Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min datter er 4 mnd og nekter å ta puppen når hun er våken.Begynte med å gi henne når hun begynte å bli trøtt og sliten og det har funket helt til nå. Virker som hun ikke vil ha pupp i det hele tatt lenger:(. vil jo ikke slutte å amme heller. i det siste har jeg måtte vente til hun nesten har sovnet før hun tar mat. Er så fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre. forresten hvor ofte skal man amme i døgnet?

Hun har begynt å tygge på hendene sine veldig i det siste og tror kanskje tenner kan være på vei,har dette noe å si? Håper noen har noe råd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du prøvd å gi henne rett etter hun har våknet i stedet?

Skrevet

Hei kjære deg!

Jeg vet dessverre så altfor godt hvordan du har det... Har lenge tenkt å skrive hele historien vår til info for alle som måtte slite med puppe- og flaskenekt, men her får du hvertfall kortversjonen...

Lillemann her ville plutselig ikke ha mat. Hylte som besatt hver gang jeg la han på siden og tilbød. I 12 uker holdt dette på!!!! Flere dager spiste han ikke i det hele tatt, kun litt på natta. I perioder spiste han kun i søvne, eller rett før han sovna slik du beskriver. Han gikk ikke ned i vekt - for vi lurte i han mat selvomn det tok timesvis... men det går jo ikke an å ha det sånn.

Vi har vært inn og ut av Rikshospitalet, prøvd alt, vært hos atferdspsykolig, kiropraktor, fysioterapeut, matet med sonde, tatt ph-prøve... u name it... I månedsvis måtte jeg være hjemme med lille - HELE tiden, for vi kunne jo aldri dra noe sted før han hadde spist og det visste vi jo aldri når kom til å skje. Holdt på å bli gal!!!

Helt til ei jeg kjenner tilfeldig nevnte at sønnen hennes plutselig hadde nektet å ta puppen. Hun fikk tips om en kiropraktor som var spesialist på babyer og etter fem minutter hos han ble gutten helt som ny!

Vi tok selvfølgelig med oss lillemann til denne mirakelmannen - og ganske riktig! Etter første behandling dro vi rett hjem og spiste!!!!! Etter andre behandling hadde vi nytt barn!

Det kiropraktoren gjorde var først å trykke på to punkter inne i munnen på lillemann - visstnok noe med sugerefleksen som var litt ute av lage. før han fant en låsning i c2 - helt øverst i nakken. Dette var lett å løse opp, men det ble litt hyling.

Det viser seg at babyen vår ikke har spist normalt på tre måneder pga store smerter i nakken!!! (og det klarte fader ikke Norges såkalte spesialister å finne ut av...skremmende!)

Så: gå til kiropraktor, men sørg for å gå til en spesialist! Den første vi gikk til sa nemlig at han var "veldig flink med babyer", men viste seg å ikke ha peil... Det var altså kiro nummer to som var vår redningsmann og han sa at dette var veldig vanlig hos babyer som nekter å spise.

Nå vet ikke jeg hvor du bor- men sjekk www.dinhelsevoyen.no - de har kontorer flere steder på Østlandet!

Lykke til og fortell gjerne hvordan det går hvis du velger å prøve:)

Skrevet

Dette er noe jeg også er veldig kjent med. For noen uker siden begynte mini her å nekte puppen av og til. Nå gjør han det hele tiden når vi er ute, og ikke sitter i sofaen hjemme. Jeg har bare forstått at jeg må kapitulere og gi han flaske når han nekter. Derimot på morgenen/formiddagen og kvelden er det ikke noe problem. Det er midt på dagen som er verst. Da hyler han når jeg forsøker å legge han til. Han blir fire måneder til uka.

Ei på barselgruppa mi har også samme problemet, så vi har diskutert det en del. Hun har også vært hos fysio med gutten for å sjekke om det kan være låsning i nakken som gjør det. Det kan være en årsak, at det er vondt å ligge i ammestilling. Sjekk med helsestasjonen din om du kan få en time hos fysio.

Det er jo sånn at noen unger bare ikke er interessert i puppen etter en stund. Mistenker at det er det som er problemet her, eller at han synes det går for tregt. Det kan jo også være at melka ikke slipper lett nok. Vet det finnes en nesespray for å få utdrivningsrefleksen til å funke bedre, men den tror jeg det er resept på.

Du kan jo sjekke med ammehjelpen eller om det er en ammeveileder på helsestasjonen din. De har sikkert fler gode råd. Jeg har hvertfall prøvd en del forskjellige ting uten at det har hjulpet. Har skjønt at mini ikke er interessert i puppen når vi er ute for da er det så mye anna spennende å se på. Og ellers så virker det som om han tar den en stund, men etter noen minutter begynner han å hyle. Mistenker det er fordi melka ikke kommer fort nok.

Skrevet

Tusen Takk for tipset.Tror jeg kommer til å ta kontakt med kiropraktor for å sjekke. Orker nemlig ikke å holde på sånn som dette,føler liksom at amming skal være kos for mor og barn og ikke en kamp... Hva het han mirakelmannen du brukte??

Skrevet

Melka mi kommer som bare det,og har utdriving opptil 2-3 ganger mens jeg ammer.Har jo kanskje tenkt at det også kan være ett problem.Men skal ta kontakt med en kiroprator og se om det er en låsning som er problemet.Takk for respons:)

Skrevet

dette kan også manuellterapeut hjelpe deg med. etter 2 mnd med ammestreik (måttet kjempe ved hvert måltid men greide det til slutt) var vi desperate, og ringte manuellterapeut. det viste seg at han hadde stiv nakke, det øverste leddet i nakken var for lite bevegelig. etter en behandling merket vi forskjell neste dag. effekten varte i tre uker, da ble det verre igjen. en uke senere var vi på ny behandling, og etter det har ammingen gått bare bra! selvsagt har han noen dager der puppen ikke er så god, men det er fordi han elsker fast føde :) har babyen din blitt sjekket for KISS? gå inn på www.kiss-kidd.no hvis ikke, og se om det er symptomer som stemmer.

det kan også være noe så enkelt som at du har for mye melk, og at han ikke får tak, eller at spruten står, så han "drukner" i melk. prøv å håndmelke litt før du legger han til. og aldri, ALDRI, press hodet hans til puppen. det var også en medvirkende årsak til puppenekten her i gården. han la på seg lite, og vi var litt vel ivrige med å få i ham mat,. straffet seg, ja...

Skrevet

unnskyld, henne(s) skulle det være :)

Skrevet

Hei igjen!

Mirakelmannen heter Thorleif Henning Monsen og er faktisk både fysio og kiro. Han jobber på alle "Din helse"-klinikkene tror jeg. Vi var på klinikken på Vøyenenga i Bærum, men de har i Hønefoss og på Bjølsen også.

Ang: fysioterapeut: vi var hos fysio på barneklinikken på Riksen - hun fant ingenting galt... (virka som om hun var mest opptatt av hvordan han utviklet seg motorisk.)

Du med manuellterapeuten: det var det helt øverste nakkeleddet (som heter c2) som var vårt problem også. I tillegg til denne sugerefleksen da. Så det viktigste er nok å gå til en kiropraktor med videreutdanning ift små barn. (er det ikke det en manuellterapeut er forresten? Ikke bare små barn selvfølgelig, men en kiro med videreutdanning?)

Anywho... det kan selvfølgelig også være så enkelt som at babyen er i dårlig form en periode - vond hals el.l. Men det der med å spise best i halvsøvne er i hvertfall i følge "vår mann" et signal om smerter. De spiser greiere da enn når de er lys våkne - fordi de er helt avslappa i søvne, mens de sikkert spenner seg ellers.)

Skrevet

Da har jeg bestilt time hos Thorleif Henning Monsen i dag:).Får håpe at han finner ut om det er nakken vesle frøken har problemer med. Nok en gang tusen takk for tips:)

Skrevet

Hvordan har det gått? Spent på å høre om det funker for andre:)

PS - vi var der første gang på en fredag, så en del endring med en gang, men ikke 100%. Først mandag spiste gutten helt som normalt. Så ikke fortvil hvis ikke du ser resultat med en gang...

Skrevet

Hei

Var hos han i går kveld. Han sa at hun hadde en stor låsning i nakken(c2) og masse grums øverst i ryggen.Han trykket også på de to punktene i munnen.Hun skrek som bare det... Når jeg ammet henne siste måltidet før legging,gikk det bra med høyre pupp,men når jeg skulle legge henne på venstre protestert hun som før,brukte litt tid før hun da tok den.Han sa at jeg burde se forskjell i dag,så er spent på hvordan dagen vil bli.

Han sa også at hvis jeg ikke merket forskjell innen en uke skulle jeg komme tilbake.Men kan jeg spørre deg om hvor ofte du ammer barnet ditt? Min datter er som sagt 4 mnd og merker at hun ikke er like sulten nå som før.Før var det hver 3 time,nå kan det gå 4-5-timer mellom hver amming. Hva er normalt liksom?

Skrevet

Hei igjen!

Da fikk hun samme diagnose som vår lille mann. Som jeg skrev i går, merket vi litt endring med en gang, men så full effekt først 2-3 dager etter behandling. Vi dro tilbake etter ei uke for en behandling til. Siden gutten hadde gått med dette i tre måneder hadde han pådratt seg mange kompensasjonslåsninger (fungert "feil" for å unngå smerter"), det løste seg etter 2. gang.

Jeg ammer dessverre ikke babyen min nettopp pga dette. Låsningen i c2 har han sannsynligvis hatt siden fødselen (keisersnitt) så han hylte helt hysterisk da jeg la han til brystet og klarte overhodet ikke die.

Så vi gir flaske... men kan jo svare likevel:)

Han fikk mat hver 3. time de første tre mnd ca, så trappet han ned til hver fjerde time, nå spiser han kun 4-5 gg per døgn.

Tror det er veldig normalt at de trapper ned litt - er jo i begynnelsen de trenger mest næring siden de skal vokse så voldsomt på kort tid.

Jeg syns selvfølgelig det er lite mat - særlig siden to av måltidene er på natta og han kan fort gå fra 10 om morgenen til 4-5 tida på ettermiddagen uten mat. (tilbyr såklart, men da leker han bare m flaska...)

Det rådet jeg har fått fra HS når jeg har tatt det opp er bare at de regulerer inntaket selv og hvis du er bekymret - vei henne en gang i blant så du ser at det går riktig veien. Husk at de har mye lavere vektøkning ettersom de bli eldre... Lillemann kunne lett legge på seg nesten 1 kg per måned i starten, når er det ca 100-150 gram per uke...

Skrevet

Takk for tilbakemelding.Har hørt selv at de selv regulerer dette,men som mor blir man jo redd de ikke får i seg nok mat:).Men jeg skal begynne å roe meg litt nå med at hun vil spise når hun vil spise og er sulten.Ammet henne i stad uten problem og skrik,så tror faktisk at det har hjulet å gå til kiropratoren:).Veide henne onsdag forrige uke og tenkte å dra til HS og veie henne igjen neste uke for å se hvordan vekten er.

Uansett tenkte jeg at jeg skulle begynne så smått med å introdusere litt grøt snart også:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...