maya123 Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Til dere lesbiske: Hva sier dere på jobben når man må kaste fra seg alt å dra til Danmark når eggløsningen kommer? Vi er i startfasen med første forsøk, og er ikke videre interessert i å si så mye om hva vi holder på med til noen enda, i tilfelle ting ikke går som vi vil. Noen tips og råd?
Sofia 40 Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Jeg er singel og heterofil, men vi er jo i samme situasjon:-) Det du spør om kan være en utfordring. På mine fire turer har jeg en gang hatt avspasering, en gang hatt eggløsning i helgen og to ganger faktisk tatt ut egenmelding. Hvorvidt dette er moralsk riktig å gjøre må bli opp til hver enkelt av oss å finne ut, men jeg har ingen problemer med det. Jeg har lite fravær, og har i alle år stått på mer på jobben enn mine kollegaer med barn -som også har mye fravær pga barn, så jeg har virkelig ingen dårlig samvittighet for dette. Det går ikke ut over jobben min, fordi jeg har en type arbeid hvor det bare er jeg som som må ta igjen det tapte ved å jobbe litt lenger de neste dagene - og det er jo helt greit. Et alterntiv er å også å alliere seg med fastlegen; jeg tror min lege ville stilt opp med sykemelding. Jeg er enig i at det beste er å ikke fortelle dette til arbeidsgiver i første omgang. Lykke til!
snuffe Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Jeg har bare en deltidsstilling, og hadde flaks med alle turene i forhold til hvordan jeg jobber. Men hadde det ikke truffet hadde jeg brukt egenmeldinger. Å si hva vi gjorde var helt uaktuelt, og det er umulig å ta ut avspasering/ferie på kort varsel i jobben min. Fastlegen ville sikkert sykmeldt meg om det var ønskelig, men jeg er litt usikker på hvordan det da stiller seg med å reise utenlands.
Jotun Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Den første turen vår, tok jeg egenmeldingsdag. Men dette synes jeg var såpass ubehagelig, da jeg måtte ringe fra båten og si at jeg var syk. En annen tur var vi heldige og eggløsning havnet i en helg. De resterende 3 turene har jeg tatt ferie på kort varsel - to av disse gangene har jeg tatt to dager etterhverandre, og ringt fra hotell i DK og sagt at jeg trenger en dag til. Dette er ikke et stort problem i min jobb, da jeg, som en over her sier, må ta igjen mitt tapte arbeid selv, de etterfølgende dagene. Før den siste turen tok jeg meg også fri for å sjekke tette eggledere, da jeg spurte om denne fridagen, spurte faktisk sjefen om det var noe spesielt. Han har vel syntes at jeg har hatt et merkelig ferievalg med 1-2 dager med ca 28 dagers mellomrom.. Da jeg måtte spørre om enda 1-2 dager for å dra til DK, uka etter, ville jeg heller bare legge alle kort på bordet. For min del føler jeg at åpenhet lønnet seg, da jeg faktisk var mer avslappet den siste turen til Danmark. Det har seg også sånn at den siste turen faktisk endte i graviditet ( i alle fall så langt..), og selv føler jeg at det kan ha litt med at jeg ikke stresset over å måtte ringe og si at jeg var syk - noe jeg hater, selv når jeg er syk. Sjefen var også overraskende positiv, det viste seg at han trodde jeg brukte fridagene til å søke andre jobber. Ikke si noe til noen, som du ikke egentlig vil. Det er lov å ta seg en sykedag. Hvis dere har mulighet til å ta feriedager på litt kort varsel, er det også et godt alternativ. Lykke til! )
maya123 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2009 Takk for alle fine svar. Det var egenmelding jeg også tenkte på, og når jeg ser at det er flere som gjør det samme, blir ikke samvittigheten like dårlig. Litt kjipt å måtte fortelle sånne ting på jobben, når ingen i familien vet om det synes jeg. Men får krysse fingrene, og håpe at eggløsningen klaffer med fridag.
Månestråle75 Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Nå er ikke jeg lesbisk, men singel, men var i samme situasjon som deg i fjor sommer. Jeg valgte å si i fra til både familien og jobben om hva jeg holdt på med. Syntes det var greiest slik i tilfelle jeg hadde måtte dra flere ganger, men heldigvis holdt det med en tur for meg :-) Men en hver må gjøre det som føles riktig for seg.. Lykke til!
maulaiz Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 Skjønner du synes det er kjipt å måtte fortelle sånne ting på jobben når ikke familien veit det. Det var også et dilemma for meg om jeg skulle si det til sjefen, siden ingen i min familie veit om dette. Men siden jeg veit at dette kanskje kommer til å bli en tidkrevende prosess og at mine eggløsninger ikke alltid vil passe inn med mitt turnusarbeid som sykepleier valgte jeg å fortelle det til sjefen. Jeg var ikke så veldig høy i hatten da jeg skulle fortelle det, men ble utelukkende møtt med forståelse og støtte for mitt valg. Har fått tatt feriedager på VELDIG kort varsel de to turene jeg har vært avgårde. Priser meg lykkelig for at jeg har den sjefen jeg har:)
maleen Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 Jeg har snakket med sjefen min, og kona mi har snakket med sin. Så vi har ordnet med "flytende" ferie dager. Vi ringer til sjefen når vi har testet positivt på EL.. så setter de syk på oss den dagen. Men første dag på jobb så gjør de det om til feriedag... De heier nemlig på oss.. Nå har vi ikke sagt noe til familien for de skal få beskjed den når vi forhåpentligvis blir gravide. Tror åpenhet er viktig jeg da..
habe Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 Hei Jeg valgte å ikke si noe på jobben og det gitt veldig bra. Jeg har en ganske travel hverdag med mange møter jeg ikke styrer over selv, men det er lov å være syk!! Jeg har lite fravær, og tenkte at om jeg brukte en egenmelding eller to gjorde ikke det noe. Jobber med en del barneforeldre som jo er borte fra jobben både støtt og stadig. Jeg klarte det imidletid uten å måtte "spille" syk, første gangen dro jeg på tidlig ettermiddag, så jeg var nesten ferdig på jobb uansett og bare stakk litt tidligere, de to neste gangen hadde jeg flaks med at EL kom i helgen. Ble gravid på 3.forsøk. Er nå uke 11+3 og skal snart fortelle det på jobben. Tror nok de aller fleste vil bli glade på mine vegne, men gruer meg litt likevel. Det er jo litt mer å "forklare" når man er singel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå