frøet76 Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 6 og en halv mnd. Hun kan sitte ca ett min alene, så blir hun i ubalanse, og faller om vi ikke støtter. Er det feil for ryggen hennes at vi gjør dette. Hun liker det godt. Hun er nokså rett i ryggen. Og når kan hun sitte selv i sportsvogn?
snuppeluppe Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 fysioterapeutene sier jo at man ikke skal sette de opp før de gjør det selv. det skal lære seg bevegelsesmønsteret ved å sitte seg opp selv. i barselgruppen jeg går i sa fysioterapeuten og at de ikke må sitte i høystol før de kan sitte selv. men det er jo ganske umulig å få i de mat hvis ikke han kan ha de i en stol. Det viktigste er variasjon og at de ikke sitter hele dagen. i sportsvogndelen har jo hun god ryggstøtte. Så skader vel ikke om hun sitter en liten stund med god støtte i ryggen. de må jo nesten få lov til å se litt og
LilleBjella Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Det har vært flere spørsmål om det her inne før, og alle svarene er at "fysioterapautene sier man ikke skal sitte før man kan sette seg opp selv". Så får man inntrykket av at ingen av barna blir satt på gulvet, og øver på dette. Samtidig, i en tråd som omhandler de babyene som er ca seks måneder, og hva de kan, så svarer nesten samtlige at babyene deres kan sitte uten støtte, så og så lenge. I mammas babybok fra åttitallet står det at det er veldig viktig at man trener på å sitte. Dette er helt sikkert utdatert informasjon. Men det viser jo at det er ikke rart man blir forvirret. Jeg tenker om dette, som med så mye annet: måtehold og måtehold. Her trener vi ikke på det, men han liker det. Så om han blir veldig sutrete, så sitter eller står vi litt. Jeg er rimelig sikker at han ikke tar noe skade av det.
uanonym Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Grunnen til at de ikke skal trenes til å sitte er at når de klarer det blir det ikke så interessant å krype rundt lenger. Og da går de glipp av viktig trening. Helsesøstra mi sier hun ofte kan se det på de barna som ble lært til å sitte før de lærte det av seg selv, når de begynner å gå er de mye mer ukoordinert og har dårligere balanse/ styrke fordi de ofte har krøpet mindre.
*bubbs* Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Vi øvde ikke på å sitte, men hun har jo lært seg uansett. Alt til sin tid.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Har et godt eksempel med datteren til ei venninne av meg. Hun klarte å sitte rundt 5,5mnd alder, så foreldrene satt henne bare når hun var på gulvet. Nå er hun 8-9mnd og det eneste hun kan, jo det er å sitte. Om hun vipper på siden aner hun ikke hva hun skal gjøre for å komme seg opp i sittende, eller over på ryggen, eller på magen. Så hun blir bare liggende der litt sånn skjevt. Der har det jammen meg slått ut feil. Selv har jeg gjort alt med måte med mine.De har sittet i høystol under måltider fra de var rundt 5 mnd, med god støtte. Samme med vogna når de er våkne. De har alle 3 vært tidlig ute med både rulling, åling, krabbing. Sette seg opp selv har de kunnet ved 7mnd alder ca. Men sitter jo ikke i ro lenge uansett i den alderen da;)
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 siden alex ble født med klumpfot, har vi vært veldig på vakt når det gjelder motoriske ferdigheter og "trening". Vi har aldri satt ham opp i sittende stilling før han satt seg opp selv. Når han skulle spise satt han i vippestolen sin, like lett som høystol:) Og i vogna satt han kun en liten stund på det mellomste hakket, dvs at han satt jo ikke, bare lent litt oppover, uten noe særlig bøy i hofta. dette var fra ca 5 mndrs alder. Når han ble skinnefri på dagen og kunne begynne å bruke benene sine (ca 8 mnd gammel) så brukte han 2 uker på å lære seg å krype, begynte å sette seg opp ved 9 mndrs alder, og nå er han en virvelvind uten like, tester ut å dra seg opp på kne osv. Han har altså brukt 3 mnd på å lære seg å krype, dra seg opp på kne og sette seg opp selv. Han har enorm balanse og kan utføre mange oppgaver mens han sitter, som å strekke seg objekter med en hånd mens han støtter med den andre, lene seg bakover og forover, ta tak i føttene og trekke de oppover osv osv. Ved forrige fysiotime var fysioterapauten meget fornøyd med utvikligen av balanse og muskler, og lillegutten ligger faktisk ikke etter aldersgruppa si:) Ligger på 25 prosentilen, men det er meget bra for en baby som ikke har brukt benene de første 7-8 levemånedene! Hun mente det var fordi vi ikke hadde pushet ham til å sitte eller stå, men latt ham utvikle seg helt i eget tempo. Dette hadde gitt ham stålkontroll over muskler og balanse. Hun sa at barn som ble trent eller hjulpet eller som brukte gåstoler osv fikk dårligere kontroll over balansen og fikk svakere muskler. Dette kunne resultere i at barna ble dårligere til å gå o.l. Skal man trene babyenenes muskler pga svekking ved gips/skinne/putebruk skal man kun gjøre øvelser som fysio godkjenner, og alle disse øvelsene foregår som regel i liggende stilling. babyer er svake i rygg/hoftemuskulatur, og de må derfor trene opp disse muskelene før de kan sitte stødig, og beste måten er å legge barnet mye på gulvet slik at det får trent og prøvd på egen hånd. Hjelper man barnet opp vil det ikke få samme treningen og det vil heller ikke få det til på egen hånd. derfor skal man helst ike sette opp babyer før de klarer det selv..Ble litt langt, men jeg er ganske så ivrig på dette;)
Slæsh84 Skrevet 25. mai 2009 #8 Skrevet 25. mai 2009 Snuppå mi lærte seg å sitte selv på lørdag så var nå(23mai), å da va hun 12mnd og 1uke... Helsesøster sa til oss når hun var 6mnd at hun kunne begynne litt å sitte i en barnestol.. Vi kunne aldri ha hatt henne helt til nå i en vippestol.. Det hadde vært farlig å det hadde aldri gått. De er såå forskjellige når de klarer å sitte på rumpa at jeg hadde forhørt meg med helsesøster..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå