Gå til innhold

Er de fleste som er imot abort også imot aktiv dødshjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjokkerte meg ikke når jeg så to av svarene fra to motpoler.. Hvor den ene var for og den andre imot.. Slik var de i sist diskusjon også. Og ja, hun som sa ja er abortforkjemper og den andre motstander..

Videoannonse
Annonse
Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Jeg vil tro det ja. De er jo imot å ta liv, selv om livet som det skal praktiseres aktiv dødshjelp på ikke lenger er et liv.

Skrevet

Jeg er for alt;)

Skrevet

Du er jo bare nesten like barbarisk som meg du. :-p

Skrevet

Skal ikke svare for forkjemperne av retten til selvbestemt fosterfordrivelse, heller ikke for andre motstandere enn meg selv.

Likeså selvfølgelig som jeg anser fosterfordrivelse som mord, anser jeg aktiv (og passiv) dødshjelp som mord. Livet skal vernes fra det er startet (ved unnfangelsen) til det er slutt (ved en "naturlig" død). Og den som ikke selv kan ta vare på sine interesser (enten dette er et barn i mors mage eller en døende og "omtåket" pasient, har et SÆRLIG krav på vern.

"Ærefrykt for livet" sa Albert Schweitser."Ærefrykt for HELE livet" kan vi føye til i dag.

Skrevet

Jeg er mot abort, og også imot aktiv dødshjelp til personer som ikke har blitt spurt.

Skrevet

Ja, men tror vi holder det på "bare nesten" ;)

Helt barbarisk kan være fali det.. for det sier enten Solan eller Ludvig i Flåklypa.

Skrevet

er for abort, imot aktiv dødshjelp

Skrevet

Jeg anser meg selv som egentlig ganske sivilisert. Jeg slår jo blant annet ikke og kaller ingen morder :-p Humanist!! :-D

Skrevet

Du heldige eier av ett barn:

Hvis DITT barn hadde vært avhengig av sin fars kropp i en syv-måneders periode for å overleve, så hadde du antakelig ikke vært for at han kunne nekte å stille sin kropp til disposisjon.

Skrevet

Kaller du ingen morder? Hva kaller du en morder da? "En som har foretatt en illegal avlivnig?"

Skrevet

Joda, jegk aller mennesker som har begått drap for mordere. Men jeg kaller ikke abortleger mordere, eller abortmotstandere som har palget kvinner så de har tatt sitt eget liv for morder. Mennesker som aktivt, både psyksik og fysisk har gått inn for å ta et liv som var og ikke nettopp startet (i magen)eller snart skulle dø - er mordere. Jeg syns ikke legene som lar aktiv dødshjelp skje er mordere.

Men det jeg mente var egentlig at jeg dømmer ingen. Det er ikke min rett. Litt sliten etter barnebursdag.. :-)

Skrevet

Ehh.. egentlig så føler jeg meg ikke som en dust til vanlig, men det spørsmålet ditt, det gjode meg ikke klok. Er det er spørsmål forresten? Eller en påstand?

Om den lille hadde vært avhening av pappaen i 7 mnd? Tenker du på at det var han som gikk gravid? Eller tenker du på at han liksom er en "respirator" som holder henne i livet?

Om hennes pappa hadde vært gravid og ville tatt abort, da hadde jeg selvfølgelig ikke nektet han, er det det du mener? Jeg mener at den som eier kroppen burde få bestemme, (og før du også skal ta en slik diskusjon, så tror jeg ikke at jeg eier den lille, slike ting begynner å bli litt kjedelig;))

Skrevet

Jeg er for kvinnens rett til selvbestemt abort innen 12 svangerskapsuke og jeg er imot eutanasi.

En verdig livsavslutning er ikke ensbetydende med dødshjelp.

Skrevet

Jeg er mot abort, men for aktiv dødshjelp. Et forster ber ikke selv om å få dø...

Skrevet

VET DERE AT JORDA ER OVERBEFOLKET ? VI SKAL REDDE ALT SOM REDDES KAN. RESSURSENE ER SNART BRUKT OPP. VI GRAVER VÅR EGEN GRAV !

Skrevet

Jeg tenker ikke på det umulige at det var han som gikk gravid.

Men tenk om den lille var avhengig av at pappas kropp f.eks. gikk på arbeid, på jakt, eller på et sykehus hvor man kunne ta ut vev for transplantasjon. Da tror jeg nok ikke du ville sagt "Det er hans kropp, og om den lille eventuelt må dø, så vil jeg likevel ikke pålegge pappaen å stille sin kropp til disposisjon."

Skrevet

ETT BARN TIL HVER KVINNE (OG INGEN TIL MENN). HELT TIL JORDAS BEFOLKNING ER REDUSERT TIL EN TIDEL AV HVA DEN ER I DAG.

Skrevet

imot abort men for aktiv dødshjelp.

Skrevet

Har jeg noen rett til å pålegge pappaen til noe slikt da?Jeg er ikke i en slik situasjon der dette er aktuelt, men hadde det vært at hun trengte noe fra meg for å leve, og jeg nektet, da hadde sikkert pappaen skutt meg, og vice versa;) Så humane er vi;)

Skrevet

Jeg er imot abort. Et nytt liv må skjermes og gies rettigheter. Noen må tale deres sak.

Mens en person som har levd livet, vet hva smerte er og at livet bare har en vei fordi personen er syk, må kunne bestemme dette selv.

Skrevet

Hvem sa ja som samtidlig er abortmotstander? Det går an å sette det som et eksempel mot abortloven, men det er ikke dermed sagt man er for det. Hvis det er det du mener. Det er et paradoks at det ene skal være lov men det andre ulovlig. Sånn forstår jeg det, når folk diskuterer sånt. Jeg har akkurat samme mening. Leste ikke alle svarene, og vet ikke hvem du sikter til. Men kan tenke meg noen mener det sånn.

Skrevet

Folk som er sånn ekstremt imot alt og kaller folk som har et litt mer avslappa syn på ting for "mordere" og "rasister" (syns det ordet blir kasta rundt i alle debatter) klarer jeg bare ikke å ta seriøst.

Skrevet

er ikke abort motstander, men er veldig imot abort som prevansjon..

aktiv dødshjelp er jeg derimot veldig for. har selv en situasjon i familien der det beste for henne ville vært å slippe, men det er jo ikke lov. å når man da ligger der i 10 år uten annet enn smerter, hjernen er helt ødelagt, ja da syns jeg det burde vært lov...

Skrevet

Jeg er i mot abort og i mot aktiv dødshjelp.

Jeg jobber på en lindrende avdeling med mange kreftsyke, har sett mye smerte og lidelse, MEN vi klarer alltid å smertestille de..man kan også legge et menneske i såkalt lindrende sedering, da vil man heller ikke ha mer smerter..

Problemet er at det er altfor lite og dårlig kunnskap om skikkelig smertelindring, derfor ser man på det som en "enkel" utvei med aktiv dødshjelp...mulig dette også blir billigere for samfunnet også, men jeg mener det er etisk uriktig med aktiv dødshjelp. En undersøkelse i et land med aktiv dødshjelp viste det seg at 55 % av de som fikk aktiv dødshjelp gjorde det fordi de følte de var til en byrde for familien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...