Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #1 Skrevet 23. mai 2009 Ja, som overskriften sier, når (i hvilken uke) og hvordan fortalte dere den store nyheten om baby til slekt og venner? Jeg er nesten sprekkferdig, og vil sååå gjerne fortelle det NÅ til de nærmeste. Hehe. Men vet jo at det er for tidlig.. Ble enig med samboeren om at vi skal fortelle det når det nærmer seg den magiske 12ukers grensa.. Kanskje foreldrene våre får vite det litt før.. Er ikke så langt på vei enda..
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #2 Skrevet 23. mai 2009 Det med å vente til 12 uker er i mine en litt gammeldags greie. Hvorfor skal man vente med å si det? Pga. en eller annen magisk 12ukersgrense som representerer hva?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #3 Skrevet 23. mai 2009 Jeg sa det til min mor i uke 14, sa det når vi var ute å shoppet fordi jeg var så utrolig kvalm, svigers fikk vite det i uke 18, i uke 22 så var det vel helt offisielt, folk begynte jo å skimte en kul på magen min:-)
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #4 Skrevet 23. mai 2009 Er det ikke etter 12 uker at sjansen for spontan abort minsker? Eller er jeg helt på jordet.. HI
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 23. mai 2009 #5 Skrevet 23. mai 2009 Sa det til våre nærmeste når vi fant det ut, til de som hadde vi hadde fortalt det til om vi hadde mistet. Og til de andre etter 12 uker. Mamma hadde blitt vanvittig skuffet om jeg ikke hadde fortalt det med en gang og hadde sambo sagt at jeg ike kunne si det til noen hadde jeg uansett sagt det til mamma. Hun er min beste venn.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #6 Skrevet 23. mai 2009 Den 12 ukers "regelen" er bare vanlig her i vesten!! I andre deler av verden forteller folk med en gang når de er grevide!! Vi fortalte det noe tidligere enn 12 uker, for jeg mente selv at om det skjedde noe og vi mistet så var det bedre å kunne snakke med noen om det enn å enten holde det inne eller forteller det i ettertid! Ville ikke ha ventet jeg, er mye gøyere å fortelle og glede seg over det med andre!!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #7 Skrevet 23. mai 2009 Anonym 23:05 her, skulle stå gravid ikke grevide!!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #8 Skrevet 23. mai 2009 Vel, jeg var 4 måneder på vei da jeg oppdaget at jeg var gravid... Så da fikk mamma(den første, siden mannen min ikke var hjemme og jeg ikke fikk tak i ham på mobilen) vite det, og pappa og etter noen uker svigerfamilien.. Vi måtte liksom bli vant til at vi skulle bli foreldre selv, før vi fortalte det til alle.. Husker jeg skulle fortelle det til min beste venninne over telefon.. "sitter du?" spurte jeg.. "Neei", sa hun. Og da jeg fortalte det jeg skulle si kom det: "oi..jeg tror jeg må sette meg!"..Hehe Det var så utenkelig at JEG skulle få barn, så sjokkerte endel.. inklusive meg selv!
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #9 Skrevet 23. mai 2009 Mine foreldre og svigers fikk vite det etter 6 uker... resten i uke 13
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #10 Skrevet 23. mai 2009 Jeg fortalte det etter jeg hadde hørt hjertelyden første gang...det var i uke 12 Litt greit å ha et slags håndfast bevis på at man faktisk har en sprell levende spire inni der...
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #11 Skrevet 23. mai 2009 Dette med å fortelle det i uke 12 kommer vel an på hvor godt du takler å ha en SA uten at folk vet at du har vært gravid. Jeg har hatt to SA, uke 8 og uke 6, og min mor og nærmeste venninne visste det første gangen. Godt å ha noen andre enn mannen å snakke med det om. Andre gangen (uke 6) fortalte jeg det til de nærmeste etterpå. Kjipt uansett.
Gjest Skrevet 23. mai 2009 #12 Skrevet 23. mai 2009 Hvis det ikke plager dere å måtte fortelle om en spontanabort dersom det skjer er det vel ingen grunn til å vente med å fortelle foreldre og lignende? Jeg har selv hatt en spontantabort og det vi var faktisk veldig glade for at vi hadde delt nyheten på forhånd med våre nærmeste. Det er godt å ha noen å dele sorgen med skal jeg si deg. Og ellers går jo de fleste svangerskap bra, så hvorfor ikke dele gleden?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #13 Skrevet 24. mai 2009 Samboeren min var hysterisk på at vi måtte vente til 13 uker var gått...Han var livredd for å måtte fortelle familien sin om en evt. spontanabort - mens jeg kunne gjerne fortalt nyheten med èn gang. Hvis det hadde gått galt måtte det jo være mye bedre å kunne snakke med de nærmeste om det.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #14 Skrevet 24. mai 2009 Vi ventet til vi var 12 uker på vei. Mistet første gangen vi var gravide og da hadde vi fortalt det til familien med en gang vi fikk vite det. Ville ikke utsette dem for skuffelsen en gang til. Fortalte det til mamma da, hadde masse tidlig oppfølging og ville ha noen med meg, sambo kunne ikke pga jobb.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2009 #15 Skrevet 24. mai 2009 Mine foreldre og søsken fikk vite det nesten den dagen jeg fikk vite det selv. Ikke planlagt så jeg sleit litt da kan man si. Men etter ultralyd var det offisielt. andre gangen fikk foreldre vite det når jeg fant det ut, og resten etter ultralyd. Jeg har hatt SA noen ganger, så syns det er best å la være å si det til alle med engang. Mine foreldre fikk vite jeg var gravid, var hos legen og den helgen jeg var hos de forsvant det. Det hadde nesten vært bedre om de ikke fikk vite det men. Ikkke bare meg som har opplevd å miste mange ganger i familien her heller, men etter ul er det ikke mange som har mistet så føler meg ganske trygg på den.
Gjest Skrevet 24. mai 2009 #16 Skrevet 24. mai 2009 Rundt uke 12. Jeg er ikke den typen som vil at alle skal vite om det dersom jeg har en SA, vil helst takle den sorgen alene sammen med mannen og evt en venninne, ville ikke orket at alle skulle medfølende spørre hvordan det gikk osv. For de som liker å bli neddynket i omsorg er det jo bare til å fortelle det før, men jeg ville ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå