Gjest Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Det kommer litt an på hva jeg lager. Til potetmos, gryter og lignende bruker jeg bare det hvite. I salat og wok bruker jeg alt, og noen ganger bruker jeg bare det grønne i salater hvis jeg har litt som ser ok liggende i fra tidligere :-)
imoen Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Hele purreløken blir brukt. Fjerner det tørre i enden da.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 De få gangene jeg bruker purre er det det hvite (ikke enden) og litt av det grønne. Enden av bladene der er som regel så ekle at de går i bosset...
erteposen + 4 Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Det er jo den hvite som gir mest smak og absolutt ikke skal kastes. Bruker stort sett alt. Det grønn gir fin farge, men er det smaken jeg er ute etter foretrekker jeg den hvite delen. Vasker purra godt og fryser delel jeg ikke bruker til supper osv.
froeken Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Hehe, nå leste jeg feil. trodde du spurte hvilken del av purka vi bruker Men svaret er altså nesten hele
Isdronningen Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. mai 2009 Det å fryse ned deler av purra var veldig lurt. Det har jeg faktisk aldri tenkt på før. Når jeg skal bruke purre, bruker jeg som regel bare en liten del av den. Og mesteparten havner da i søpla. Tusen takk for et godt tips :0)
Frk. Sol Skrevet 25. mai 2009 #8 Skrevet 25. mai 2009 Hehe... Alt går i håle:D Bruker faktisk ganske mye purre her i heimen.
mamma til fire små Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 Bruker hele ja. skjærer av tuppene bare, og den busta bak det hvite. Må vaskes nøye. Deler den i to på midten og skjærer et snitt på langs, slik at jeg får vasket godt mellom alle bladene. Det grønne som har sterkest smak. Det hvite er mildere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå