♥ DAME Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Fikk høre det på sykehuset at tannstillingen eller var det noe annet som som ikke var så bra... Husker ikke helt. Men nå har vesla begynt å suge på tommelen, det har hun gjort siden hun var 3 dager gammel. Er ikke det myyye værre?? Og hvorfor selger de smokk fra 0 mnd da?? Blir litt forvirret, så håper noen har et svar
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Jeg tror ikke problemet er at babyer bruker smokk, problemet er at smokken brukes hele tiden og til barna er 3-4 år gamle. Tommelen er vel i og for seg ikke verre, men den kan være verre å slutte med. Dette er slik jeg ser på det, jeg har ingen bakgrunn for å uttale meg utenom at jeg er mor selv.
Tidemann Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Det er alltid en bakdel med smokk,men ikke så stor som når de finner totten!!!det sies f.eks at smokk barn ikke har så "lett" for krybbedød(det var et tema for fire år siden hvertfall,hva de sier nå vet jeg ikke). mens tannstillingen og sugeteknikken til barnet blir dårlig av det. men så sier også tannlegen at så lenge barnet slutter med sutten før de blir fire skal denne tannstilingen rette seg av seg selv,ellers får de et "gap" mellom tennene(sees når barna biter tennene sammen) de vil ikke at nyfødte skal bruke sutt fordi sugeteknikken blir forstyrret. de suger ikke så godt av brystet da. men vi har syntes at sutten har vært god å ha og kan virkelig være en lyd demper i slitsomme perioder!!!jeg merket ikke noe på sugeteknikken når jeg ammet,men det er sikkert individuelt!!! og så kan vi hive den når de blir store nok,det kan man jo ikke med totten og den ødelegger hvertfall tannstillingen!!!
CAT77 Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Jeg tror uansett at det er greit å være litt restriktive med smokken...! Ihvertfall når de begynner å bli litt store. Da snuppa vår var ca 9 mnd fikk hun kun smokk når hun skulle sove eller vi skulle kjøre bil. Nå får hun kun smokk når hun skal sove (eller om hun er syk). Hun eeeeelsker smokken sin og hadde vi ikke gjort det slik ville hun gått med smokk bestandig. Når de begynner å bli større hemmer det jo også språkutviklingen deres. Synes det er trist når jeg ser 3-4 åringer som går konstant med smokk i munnen...!
Gjest Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Smokk er helt supert for de små. Sovner lettere, roer sutring og får tilfredstilt sugebehovet sitt på den i stedet for puppen. Vi brukte smokk nesten fra dag 1 med gutten vår. Han er nå 11 mnd og vil kun ha den på kvelden av og til. Jeg kommer definitivt til å bruke smokk med nestemann og hvis han vil ha da. Maaaange av mine venninner var så misunnelige siden deres små ikke ville ta smokken, og de brukte evigheter på å roe dem. Men det er jo viktig å begrense bruken litt hvis de vil ha den i munnen heeeele tiden. Iallefall som noen over her skriver til de er 3-4 år. Dessuten reduserer smokk risiko for krybbedød.
Gjest Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Så lenge ammingen er i gang kan du godt gi smokk. Forskning tyder faktisk på at smokk er med på å redusere risikoen for krybbedød, så der har du et godt argument FOR smokk :-) Så venner du av med dagsmokk når barnet er 1-2 år og med nattesmokk når barnet er rundt 3 år, da slipper du å tenke på tannstilling :-)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 grunnen til at de ikke anbefaler smokk til nyfødte er at de først skal lære sugeteknikken for brystet før de får smokk. De bruker nemlig en annen sugeteknikk for smokk. Derfor skal amminga være godt etablert som det så fint heter, før man prøver med smokk.
Tante Gustava Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 I tillegg så kan det være lett å misforstå sugebehovet og dermed gi smokken når barnet har økedøgn og helst bør få ligge masse ved brystet. Men om man venter med smokk til sugeteknikken er på plass, og er bevisst på at barnet har økedøgn avogtil så ser jeg ikke noe galt i å gi smokk. Lillemann begynte ikke med smokk før han var 4 mnd (spyttet ut før), og bruker den kun når han skal sove, eller vi kjører bil. Helt uproblematisk Han er forresten 1 år nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå