Lykkeliten *På overtid* Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Lillesnuppa er 10 måneder nå og jeg tenkte jeg skulle prøve med litt kumelk. Jeg sluttet og amme da hun var 7 måneder så det er vi ferdige med. Når jeg da prøvde og gi henne litt smaksprøve så likte hun det kjempe godt, men resten av dagen gikk hun og gulpet i stor mengder. Hun har ikke gulpet siden hun var liten. Når jeg da dagen etter ga henne vanlig morsmelkerstatning igjen var dte bra igjen. Kan hun være allergisk eller er dette vanlig i begynelsen? Hva skal jeg gjøre?
husmus &2 Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Det er vel litt tidlig er det ikke? Kumelk er jo kraftigere for magen hennes så det kan være derfor hun har gulpet mye i ettertid. Men nå synser jeg bare, jeg har ikke helt satt meg inn i kumelkproblematikken enda.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Du skal ikke gi kumelk før barnet fyllt et år. For det første hindrer kumelk kroppen i å ta opp jern, og for det andre er det mye kraftigere for magen. Det første leveåret er ikke kroppen like god på å ta opp jern som resten av livet, og derfor skal det ikke gis kumelk før 1 år.. Men du kan gi kumelksprodukter som youghurt, melk i maten du lager osv når barnet er fyllt 10 mnd..
Lykkeliten *På overtid* Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. mai 2009 De sier at man kan begynne og introduserer når de er 10 måneder ca. Det er derfor jeg begynte og prøve nå..
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Er det helsesøsteren din som har sagt det? For kumelksprodukter kan du begynne å introdusere ved 10 mnds alderen, men kumelk skal man vente lenger med. For tidlig introduksjon av kumelk kan også gi intoleranse for det. Vent til babyen er 1 år så er du sikker:)
Gjest yrild Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Hei :-) Ville ikke bekymret meg for allergi. Hadde hun vært allergisk hadde hun jo reagert på MMEen også. Er nok bare litt "sterkt" for magen, så du kan jo vente som de andre sier til hun har rundet året og så prøve igjen? Vi blir så bekymret vi hønemødre som bare vil det beste for våre små knøtt :-)
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 Forresten, kumelkeallergi gir magesmerter også så det har hun nok ikke:) Og som yrild sa, da hadde hun reagert på mme også
Soloho Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 Tror nok heller ikke det er kumelkallergi nei, for da hadde du oppdaget det når du ga hene MME. Denne inneholder også kumelkproteiner. Du ville også merker det om hun har fått i seg mat med melk i som brød, middagsglass ol. Jeg fikk klarsignal fra legen min om å gi kumelk fra 10 mnd. Dette er 5 år siden.
Septemberprinsen Skrevet 24. mai 2009 #9 Skrevet 24. mai 2009 Jeg fikk også klarsignal om å introdusere kumelk til gutten min, vi måtte begynne tidligere enn 10 mndalder av flere årsaker. Kanskje er det type melk du gir som forårsaker gulpingen? Prøv med skummetmelk, de feteste melkene kan gi gulping nettopp pga det høye fettinnholdet. Et annet alternativ kan være rismelk eller soyamelk.
♥ En jente og en gutt ♥ Skrevet 24. mai 2009 #10 Skrevet 24. mai 2009 Jeg har hørt at det er 1 årsalder som gjelder, men at kumelkprodukter kan gis noe tidligere. Noe som jeg husker fra når vi begynte med kumelk når jenten min var 1 år var at vi ga det til henne gradvis (HS anbefalte dette). Altså du blander mme og tar oppi litt kumelk og så øker du mengden kumelk litt og litt helt til du kan kutte ut mme og bare bruke kumelken.
Glad tobarnsmamma Skrevet 24. mai 2009 #11 Skrevet 24. mai 2009 Helsedirektoratets anbefalinger: - Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer, eller som dessert. - Kumelk kan i spedbarnsperioden fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten og bør som hovedregel ikke brukes som drikke og i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. ti måneders alder). Fra denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk gis. (http://matportalen.no/artikler/2005/12/spedbarn)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 24. mai 2009 #12 Skrevet 24. mai 2009 Dm ska jo ikke drikke melk før dm e over året ;-) Men du kan bruke litt melk i f.eks grøt og fiskebolla i kvitsaus ;--) Gi heller mme som drikke ;-) Mens litt yoghurt, ost osv skade ikke ;-) Jernmangel ekke nåt man tøve me :-( Å e faktisk sykt mange unga i Norge som har d, sjøl me all kunnskapen vi som foreldra har.... Å for å ikke snakke om sjansen for melkeintoleranse :-/ D e nåt man ikke vil ha altså, for tenk bare kor mange produkta som har melk eller fløte i sæ:-( Ha en knallgo dag ;-)
Sjokoladebanan Skrevet 24. mai 2009 #13 Skrevet 24. mai 2009 jeg har gitt min melk fra han var 8.5 mnd gammel. han sluttet med puppen plutselig, og nektet mme, og vann, så jeg prøvde med litt melk i ren desperasjon. Det drakk han. Spurte hs om dette, og hun var litt skeptisk, men sa at siden han allerede hadde smakt det flere ganger, og ikke vist noen tegn på allergi, så skulle jeg bare fortsette, og det har jeg gjort. Visste faktisk ikke det med jernmangel før nå, men men. Er ikke mye melk han drikker pr dag da. kanskje 1 dl, eller mindre...
Septemberprinsen Skrevet 24. mai 2009 #14 Skrevet 24. mai 2009 Forstår ikke hvorfor hs var skeptisk til kumelk, da det av flere andre hs blir anbefalt som siste utvei når babyen ikke vil ha hverken mm eller mme. Enda en ting hs ikke enes om... Finnes det NOE de er helt enige om, forresten?!? Da jeg var baby på 70-tallet fantes ikke mme, og babyer som ikke fikk mm ble flasket opp på h-melk + vann + sukker, og tror ikke det er noe mer melkeallergi/intoleranse eller jernmangel blant mine jevnaldrende... Flott at en har fått mme på markedet, men er en redd jernmangel så gi jernholdig mat og c-vitaminer utenom melkemåltid da! Selv om en får litt kumelk i løpet av dagen så vil ikke det si at det vil hindre jernopptak resten av døgnet. Og mtp frykt for allergi, gjelder ikke det først og fremst de som har familiær "svakhet" for det?
rampete robin Skrevet 24. mai 2009 #16 Skrevet 24. mai 2009 Jeg har brukt kumelk i middagsmaten fra ca 9 mnd og yoghurt og kumelk ved siden av brødskive fra ca 10 mnd. Har ikke merket noen reaksjon. Jeg vet at det ikke anbefales med kumelk som drikke før 1 år, men at det kan brukes i matlaging før den tid. Yoghurt fra ca 10 mnd. Vi har ingen allergi i familien og jeg har ikke mer melk igjen selv. Snakket med hs som sa at det ikke var noe i veien for å gi. De fleste av oss fikk da kumelk da vi var små, blandet ut med vann og sukker..
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. mai 2009 #17 Skrevet 24. mai 2009 Ja de fleste av oss fikk nok det ja. Men heldigvis er det mer forsket på i dag slik at vi kan gi barna våre enda bedre forutsetninger enn vi hadde:)
Hepa85 Skrevet 24. mai 2009 #18 Skrevet 24. mai 2009 Det er sant som husmus sier. mme fantes faktisk til og med på 50-tallet. Begge mine foreldre er flasket opp med det, og de fikk ikke vanlig h-melk, men en erstatning. Den er vel mye bedre i dag vil jeg tro da
Septemberprinsen Skrevet 24. mai 2009 #19 Skrevet 24. mai 2009 Og dine barnebarn vil få bedre forutsetninger enn dine barn, for slik er generasjonenes gang. Men poenget er at en kan bruke skjønn, og ikke tro at en begår en dødssynd om en gir litt kumelk i kosten, om en ikke har alternativ til drikke. Anbefalinger er nå engang bare en rettesnor!
Soloho Skrevet 24. mai 2009 #20 Skrevet 24. mai 2009 MME var veldig dyrt på åttitallet så jeg fikk vanlig kumelk med sukker i som tillegg fra jeg var fire mnd. gammel. Man måtte dessuten bruke opp pakken før det hadde gått tre uker, så Mamma som kun ga dette som tillegg rakk ikke å bruke opp hele pakken med MME. Det er ikke bevist at å gi ett barn kumelk før fylte ett år gir økt risiko for allergi. Jeg spurte legen min om grunnen til at vårt barn har melkealleri kunne være at han fikk MME med kumelkproteiner fra han var nyfødt, og da svarte han at det ikke hadde noe med det å gjøre. Grunnen for at man ikke skal gi det er det med jernopptaket. Men får barnet jernberiket grøt som ike gis samtidig med melka så tror jeg nok jeg hadde gjort det samme dersom ungen min ikke ville hatt noe annet:)
Lykkeliten *På overtid* Skrevet 25. mai 2009 Forfatter #21 Skrevet 25. mai 2009 Takker for svar Da trur jeg kanskje jeg har misforstått litt, for jeg trur jeg også har hørt at som drikke kan du gi det ved 1 års alder , men fra 10 måneder kan de få litt youghurt også. Men det virker som hun gulper en del av yooghurten også. Og når hun drikke MME så blir hun hard i magen. Men hun har ikke vondt i magen av det, eller gulper av det. Er jo så redd for at hun skal være allergisk mot dette. Skal jeg bare fortsette og prøve med youghurt og slikt, eller skal jeg vente siden hun gulper så mye av det, for så heller og prøve igjen når hun nærmer seg året?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå