Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 ...Burde hatt lappen!! Feilkjøring i hver eneste rundkjøring. Ligger altfor sakte under fartsgrensa!! De irriterer så man kan bli gal!
Gjest Sauen er poppeklar! Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Den kan jeg skrive under på! Var ute for ganske mange dritasjåfører i går, og enda flere i dag. Livsfarlig! Det verste er de som ikke kan rundkjøringsregler og bare kjører FORT ut midt mellom feltene i rundkjøringen, og håper på det beste...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Da er vi to:) Skjønner ikke at de tør jeg. Smeller det, ja da blir det dyrt for de!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Feilkjøringer i rundkjøringer kjenner jeg vel til, det er mange som kunne hatt behov for et lite oppfriskningskurs i teorien der ja. Lettest å kjøre "ytrefelt-indrefelt-ytrefelt" når man skal rett fram i en rundkjøring. Sparer jo flere meter på den måten... Og blinklys, DET er fa'li det! Må for all del ikke slite det ut. Dessuten, lokalt her har en god del bilførere sans for "venstreblink" når man kjører inn i rundkjøring og skal "til venstre". At man ALLTID skal blinke UT av en rundkjøring fikk de visst ikke med seg på teorikurset! Å ligge under fartsgrensa derimot behøver ikke å være "altfor sakte", det står enhver fritt til å avgjøre selv, basert på vei, vær, kjøre og trafraikkforhold. Meget sjelden norske veier har krav om minste kjørehastighet, gitt! Men samler man opp biler bak seg slipper man fordi. Ikke nødvendigvis på øyeblikket, men så snart man får en fornuftig anledning, det er god høflighet. Og under enhver omstendighet slipper forbi en bil som, ved bruke venstre blinklys, signaliserer at den ønsker å kjøre forbi, så snart dette er mulig uten å lage en trafikkfarlig- eller -vanskelig situasjon. Det er ikke bare god høflighet, det er påbudt, så man kan risikere ikke bare irettesettelse, men bot om man lar være! Selv om den som signaliserer at den vil forbi kjører som grassat, og langt over fartsgrensen. Ikke alle "perfekte bilister" ser ut til å ha fått med seg det! Ellers er det jo slik at 55 % vurderer egne kjøreferdigheter som over gjennomsnittet, 35 % som på gjennomsnittet og 10 % under gjennomsnittet. Merkelig gjennomsnitt i grunn...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Skjønner ikke hva som er vanskelig med å ligge rett i rundkjøringer jeg. Er det en 4 armet, skal man ligge til høyre om man skal rett frem eller svinge til høyre. Er det en 3 armet, skal man ligge til høyre om man skal til høyre, eller inn når man skal rett frem eller rundt tilbake der man kom fra. Det er da som kryss. Folk kjører feil hver bidige dag, og ikke bare et tilfelle!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Irriterer meg også over folk som gjør dumme, farlige forbikjøringer... som regel sparer de ikke noe tid på det engang. Sett folk som finner på å kjøre forbi rett før en sving/bakketopp o.l..
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 Helt enig med deg HI.. vi skulle rundt en rundkjøring, og låg da i ytterste fil, som vi da skal, når vi skal rett over, så plutselig fra ingenmannsland, kom det ei kjærring og holdt på å kjøre rett inn i siden våres, (fra høgre) hadde 1-åringen baki på denne siden.. Hu tuta som et helvette og rakk finger!! dama var over 50!! Mannen min kjørte etter henne, men hu stoppa aldrig...
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 Hvordan kunne dama komme inn fra høyre når dere lå i ytterste fil? Og hvis dere skulle rundt som du sier først, skulle dere ligget innerst. Skulle dere rett frem som du sa sist så lå dere riktig, ytterst, men da skal ikke damen ha hatt mulighet til å kjøre på dere fra høyresiden.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #9 Skrevet 24. mai 2009 Klarte ikke å forstå denne, 21:16. Dere skulle rett fram og lå i ytterste fil, altså lengst fra sentrum av rundkjøringen,. Riktig? Hvordan var det da mulig for dama å komme fra HØYRE? Dere lå jo så langt til høyre side i rundkjøringen som mulig hele tiden? Er det noe jeg har misforstått? Dersom du mener at dama kom fra venstre (altså hadde kjørt i indre bane og prøvde å skifte over til ytre bane hvor dere var "i veien"), kan jeg fortelle at jeg har opplevd det mange ganger. Opplever til stadighet at folk som skal "3/4 rundt" mener de har rett til "fritt feltskifte uten hindringer" når de skal ut. Prøver noen seg med hornet da, får de også høre MITT! Det er faktisk alltid den som skifter felt som har vikeplikt og skal "holde igjen". Her som på vei ellers. At man viser litt smidighet i køsituasjoner for at "indre runde" ikke helt skal stoppe opp er en ting. At man har "rett" på fri bane noe helt annet! Har faktisk også fått en på venstre forskjerm en gang. Han virket meget overrrasket da jeg ikke godtok "ansvar for skaden" på stedet. Tror han ble enda mer overrasket da han fikk ansvar for skaden av forsikringsselskapene. Fikk senere vite fra mitt eget at det ikke var første av varianten de hadde hatt til behandling. Heldigvis var farten lav, så det ble bare en ødelagt forskjerm. Et ødelagt barn hadde vært adskillig verre!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #10 Skrevet 24. mai 2009 Skjønte hva 21:16 mente jeg. Seff kan det komme noen fra høyre, om det er en 4 armet rundkjøring. Da skal man ligge i høyre fil, som hun forklarer. Er så mye idioter ass, i trafikken. Og tosker som ikke skjønner å legge seg inn når man skal forbi på e6. Arg!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #11 Skrevet 24. mai 2009 Helt enig! Det som irriterer meg mest er bilister som ligger under fartsgrensa, og som gasser på så fort det kommer ei rett strekning. Noe som gjør at jeg ikke får kjørt forbi... aarrrgh! eventuelt at de ikke sakker ned farten og blinker meg forbi.
Gjest Skrevet 24. mai 2009 #12 Skrevet 24. mai 2009 Man kan faktisk blinke til venstre i rundkjøringer! Jeg syntes det var så fantastisk idiotisk at folk drev på og blinket til venstre, at jeg måtte sjekke det opp. Og joda, det står i "veien til førerkortet" (en av de nyere utgavene) at man godt kan blinke til venstre selv om det ikke er påbudt... Men jeg er helt enig i at det finnes maaange der ute som burde tatt seg et rundkjøringskurs. Nesten daglig ligger det folk ved siden av meg i en spesiell rundkjøring på vei til og fra jobb som holder på å kjøre rett inn i meg (de ligger innerst ved siden av meg og tror de bare kan kjøre på når de skal rett fram). Like moro hver gang, og jeg gir meg ikke. Har blirtt mange tut og sure blikk der ja... Synes det er litt artig jeg, da =oP Men bare hvis jeg kjører firmabilen altså ;o)
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #13 Skrevet 24. mai 2009 Jeg kjører jeg, og jeg driter i om det smeller, blir ingen dødsulykke i rund.kj, så det blir dyrt for de som hiver seg rundt i alle mulige felt:) Fatter ikke hva som er vanskelig med å ligge riktig!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #14 Skrevet 25. mai 2009 21:44 - Det var en 4-armet rundkjøring. denne damen overholdt ikke sin vikeplikt, hun kom i det vi hadde blinket oss ut dit vi skulle.. kom lirkende opp på siden av bilen og tuta.. mannen min holdt på å kjøre inn i midtrabatten, for å unngå krasj.. da fikk denne damen anlendning til å kjøre forbi.. Uansett var hun frekk nokk til å rekke finger!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #15 Skrevet 25. mai 2009 Ja, du kan gjerne blinke til venstre når du kjører inn i rundkjøring (selv, om det, som du skrivver, ikke er påbudt). Men det fritar deg IKKE for plikten til å blinke deg UT av en rundkjøring. Og for å blinke deg UT av en rundkjøring, må du blinke til HØYRE. Den plikten er klart slått fast i trafikklovgivningen!
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2009 #16 Skrevet 25. mai 2009 Jo, men altså, hun sier jo at de ligger i ytterste fil, hvilket er den høyre. Hvordan kan da damen ha kommet fra høyre side?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå