Gå til innhold

Hvordan starte bleieslutten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillemann som blir to år i sommer har blitt kjempeflink til å gå på potte nå, og jeg tenkte vi skulle prøve å få ham tørr iløpet av sommeren, Hvordan bør man gå frem? Plutselig slutte en dag, bruke sånne bleier som blir våte en liten stund først så gå over til truse, slutte på natta samtidig eller ha bleie om natta til dagen går bra?

Hvordan har dere lagt opp bleieslutten? Ev. dårlige erfaringer er også interessant, så kan jeg prøve å unngå samme fella ;-)

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min sluttet med bleie i juleferien, da hadde jeg tid til å vaske opp etter henne og vaske klær litt oftere enn vanlig ;-) vi sluttet sånn plutselig med bleie, det tar litt tid før barnet venner seg til det og klarer å holde seg. Man føler det litt på seg når barnet er klar for å slutte med bleie, iallefall var datteren min det. Hun hadde ikke uhell hjemme når hun først var blitt renslig, men hadde en del uhell i barnehagen for der glemte hun å si ifra. Da begynte vi med å gi henne premie hjemme hver gang hun hadde vært tørr i barnehagen, funket veldig bra :-) Hun bruker bleie på natten, er 3 år

Skrevet

Jeg satt Em på potta fra hun var 1 år.. hun tisset og bæsja i potta flere ganger :) Da hun var ca 2, 5 var bleia helt tørr på natta.. så vi tok den bare av.. hadde et par uhell i løpet av noen uker ellers ingenting!! Så tok vi den etterhvert av på dagen også, og dette gikk veldig bra.. så hun valgte egentlig selv når hun ville ha den av/på...

Skrevet

Jeg begynte for ett år siden å få snuppa som da var akkurat fylt to år til å slutte med bleie. Men hun nektet å sitte på doen. Prøvde å lokke med klistremerker osv. men nei hun skulle IKKE på do. så tenkte at jaja får vente til neste år...

det var mye fint vær så hun gikk mye naken ute på terrassen. badet osv. og da merket hun jo etterhvert at hun tisset. det kom dammer på gulvet osv. men fremdeles ville hun ikke på do..

så var vi på hytten og var å badet da hun plutselig sa JEG MÅ TISSE. hehe. jeg sa hun kunne tisse i sjøen, men neida hun skulle på do. Så vi løp til hytten og hun tisset på do. Og fra da av har hun vært uten bleie. hehe. da var hun 2 år og 2 mnd. Brukte bleien på natten i 3 uker til så tok vi den bort også..;)

Lykke til. er så stas når dem lærer seg å gå på do..;)

Skrevet

Er veldig spent, han er kjempeflink med potta og ser tydelig at han er bevisst tisse og bæsje-handlingen. Setter seg, konsentrerer seg og tisser ;-) Tisser flere ganger hver dag og bæsjer av og til, men dessverre er han som oftest flinkere til å si ifra etter at han har bæsja enn før, men ser det liksom på ham når det kommer, så jeg får vel bare konse ektra på å følge med.

Takk for at dere delte erfaringene med meg :-)

Skrevet

Begynte i fjorsommer, før hun ble to. Da ville hun ikke ha på bleie mer. Hun hadde aldri tidligere vært på potte elle do. Hun begynte rett med å sette seg på do, hun har eget litedo, sånn som i barnehagene.

Veldig greit om sommeren, for da gikk hun mer eller mindre naken ute, så slapp å tørke om det ble gris:) Tok vel noen uker før hun ble tørr, og etter enda en mnd var hun også tørr på natta.

Er ikke helt den gjør_noe_bra_så_får_du_belønning typen, så hun klarte seg med masse ros. Ikke det at hun ikke fortjente det, men når ikke behovet for slike belønninger var tilstede så orket vi rett og slett ikke begynne med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...