Gå til innhold

Dere med små barn på samme rom (trenger råd tips etc...!!)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to på 11 mnd og 3, 5 og vi har bare to soverom. Minsten har ikke sovet ordentlig siden den dag han ble født og jeg er desperat. Lurer på om det ville bli bedre om han flyttet inn til eldste. Han legges ca halv syv kvart på syv og eldste kl syv kvart over syv. Hvordan gjør dere det med rutiner? eldste kan jo ikke få bok og sang på sengen som før.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

altså 3,5 ÅR:) hehehehe

Skrevet

Vi har gjort akkurat dette. Lagt 3-åringen og 1-åringen på samme rom. Var litt skeptisk i starten, men det gikk kjempefint! Puser tenner og tar på pysjen først. Så demper vi lysene i stua, også sitter 3-åringen i armkroken eller på fanget mens vi leser nattahistorie eller synger. Er så koselig :) Etterpå følger vi inn på soverommet og hvisker og tisker litt på sengekanten, før nattanuss og godnatt :)

Minsten sover forresten mye bedre på rommet med storebror, og storebror har fått beholde nattesøvnen sin selv om lillebror sover der med han.

Gikk over all forventning her ihvertfall :)

Skrevet

vi begynte med å legge de samtidig rett og slett- prøvde oss frem lenge, mye styr frem og tilbake egentlig. De var jo litt sånn- på overnattingsparty- til å begynne med, krøp oppi sengene til hverandre og flirte og tullet og slet med å finne roen.

Vi har ofte måttet sitte inne på rommet og være sovevakt helt til de har sovnet for å unngå at de har forstyrret hverandre.

Nye rutiner måtte jo innarbeides, som passet for begge to. Det er enda større aldersforskjell på mine jenter da, 3 år og 8 mnd forskjell. Kan ikke huske nøyaktig hvor gammel minste var da hun flyttet inn på rom med storesøster, men hun var vel rundt året tenker jeg.

Nå har de delt rom i ett år ca, og leggingen går strålende! Vi legger de i 7 tiden, begge to. Største sovner som regel rimelig kjapt (sover som regel innen kl 19.30) minste på to har perioder hvor hun sliter med å legge seg, som to åringer flest- men som regel sovner de begge rimelig kjapt, om vi får de i seng i tide (blir klokken over 19.30 f.eks, kan det gå tiimesvis med hun minste iallefall)

Det hart blitt sånn, at lesing på sengen har vi sluttet med, fordi de er jo overhodet ikke intr i samme bøkene da, så nå er det "felles" synging med hvert barn i hver sin seng, så synger jeg noen faste sanger (samme godnattsang i åresvis nå) da sover de som regel innen jeg går på stuen igjen.

Eventuell kveldslesing skjer før vi går på badet. Men det har blitt mindre lesing ja enn før. Men så leser vi gjerne bøker osv etter middagen og før barnetv, så det blir jo stortsett lest hver dag likevel (jentene mne er bokormer, og henter bøker de vil lese ofte)

Vi har en liten leilighet med to soverom, og etter at vi byttet soverom, jentene fikk soverommet nermest stua, gik alt myye lettere om kvelden. Så om dere sliter med å få leggingen til å fungere, kan det jo hende dere vil dra nytte av å f.eks bytte rom, eller andre slike praktiske grep. Kanskje omøblere barnerommet. Jentene mine fikk f.eks sove bedre etter at vi kjøpte køyseng til størstejenta, og hun ligger oppe i køysenga, og minste ligger i en juniorseng- slik kan de ikke se hverandre når de har lagt seg på puten, og forstyrrer dermed ikke hverandre når de skal sovne om kvelden. Før, når de kunne se hverandre, ble det mye tøys og tull og herjing og fliring (moro det, men de får jo ikke nok søvn når de skal ha pysjamas-party hver kveld)

så vi satt jo som sagt vakt på rommet en periode, og da var det å være streng på at hodet skulle ligge på puten, at de måtte ligge ned- pleide å forklare til største at det kunne være lurt om hun lot som hun sov om miste begynte å skulle tulle osv :)

Dere må sikkert prøve dere frem en god del (eller kanskje ikke? men det måtte iallefall vi) før dere fnner en rutine som passer for dere. For det må sikkert nye rutiner til, som begge barna er komfortabel med. Det blir jo som regel kaotisk i overgangen.

Nå sover jentene mine best om de sover på samme rom, savner hverandre og blir urolig om de ikke er på samme rom (er jo trygt å ha en til på rommet når det kan være litt skummelt om natten f.eks)

(De er 2 og 5.5 år nå)

Lykke til!

Skrevet

Glemte å si at vi legger minsten ca en halvtime før eldste. Var eldste jeg skrev om når det gjaldt lesing og div, før han la seg.

Skrevet

Mine 2 eldste er 19 mnd. fra hverandre i alder.

De har delt rom fra nr.2 var 6 mnd. Gikk greit.

Pleide og gjore de kalre samtidig; vask, pysj og tannpuss. La oss ned og ammet minsten mens jeg leste for eldste samtidig. Gikk veldig greit. Så sovnet vi alle sammen.

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

jeg har litt mindre mellom barna mine enn deg. eldste er 2 aar og 7 maaneder og yngste er 15 maaneder. Vi reiste paa en tur hjem til min mor i februar og bodde paa samme rom alle sammen i en uke, og tok det som et startspunkt paa aa faa vesla inn paa storesoesteren esitt rom. Jeg er stort sett alene med de i kveldsstellet saa rutinene er godt innarbeidet siden minsten ble foedt og jeg har siden dag 1 hatt minsten med paa leggingen (selv om om i begynnelsen bare tok en liten lur paa den tiden. Naa putter jeg begge to i badekaret klokken 18 30 og tar lillejenten opp kloken 1845 og leser en liten bok for henne (ofte er storesester med og venter taalmodig paa sin tur. Vi leser i min seng mens jeg tar pysjen og nattkjolen paa de. Jeg legger minsten og synger en sang og sier godtnatt og gaar tilbake til storesoester. Jeg leser saa 2 boeker for henne (hvormed hun ofte sovner i fanget mitt nesten) og legger henne i sengen sin. I det siste har lillesoester ikke sovnet som hun skal (grr)men hun vekker ikke hun andre selv om hun lager masse lyder og kaster smokk og teddy og roper paa alle hun kjenner. Jeg bare gaar inn til henne og gir hun smokk og teddy og gaar ut til hun gir opp.

Foreloepig vekker ingen av de hverandre :-) Naa skal det sies at minsten her i huset er litt ulik din paa sovepunktet. Hun har alltid sovet godt og punktlig og greit.

Skrevet

TUUUUUUUUUUUUUUUUSEN takk for svar. Det er nok bare noe jeg må gjennom:)

Skal holde dere oppdatert....Tror jeg begynner i morgen.....

Skrevet

Yngste på 2 år legger seg 19-19.15,og største legger seg kl 19.45,og da har jo han yngste sovnet innen den tid.

Så her går det kjempe bra.

Begge guttene tåler litt når de sover,så sjeldent de vekker hverandre..

Her har vi det slik att når de legger seg i senga,så er det natta.

Skal det leses en bok eller noe,så koser vi oss på sofaen før vi går på badet og tar kveldsstellet.

Skrevet

Takker for alle svarene! Dere gjør meg litt mindre nervøs med tanken på å få småttene inn på samme rom. Jeg er ganske sliten og pappaen og jeg bare må få lov til å sove og faktisk ha et samliv også:) 11 mnd er leeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge ute å tørre å klemme i sengen en gang:)

Skrevet

Yngste er 2 år,og eldste er 4 1/2 år nå.

De begynte å dele rom da de var 1 år og 3 1/2 år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...