Gå til innhold

Baby på 1 mnd og tett nese. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har dryppet og dryppet med morsmelk, men hjelper ikke. Prøvd nesesuger- hjelper heller ikke.

Andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på apoteket får du kjøpt saltvannsdråper som du drypper i nesa på de små. jeg gjorde det da mi snuppe var forkjølet, hun var da ca en mnd. dryppet først i nesen og deretter ammet jeg henne. det var rådet fra apoteket. husker ikke i farta hvorfor hun skulle ammes rett etterpå men det var sikkert en mening med det :) funket gjorde det ihvertfall :)

Skrevet

Du kan jo prøve å la han ligge på magen litt.

Eventuellt dryppe først også.

Funket som bare det her :D

Skrevet

Saltvannsspray! Mye lettere enn dråpene=) Og kan være lurt å ha hodeenden av sengen litt hevet, for da blir det lettere å puste for ham!

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-)

Lillemann slet med mye tett nese de første 3 mnd (så mye at vi en gang måtte på sykehuset fordi han pustet så dårlig).

1) ikke drypp morsmelk, hvis han har trange neseganger blir det for tykt og det kan bli værre istedenfor bedre.

2) Bruk saltvannsspray. Det irriterer barnet mindre enn dråper er vår erfaring og det fungerer! Hvis det er helt tett, spray, vent og prøv så nesesugeren. (Nesesugeren fungerer kun hvis de andre åpningene, munn og andre nesebor er helt igjen. Dvs at du må få knøttet til å suge på smokk, finger e.l. og holde igjen det andre neseboret...og være veldig rask!) ...ville brukt nesesuger så lite som mulig...

3) Heve sengen ved hodeenden med noen bøker slik at han sover høyere med hodet.

Skrevet

Vi har samme erfaringer som Yrild, 3 mnd med tett nese og en tur på sykehuset. Det er super frustrerende, men det går over :)

1) Ikke bruk morsmelk, det "levrer" seg og gjør mer vondt enn godt på babyer med trange ganger.

2) Saltvann er toppers. Vi kjøppte salvannsampuller på apoteket og sprøytet dt inn med ei vanlig sprøte. På den måten fikk vi det GODT inn i nesa hennes.

3) Vi pirket også ut det vi kunne se lå langt ute med en hårnål. Frøkna var ikke like happy for det naturlig nok, men ofte fikk vi ut enorme mengder på denne måten.

4) Når det var virkelig ille brukte vi jordmorsug. Her jobber sambo i helsevesenet så mulig derfor vi fikk lov å bruke det??? men verdt å spørre om vis det er sikkelig ille. Man må passe på her og ikke bruke det for mye, da ender man opp med å irritere slimhinnen og man får et større problem.

5) Vi la henne på eget rom der det ble luftet godt og temperaturen styrt 100% etter hennes behov. (Dette var jo på høsten/ vinteren så vi var redd soverommet vårt var litt for kaldt for henne)

Skrevet

Takk for tips!

Skal kutte ut morsmelka, og få tak i saltvann i stedet.

Men det ser heldigvis ikke ut til at det plager ham... Merkelig egentlig..

Skrevet

jeg drypper enten litt morsmelk eller saltvannsoppløsning i nesen hennes for så å bruke nesesuger. fungerer hver gang:)

Skrevet

Jeg har bare brukt morsmelk og det funket utmerket hver gang!!!

Skrevet

jeg brukte saltvannspray da min lille va tett, da hun var ca 3-4 uker, ble hun syk , med kjempe tett nese å vnd hals å feber, sambo måtte sove på sofaen denne perioden siden han skulle på jobb å hun snorket sånn at han fikk ikke sove. åsså la vi et teppe under hdeenden på senga så den ble løftet litt opp, å det hjalp etterhvert..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...