Så prøvde jeg å legge henne ned, og som regel da var hun kjempetrett og la seg til. Eller hun kunne reise seg opp, og vi prøvde på nytt. Har liksom bare prøvd oss frem. Det tok som regel kortere tid etterhvert. Men tok det som en kosestund, det er jo ikke ofte hun vil være i fanget og kose seg..;)

Nå er hun slik at vi kan legge henne ned og enten blir hun liggende eller at hun kanskje styrer på littegrann. Men nå kan vi faktisk gå ut uten at hun blir engstelig og lei seg. Og da finner hun som regel roen raskere også, og bare slokner av seg selv. Men tror dette har mye med at hun føler seg trygg på at vi er der og nå har begynt å skjønne at nå er det sovetid!

Håper dere finner ut av det, ikke gjør noe i desperasjon som strider mot mammahjertet, du kommer lenger med et langsiktig arbeid. Det føles veldig godt etterpå, når man kan ha en harmonisk leggging senere.

Lykke til!:)

Skrevet

Jeg var på foreldremøte i barnehagen idag og da jeg kom hjem hadde samboeren min begynt med nye leggerutiner. La han ned i sengen,sang noen sanger,koste han i pannen og sa natta. Han snudde seg såklart med en gang pappaen gikk ut. Han gråt i noen min og så gikk pappaen inn,la han ned,gav han smokken og sa natta. Det samme skjedde 4 ganger til. Siste gang gikk han inn etter 10 min...da hadde han ikke gråtet i det hele tatt...da lå han bare i sengen og kikket..etter kort stund sovnet han. Da får jeg bare være like flink som pappaen var så går nok dette bra til slutt :)

Skrevet

Så bra!:) Det vil nok funke bra høres det ut som!

Skrevet

Herlig!!! Flott med pappaer som tar tak! Høres ut som dere er på god vei;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...