Mammapudding Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Har time på legevakta 19.00. Hva slags behandling krever det? Leah har vært syk siden forrige helg med ørebetennelse, øyebetennelse og veldig høy feber. Var på legevakta på fredag og fikk vite at hun også har uvi. Fikk ny medisin og i går var hun feberfri. Nå i ettermiddag ble hun plutselig syk igjen med høy feber, tok seg til magen og grå og kastet oppt..alt jeg vet om nyrebekkenbetennelse er at man kan få det om man går lenge nok med uvi?
SuperGlad Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 har kun hatt nyrebekkenbetennelse en gang som voksen, å det er den værste smerten jeg noen gang har kjent.... det å føde to barn var piece of cake i forhold! Jeg hadde gått me uvi uten symptomer før det slo ut som sviing nederst i ryggen på en av sidene ( husker ikke hvilken). sviingen kom som rier, i bølger. Tror jeg fikk lokalbedøvelse for å døyve smerten, å i tillegg pinex forte til antibiotikaen skulle funke.
Norwegian by injection Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Gutten min på 21 mnd. hadde det da han var nyfødt...måtte gå på antibotika i 14mnd. 3ml hver eneste dag. Han hadde noe som heter refluks og utvidet nyrebekken, noe som ga hyppige UVI. De kommer helt sikkert til å ta UL og en del prøver for å sjekke hva dette er for noe. Er dette første gangen hun har hatt UVI?
FrøkenSprøken Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Gutten vår hadde det da han var 24 mnd gammel. Han fikk plutselig svært høy feber en kveld, og ble helt borte vekk. Jeg ringte legevakten, men fikk beskjed om at så lenge han responderte på febernedsettende, var det ikke farlig. Jeg gav ham febernedsettende jevnt, og la ham i senga sammen med meg. Faren hans var borte, så vi var alene hjemme. I 4 tiden om morgenen våknet jeg av at han var så varm at det nesten var vondt å ta på ham, og han lå i senga og ristet. Jeg fikk ikke kontakt med ham, og ringte 113 med en gang. Jeg vekkte naboen, som holdt ham mens jeg kledde på meg en bukse, pakket veslen inn i et teppe eller pledd (husker ikke helt), og løp ut mot ambulansen. Heldigvis bor vi bare noen min unna sykehuset, for da vi kom inn på akutten sluttet han å puste, og fikk sterke kramper. Øynene hans ble hvite, og det kom fråde ut av munnen hans. Da gråt jeg... Jeg var sikker på at han skulle dø, og jeg bare sa "nei, nei, nei, du kan ikke dø, kom igjen, ikke gjør dette mot meg..." 1 time etter febernedsettende hadde han fortsatt nesten 42 i feber, og crp viste 170, som er det høyeste maskinen kan måle. Vi ble sendt opp til barneavdelingen, og de tok masse prøver hele natten. Erlend begynte så smått å våkne til, men han var fortsatt ikke seg selv, og det virket som om han hadde fått en hjerneskade. Da han fikk et glass vann, tok han det og drakk, men han bare fortsatte drikke etter at glasset var tomt. Da gråt jeg... Litt utpå morgenen kom faren hans. Legene visste fortsatt ikke hva det var som feilte ham, men han ble innlagt på barneavdelingen, og fikk en bredspektret penicilin. Dagen etter ble det påvist UVI, og han fikk en smalspektret penicillin. Noen dager senere ble vi utskrevet, men han hadde feber i nesten en uke, og klaget over vondt i magen og ryggen. Noen uker etterpå viste en ny test at han fortsatt hadde UVI, og han fikk en annen type penicillin. Denne tok knekken på det, og gutten ble frisk:) Siden den gang har vi vært på noen etterkontroller, fordi det er veldig uvanlig at små gutter får UVI, og spesielt nyrebekkenbetennelse. Da er sjansen stor for at det er noe galt med nyrene eller urinveiene. Alle prøvene viser at han er frisk, og at han bare hadde maks uflaks. Lykke til med jenta di, når man får behandling, er ikke nyrebekkenbetennelse så farlig. Det vi merket på gutten vår var at kan ynket seg over smerter i mage og rygg (høyre side, tror jeg...) Noen dager før hadde han kastet opp, men vi tenkte at det var omgangssyke, og det var det kanskje også. Vet ikke.
Mammapudding Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2009 Uff studentmamman, så forferdelig ekkelt! Godt at det gikk bra da! Nå har vi vært på legevakten, crp viste 18. Hun er mye bedre nå etter paracet, så legen tror at hun reagerer på medisinen hun fikk mot uvi siden den er veldig sterk. Skal tilbake til legevakten med engang Leah har tisset, så her lokker vi med melk, saft, vann og til og med brus for å få fortgang. Langt over sengetid og enda skal vi tilbake til legen, så prøver å lure i henne litt sjokolade også, men ingenting som frister så veldig. Hun drikker litt melk, så får håpe hun tisser snart:) Hun har hatt uvi 2 ganger før, da var hun under 1 år og litt over 1 år. Nå er hun 21 mnd, så litt lettere å skjønne hvor hun har vondt, men ikke kjempelett når hun bare gråter og sier auauau:( Håper de finner ut av hva det er og hun får hjelp og kan bli frisk, er på tide nå syns jeg!
FrøkenSprøken Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Hvis hun har så mye UVI bør de ta en ultralyd av nyrene hennes. Evt. en kontrastrøntgen... Godt å høre at det gikk bedre med henne. Får håpe at penicillinen gjør henne helt frisk, og husk å levere urinprøve en uke eller to etter endt kur. Bare for å være helt sikker på at det ikke er noe igjen. Appelsinjuice og tranebærsaft funker kjempebra mot UVI. Og det liker jo de fleste unger;) Lykke til senere i kveld!
Mammapudding Skrevet 25. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. mai 2009 Takk:) Urinprøven viste at uvi-en var helt borte. Det som feilte Leah var rett og slett at hun ikke tålte medisinen, den var alt for sterk, de måtte gi henne en som skulle ta både ørebetennelsen og uvi-en og dermed ble det for sterkt for Leah og hun fikk høy feber, magesmerter og oppkast. Nå er hun i kjempeform, fikk ikke medisin i gårkveld og nå skal hun ikke ha mer medisin med mindre hun blir syk igjen. Håper det er over nå! Vi skal til fastlegen hennes 2.juni og da skal vi be om å bli henvist til øre, nese, hals og snakke om helsa til Leah ellers, syns hun er alt for mye syk. Og blodprosenten hennes var lav før helga, så nå skal de få sjekke henne ordentlig!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå