3 er nok! Skrevet 23. mai 2009 #1 Skrevet 23. mai 2009 er det non her som også synes det er vanskelig å holde seg til et sunt kosthold under svangerskapet? jeg har alltid tenkt at det er en selvfølge å spise sunt og "riktig" når man er gravid, men det er det visst ikke likevel... klarer knapt å få i meg noen ting, matlysten har forsvunnet totalt og jeg er heldig om jeg klarer å få i meg noen brødskiver med nugatti og en skål med corn flakes i løpet av dagen. middag får jeg ikke ned i det hele tatt og kaster nesten opp bare jeg ser en mat reklame på TV. grønnsaker og salat kan jeg bare glemme. forstår det ikke, har alltid elsket gulrøtter, broccoli osv, men jeg får det bare ikke ned. er det virkelig veldig viktig med hva jeg spiser? bør jeg ta noe vitamintilskudd (tar folat da)? er det noen som har egne erfaringer? eller noen tips?
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #2 Skrevet 23. mai 2009 det er jo bra om man klarer å spise sunt og variert, det gjelder også når man ikke er gravid. med tanke på slik du har det er det ivertfall viktig at du får i deg den næringen og kaloriene du trenger i løpet av en dag... ville nok anbefalt deg å kjøpe kosttilskudd ja, multivitaminer som inneholder alt du trenger i løpet av en dag, også omega3... de multivitaminene inneholder også dagsdosen for folat. Men er du i 1 trimester bør du ta ekstra tilskudd av folat med tanke på ryggmargsbrokk. barnet får i seg den næringen den trenger, "stjeler" fra mor... så det er deg det vil gå ut over dersom du ikke får i deg det du skal og trenger... dersom dine lagre går tom vil det gå ut ove barnet. når det gjelder slikt som er usunt, snop, junk osv kan det påvirke vekten til både deg og barnet, og ikke minst næringsinnholdet da,,,, det blir redusert.... så som sagt, invester i kosttilskudd som inneholder alt du trenger i løpet av en dag ivertfall:) det vil nok gå seg til når det gjelder matlysten;) slik er det å være gravid, noe en dag, en annen dag noe annet... har selv dager jeg kun klarer ett måltid, så er det dager jeg spiser hele dagen;)
3 er nok! Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2009 tusen takk for svar! er i første trimester ja, og er litt bekymra iom at jeg ikke får i meg så mye i løpet av dagen. får vel gå innom apoteket for å kjøpe noen vitaminer på mandag. er det noe spes man bør spise når man er gravid, noe som er ekstra godt for barnet?
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #4 Skrevet 23. mai 2009 egentlig ikke noe spesielt;) men er endel man bør unngå å spise;) hvis du får inn på matportalen så står det mye om det der:) variert kosthold er bra:) og som sagt, multivitaminer... fx det tilskuddet som heter "gravid", det skal også inneholde nok folat:)
erteposen + 4 Skrevet 23. mai 2009 #5 Skrevet 23. mai 2009 Klarer du ikke å få i deg grønnsaker og annen sunn mat bør du nok ta et vitamintilskudd utover folat. I starten, jeg regner med du er det siden du fortsatt bruker folat, er det vanskligere. Det er jo viktig hva du spiser, om du leser litt om ernæring og graviditet. Omega 3 er også anbefalt, og jeg blir spurt hver gang jeg er på sykehuset om jeg husker å ta tran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå