Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt på 1 mnd er så urolig etter jeg har ammet han. Jeg klarer ikke å finne ut om han er mett eller mer sulten. Han har begynt å gulpe etter hvert måltid, og jeg prøver å ta rape-pauser i matingen, men det ser ikke ut til å hjelpe. Blir så forvirret av denne gulpingen. Noen som har tips?Han går forresten veldig bra opp i vekt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan urolig er han? får han vondt i magen? mi snuppe var sånn da hun var mindre. 6 mnd nå. hun hadde kolikk og det ble ikke bedre i magen etter hun fikk i seg mat, men mat må de jo ha... hun gulpet også endel etter hvert måltid, noe som er ganske normalt. så lenge vektoppgangen er normal er ikke gulpingen noe å tenke på sa helsesøster til meg. pauser i matingen og å få opp luft kan bidra til å redusere gulp, men det gjør du jo allerede. er nok en mager trøst å si at det blir mindre og mindre gulp etterhvert, men slik var det for oss. så det var endel søl ei stund. spiser han helt til han selv ikke vil ha mer når du gir han pupp? om han er mer sulten så krever han mer med å lete etter mat. spiser han om du forsøker å legge han til enda mer? kan være luft i magen som skaper denne uroen. han trenger ikke ha kolikk som i type hylskrik halve døgnet. det er helt vanlig at de plages av luftsmerter og at dette skaper en del uro.

har nok ikke så mange råd til deg her, men det hjalp på snuppa vår å legge henne på mage over lårene mine og stryke på ryggen. da fikk hun opp mer luft. men det var som sagt luft som plaget henne da... håper du finner ut av hva som plager din lille. ikke noe artig å gå å lure slik som du gjør :)

Skrevet

glemte å spørre om han har vært sånn hele tiden?

Skrevet

Han begynte med dette da han var 2,5-3 uker, er 4,5 uke nå. Samtidig forandret avføringsmønsteret seg. Han gikk fra å bæsje etter hvert måltid til å bæsje en gang i døgnet. Er dette vanlig?

Jeg vet rett og slett ikke om han har vondt i magen. Noen ganger kan det virke sånn, andre ganger ikke. Det som forrvirrer meg er at han slipper puppen, men han fortsetter å smatte og gulper da i tillegg opp en del. Før har han sluppet når han er mett og virket fornøyd med det.

Er redd han ikke blir mett, men samtidig redd for at jeg stapper han full av mat. Han spiser veldig fort og spiser kun av en pupp. Har sjekket om puppen er tom når han slipper opp, men der er det fortsatt melk igjen. Vil jo at han skal få i seg den feteste melken som kommer på slutten, så det er jo dumt å bytte for tidlig.

Ble mye rot dette her, men.......

Skal ikke være lett med disse små:-(

Skrevet

Hvor lenge ammer du ham hvert måltid da? Ti-femten minutter på hvert bryst holder lenge, fikk jeg beskjed om av helsesøster. Jeg var veldig sår noen uker, og da fikk han spise ti-femten minutter på hver side, og det gikk to-tre timer mellom hvert måltid. Det som gulpes opp skal jo være det som er "til overs", så hvis han gulper etter hvert måltid tipper jeg at han får i seg nok mat i hvert fall. :)

Det at han slipper puppen, tar tak igjen, slipper osv. sier vel kanskje mer om sugebehovet hans enn om hvor sulten han er, tror jeg. Bruker han smokk? Hvis ikke kan du kanskje prøve om han vi ta smokk?

Det vil alltid være litt melk igjen i puppen når babyen er ferdig (selv om man ikke alltid får til å pumpe ut noe). Morsmelka lages kontiunerlig, så det blir aldri helt tomt. Når babyen er såpass liten ennå kan det godt være at du overproduserer melk ennå også. I løpet av noen uker nå vil produksjonen din gjerne tilpasse seg babyens behov.

Skrevet

gulping er jo overskuddsmelk som kommer opp som regel. høres jo også litt ut som han har ett suttebehov, kan jo prøve å introdusere smokken. den roer jenta mi når hun er litt urolig nå. det med sjeldnere avføring er også helt vanlig. da mi var opp til en mnd kom det flere ganger om dagen. så ble det sjeldnere og sjeldnere. ei stund kom det ikke oftere enn hver fjortende dag. HS sa det var normalt men jeg så hun plagdes så hun får lactulose for å få avføring regelmessig. verken malt eller svisker funker, nå får hun grøt så hun må bæsje mer enn hver fjortende dag som da hun bare fikk mm. tror nok at er han sulten så tar han det han vil ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...