Gå til innhold

Hva syns dere om at hunder går løs???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et ganske stort byggefelt, rett her hvor vi bor er det et stort tur område...

Jeg ser at mange slipper hundene sine løs i dette turområde!

Er dette lovlig??

Jeg tørr ikke lengre å gå på tur........... :-( :-(

Er dette en sak for velforeningen??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er lov eller ikke kommer vel an på om det er båndtvang eller ei i området. Men vær så snill å ikke heng deg sånn opp i dette da...tenk hvor deilig det er for hundene å løpe løs i blant!!

Bry deg om ditt du.

Skrevet

Dette er en sak for politiet, fordi det er båndtvang på hunder minimum mellom 1.april og 20.august. Den enkelte kommune kan velge å ha utvidet båndtvang, men dette er minstekravet.

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

B) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

§ 28. Straff

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.

Skrevet

SELVSAGT skjønner jeg at det er kjekt for hundene!!!

Men jeg tørr ikke å gå på tur lengre. Jeg er LIVREDD HUNDER !!!!

Og legen min har sagt at jeg MÅ gå på tur pga overvekt og høyt blodtrykk!!!

Jeg er KJEMPE REDD for hunder !!!

BARE DERFOR!!!!!

Hilsen HI

Skrevet

Ehm.. Klart hun skal bry seg om det! Det er hundeeiers ansvar å holde hunden i bånd under båndtvang! Jeg er selv hundeeier, og elsker å se hunden min løpe fritt, hun kommer alltid på innkalling og er godt oppdratt, men jeg respekterer båndtvangen.

Jeg kjøper en langline til hunden, så har hun 25 meter å løpe på om sommeren..

Skrevet

Jeg synes både hunder og katter som går løst burde vært avlivet. Hater dyr.

Skrevet

Er vel mer en sak for polititet.. Undersøk om det er båndtvang i området og ta det derfra..

Skjønner godt at du er redd.. Jeg liker egentlig hunder, men er livredd fremmede hunder.. Kjenner de jo ikke, og vet jo ikke hvordan de er oppdratt eller hvordan eierne er..

Skrevet

De som hater dyr er ikke gode mennesker

Skrevet

Jeg er ikke redd for hunder, men synes det er en uting med de som slipper hundene sine løs og tror at alle andre synes det er greit også. Mange som er redd hunder eller rett og slett ikke liker at det kommer et stort beist bykstende mot dem uansett hvor snill og harmløs det måtte være...

Jeg er i tillegg så fæl at jeg nærmest har lagt hundeeiere som lar bikkjene drite over alt og lar det ligge igjen for hat. FYSJ!

Skrevet

Hei "Lille snille meg"

Det er vell ikke så snilt å ønske alle dyr død??

Skrevet

Jeg synes hunder og katter er jævlige dyr. Betyr ikke at jeg er et ont menneske.

Skrevet

Jeg syns du er et jævlig menneske.

Skrevet

Om ikke eierne er med ville jeg skutt den

Skrevet

Da jeg og den lille var ute og gikk tur en gang, så kom det en stor hund løpende mot henne, jeg kom først og la meg over henne og ble selv bitt i ryggen og i armene. Gjett om hunden fikk et kort liv etter det, og eierne fikk ikke ha hund mer.

Skjønner at du er redd, så ville tatt det opp med en eller annen.

Skrevet

Mener vi fikk beskjed på dressur kurs om at når det er båndtvang er det båndtvang, og alle hunder skal gå i bånd på offentlig steder! på egen privat eiendom mener jeg det er andre regler, men er ikke helt sikker på akkuat det.. Men ellers når det ikke er båndtvang kan hunder gå løs, men da SKAL eier ha kontroll på hunden,og kalle den inn igjen. Lar min hund gå løs ofte, men bare når han "kan" og alltid på ganske folketomme steder, og kunne aldri gjort det om han ikke hørte og kom tilbake med en gang jeg sa ifra. Og jeg passer alltid på at jeg ser han, sånn at han ikke springer bort til fremmede uten at jeg rekker se det eller reagere. Alle bør ha respekt for at det er noen som ikke liker hunder eller er redde for dem.

Skrevet

huff.. for en ekkel opplevelse. stakkars dere.

Hilsen HI

Skrevet

Jeg synes hunder er en uting.. Jeg hater at det kommer ukjente hunder loepende mot oss (meg og lille paa 2) saa jeg loefter han alltid opp for man vet jo ikke hva hunden kan gjoere. Og jeg hater enda mer dumme idiot eiere som sier "den er saa snill, den vil bare leke". Det driter jeg vel faen meg i, jeg vil ikke ha ukjente hunder som hopper opp paa meg. Jeg vil ikke leke med de.. Hadde jeg ville lekt med hunder hadde jeg skaffet meg en.

Mange hundeiere er alt for slappe mht aa la hunden gaa uten baand og tror at alle andre skal like hunden deres like mye som de selv gjoer.

Saa ergo jeg hater at hunder gaar loes..

Skrevet

Helt enig med deg. I tillegg synes jeg det er horribelt av eierne at de lar hundene hoppe opp på andre mennesker. Etter at jeg selv ble bitt, så har det også i ettertid hende at hunder kommer løpende, og mitt instinkt sier at jeg må snu meg, og da hopper de opp, og labbene når skuldrene mine. Blir så forbanna når eierne ikke roper dem tilbake, for det er veldig tydelig at vi ikke vil ha noe med hundene å gjøre. Så har slengt en liten glose eller to til mennesker som er så slepphendte.

Skrevet

ENIG !!!!!

Hilen HI

Skrevet

Hehe, ja, hva er det med noen eiere. "Den er sååååå snill. Bare la den lukte på deg". "Den skal bare leke litt" "Neida, den er ikke farlig"

Hva pokker, jeg er ikke interessert i å bli sniffet på, og i alle fall ikke interessert i å leke med dem.

Skrevet

Det er nå nesten håpløst å holde en diskusjon på seriøse baner på dette forumet her...er jo bare drittkasting og personhetsing her inne...men jeg må nå komme med et lite innlegg her da siden jeg har hund, og anser meg for en ansvarlig hundeeier.

Det å ha hund er et ansvar mange ikke skulle ha tatt på seg, veldig mange har ikke respekt for båndtvangsbestemmelser, og det er ofte disse som heller ikke har kontroll på bikkjene sine. Jeg har hatt hund i 20 år snart, og før jeg fikk hund så var jeg ikke spes. redd for andre hunder. Etter at jeg selv ble hundeeier så fikk jeg jaggu oppdage hvor mange idioter som finnes der ute (eiere). Så utallig mange ganger har jeg og mine hunder blitt flydd på av andre hunder, helt ute av kontroll og styring, heldigvis har det gått bra, men det er bare med et nødskrik ved flere anledninger. En gang reddet jeg en liten guttunge av å få en rottweiler i strupen. Bikkja var bundet fast i en bil utenfor butikken, med langt bånd, det kommer en liten gutt (4-5 år) og bikkja flyr rett mot halsen/hodet på ungen, heldigvis var båndet 2 cm for kort...jeg røsker med meg ungen så han ikke skal ramle mot beistet...Det gikk bra, men hundeeieren holdte på å slå meg ned fordi jeg sa han hadde en bikkje som burde bli skutt...Nok om det.

(Blir litt langt innlegg dette her da)

Mitt hundehold arter seg slik:

Hund nr 1 gikk alltid i bånd fordi han ville rett og slett gjøre som han følte for uansett mengde trening på innkalling, lydighet osv...Snill som dagen var lang, elsket folk og dyr, med stor forkjærlighet for unger som han var veldig, veldig god med. Men, ikke alle liker hunder som vimser rundt, og for hans egen sikkerhet så levde han et liv i bånd (lykkelig hund).

Hund nr 2. superlydig, stikker aldri, lystrer meg med en eneste gang jeg ber om noe, ikke sosial med fremmede så han går rett forbi alle uten så mye som å se på de en gang. Han får lov å gå løs når det ikke er båndtvang. Skal jeg slippe han så går vi ikke der folk generelt ferdes, han løper ikke etter vilt og fugler driter han rett og slett i.

Det burde vært litt strengere kriterier med hvem som skulle fått lov til å ha hund, og det burde være obligatorisk for alle som skaffer seg hund, og gå på kurs om hundehold og hverdagslydighet.

Da tror jeg mange konflikter med hunder og mennesker ville vært unngått. Samt at mange setter i gang å bruke de hjernecellene de er utstyrt med.

Skrevet

uansett hvor lydig en hund er, så skal båndtvangen respekteres. Alle hunder har et naturlig jaktinnstinkt som kan overta dyret, og da skal man jobbe godt for å kalle det inn igjen. Og alle hunder kan reagere på fremmede med engstelse eller sinne og angripe. Det betyr ikke at bikkja er gal eller slem, men den kan ha blitt skremt av noe i en situasjon og angripe ut av frykt. En hund er et DYR med tenner og mulighet til ås kade, derfor skal man holde dyret sitt forsvarlig bundet i offentligheten.

Og jeg syns det er en uting å la dyret løpe fritt i områder der det er ville dyr som hekker eller avler. Ville dyr skal vernes om. I jakta er det greit at hundene går fritt, og i hundeparker/personlig eiendom, men ellers skal hunden gå i bånd. Og når jeg ser hunder som er bundet utenfor butikker, så sier jeg klart ifra til eier at dette er farlig for både hund og menensker som går forbi.

Det er DYR, ikke behandle dem som noe annet!

Skrevet

hundeeiere må respektere at ikke alle liker dyr å er redd dem!!!

mange er også alergiske og det må hundeeiere respektere å ta hensyn til!!!

ha hunden i bånd ute blant folk om det er båndtvang eller ei!!!

Skrevet

Du får sjekke opp om det er båndtvang:)

Er glad i hunder og alt det der, men liker ikke helt når løse hunder kommer løpende mot meg og er lekene.. Selv ville jeg hatt hunden i bånd så lenge jeg gikk tur der jeg vet det er flere andre turgåere, og evt sluppet hunden om jeg kom inn på et litt mer avsides sted hvor man ikke møter så mange. Det er jo noe hver enkelt hundeeier må vurdere utifra hunden sin, men er desverre ikke alle som gjør det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...