Gå til innhold

hva er nødvendig å ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det viktig å ha vippe stol? fra hvilken aldre bruker man det?

hvis jeg kjøper baby kurv i stede for seng, hvor lenge kan jeg ha babien i den før den blir for liten. har allerede en vanlig seng på baby rommet. når kan barnet begynne å bruke voksen seng?

hva er viktigst å ha av babymøbler? kan jeg kjøpe stelle pute og setter på vanlig bord?

jeg spør fordi jeg vil spare penger på ting som ikke er helt nødvendig.

hvis noen kommer med barnevogn i gave til meg fra usa, må de betale toll?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss hadde vi aldri klart oss uten vippestol, mens andre nesten ikke bruker det. Begynte vell å bruke den når h*n var cirka 1 mnd eller 2.

Hvis valget står mellom kurv og sprinkelseng, hadde jeg absolutt kjøpt seng. En kurv/vugge kan du som regel bruke maks 6 mnd. De fleste flytter vell over til stor seng fra 2-4 års alderen.

Hvor og hvordan du vil stelle er helt opp til deg, og hvilke muligheter du har der du bor. Men veldig greit at du har vann og stellesakene i nærheten, aldri går fra barnet åt det ligger på stellematten.

Det med barnevognen vet jeg ikke, men tror ikke de må betale toll for en gave.

Lykke til :)

Skrevet

Viktig er vel ikke vippestol, men praktisk med tanke på når du skal ordnde ting(med begge hendene) så kan du frakte med deg minsten lett samtidig som barnet ligger/sitter trygt.

Babykurver har jeg erfaring at de ikke bruker så lenge og ikke nødvendig, sprinkelseng, enkelt og greit.

Komode til å ha klær i er kjekt å legge stellematta på, så slipper du unna med sparte penger på det.

Skrevet

Vippestol syns jeg var greit å ha. Kjøpte babybjørn sin men den er jo relativt dyr og du trenger ikke kjøpe så dyr stol. Det finnes jo mye brukt å få kjøpt også. Brukte den fra jenta var 4 mnd gammel.

Jenta vår begynte med stor seng når hun var 2 år. Vi har junior seng til henne hjemme men når vi er borte sover hun like greit i voksen seng. Det er bare å kjøpe en sengehest.

Stellepute på vanlig bord må vel være helt ok. Men det er greit å ha bleier og kluter innen rekkevidde slik at du ikke trenger å gå fra babyen på stellebordet.

Skrevet

hadde tenkt å ha barnet i kurv på mitt rom til h*n kunne flyttes til barnerommet med den sengen jeg har. men det går vist ikke an.

hvis jeg har babygym og har barnet på gulvet kan jeg ha hunden løs hjemmet? hunden er snill og biter ikke, men tåler babier litt lek? hvis hunden plutselig vil hoppe og leke (hunden veier 8 kilo) er det farlig? har aldri hatt barn i nærheten av hun hunden.

hunden pleier å sove i min seng. burde jeg slutte med det med tanke på amming i senga og hygiene.

Skrevet

Hvis hunden plutselig vil hoppe å hopper på babyen så får babyen vondt. sant vel=? såpass klarer en vel å tenke seg til selv om en ikke har hatt barn før. Barn bør aldri være alene med en hund som er løs uten tilsyn hele tiden, uansett hvor snill denne hunden er. En baby kan jo ikke beskytte seg hvis noe skulle skje. 8 KILO er mye for en liten baby. Anbefaler vippestol å lekegrind siden du har hund. så kan du legge babyen i grinda hvis du skal ordne noe hjemme.

Skrevet

vippestol er ikke nødvendig, men veldig praktisk. kan brukes fra nyfødt til ungen kommer seg ut selv. kun kort stund i starten.

kurv er ikke nødvendig, kjøp heller seng med engang og venn ungen til å sove i den fra dag 1 så slipper du å bytte...

ellers trenger du vel stellepute som du kan ha oppå en vanlig kommode, eller vaskemaskin om du har det på badet. det bruker vi.

barneutstyr er ikke tollbelagt.

Skrevet

Hvis du skal spare på det burde du ikke kjøpe kurv, for du må uansett ha sprinkel seng når babyen blir rundt halvt år. De flytter ikke over til voksen seng før de er kansje rundt 2 år.

Skrevet

Jeg har svart deg leneger oppe, men nå begynner jeg å lure om dette er et tulleinnlegg....

Om babyen tåler litt lek?? Hunden er jo dobelt så tung som babyen, se for deg at en som er dobbelt så tung som deg hopper på deg?!

Barn og hund skal alltid ha tillsyn, om hunden er ennå så snill. Vet aldri hvordan den vil reagere på det lille barnet. Anbefaler deg å kjøpe lekegrind hvis du skal ha de i stuen alene.

Skrevet

Vippestol er praktisk å ha.

Du kan bruke bagen til vognen på rommet deres i starten, i stedet for kurv, hvis du ikke vil ha sengen inne på rommet.

helt i starten liker babyer å ha det litt trangt, og da er nok bagen til vognen tryggere enn sprinkelsengen.

VI har sprinkelsengen på vårt rom nå. Flytter den når vi har tenkt å ha baby på eget rom.

Vi har hunder... de pleier å ligge oppe når de er valp, og så flytter de naturlig ned etterhvert.

Men vi har de ikke i sengen da.

Jeg ville ikke hatt hund i sengen når man har barn i sengen!

Jeg stenger hundene ute hvis baby ligger på gulvet, for det skal så lite til for at de glemmer seg, hvis det f.eks kommer noen, eller en av de tar seg ut litt, og de andre følger på.

For ditt barns sikkerhet, bør hunden ikke komme bort til babyen de første mnd når h*n ligger på gulvet.

Men etterhvert går det nok helt fint.

Skrevet

nei jeg tuller ikke :)

barnet skal selvsagt ikke være alene når h*n ikke sover, uansett hund eller ikke. vet ikke om hunden er engang intressert i babien. har jo aldri hatt barn hvordan skal jeg vite sånt!!!!!!!!

syntes at siden mange lar yngre søsken ha barnet måtte de da tåle ganske mye.

Skrevet

men hva med hygiene? kan jeg ha begge i senga mi uten å risikere at barnet blir syk av det? kan de plutselig bli allergisk mot hunder? ingen i familien er allergisk, kan det ha noe å si?

Skrevet

Det er ikke lurt å bruke vognbagen som eneste soveplass. Vognbagene er for tette til å bruke halve døgnet, fuktigheten som kommer på vognmadrassa når babyen sover/ligger der trenger å få tørke innimellom. Skal du komme billigst og fornuft ut av det velger du sprinkelseng med ny madrass og en vaskbar oevrmadrass helt fra starten.

Man må betale moms på gaver som har en verdi over 1000 kr. Barneutstyr er det ikke toll på så vidt jeg vet.

Skrevet

vognbag? hadde ikke tenkt det heller.

Skrevet

Jenta mi låg i grindseng fra dag 1. Null problem. Ikke kast bort penger på kurv/vugge om du ikke trenger.

Vi har vegghengt stellebord fra ikea til 500 ca. Men ei stellematte kan du bruke på gulvet, enda billigere. Ikke behagelig, men det kan også stå på spisebordet.

Om du virkelig ville spare penger liksom.

Vippestol er veldig greit å ha når den lille begynner å spise. Før den kan sitte selv. Se på Finn eller gå på freetex.

Skrevet

jeg vet hvor jeg skal kjøpe ting billig. det man finner på finn er ikke nødvendigvis billigere enn ikea. men har hørt at mange kjøper ting for flere tusen som de egentlig ikke har behov for.

det er lett å bli stresset når fødselen nærmer seg og bare kjøpe det selgeren mener er livsviktig. derfor vil jeg ha en liste som jeg er sikker på er absolutt nødvendig.

hvis det ikke er toll på vogn, hvordan er det med moms da? skal man si i butikken at varen skal til utlandet og trekke moms fra der og betale det i norge? gjør de virkelig det?

kan man bare betale moms i butikken og vise det i norge og slippe å betale moms?

Skrevet

Vippestol trenger du ikke.

Sprinkelseng trenger du, men ikke med en gang

Stellpute på et bord går helt fint.

Aner ikke når det gjelder vogen fra USA

Skrevet

Vi samsov til hun var over året, så vi brukte ikke sprinkelsengen før hun var 1 år og 1mnd;)

Ellers var det eneste vi trengte en plass å stelle henne på. Om du vil gjøre det billigst er det vel sånne stelleputer som du kan legge på bord/vaskemaskin.

Og barnevognen;)

Skrevet

den heldige eier:

var det vanskelig å få henne til å sove på et rom alene i egen seng etter å ha vært hos dere i 1år?

Skrevet

Nei, nå har vi bare henne, så kan ikke sammenligne med noe. Men litt over to uker gikk det vel før hun sovnet alene. De første dagene satt jeg der med henne, de neste etter der igjen sa vi god natt og var utenfor slik at hun hørte oss, og så sa vi god natt og gikk ned. Liker ikke helt den skrikemetoden, så vi fant noe som passet for oss uten gråting.

For oss var samsovingen veldig kos, har aldri hatt en våkenatt, og hun kunne spise når det passet henne. Slapp nattskifting og hun har aldri vært en rape/gulpeunge:)

Skrevet

Hvis du drar til sverige og handler så får du lov å hamed deg varer for 3000kr over grensa:)

Skrevet

er det mye billigere der? når det ikke er toll på barneutstyr hva har 3000 å si?

Skrevet

De eneste tingene du faktisk trenger er: sprinkelseng, vogn og bilstol (hvis dere har bil).

Du trenger IKKE stellebord, bleiebøtte, babykurv eller vippestol. Jeg har (hittil) født 3 barn, og har bare de første 3 tingene.

Stell ungen på gulvet så slipper du også å bekymre deg for at han faller ned av stellebordet hvis du må hente noe.

Skrevet

billigere i sverige ja og du betaler ikke moms eller toll på de 3000kr...

Vi kjøpte en helt ny brio duo vogn til snuppa for under 3000kr i sverige og bilsetet ble også mye billigere pga kursen!

Smak og behag, jeg sparer mye på det fordi jeg bor nærme

Skrevet

Mange rare råd...

Stelle på gulvet er jo ikke helt bra for ryggen da...

Du trenger ikke stellepute, et pledd med en håndduk på holder lenge. Det kan du ha på et bord, kommode, vaskemaskin eller uansett. Aldri forlat babyen når den ligger på en høyde, de faller fort ned!

Ikke ha hunden i senga lenger. De har mange bakterier med seg som ikke passer så godt sammen med et nyfødt barn. Allergi kan man få selv om ingen i familien har det, men tror ikke risikoen økes ved å ha hunden i senga. Men ville likevel ikke hatt hunden der pga bakterier...

Aldri levn hund og barn alene i et rom. Hunder er uforutsigbare uansett hvor snille de har vært bestandig, så er det alltid en risiko for at de kan klikke... Introduser hund og baby tidlig. Men under kontrollerte omgivelser. La hunden snuse mens du holder babyen. Men å la hunden løpe rundt og herje rundt barnet kan være direkte farlig.

Sprinkelseng er bedre valg enn vugge/kurs fordi du må ha noe på det stadiet da babyen begynner å klatre. Men du kan velge å samsove frem til barnet kan flyttes i stor seng. Bare husk på at det kan lett falle ut av foreldresengen også.

Vippestol er ikke nødvendig.

Det du er usikker på om du trenger lar du vær å kjøpe. Så kan du heller se an hva som kunne vært kjekt å hatt når babyen er født!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...