Gå til innhold

Satt tilbake på ultralyd?


Mammaioktober

Anbefalte innlegg

Jeg var på ultralyd i går. Etter mine egne beregninger, sånn med tanke på første dag i siste menstruasjon, så skal jeg begynne på uke 20 idag :) I følge fastlegen min er terminen 19 oktober.

 

Men jordmoren sa noe annet. Hun sa at babyen var ca 18 cm, og at terminen min var 30 oktober.. Dermed var jeg ca 17 uker på vei, ikke 20. Hvorfor får man forskjellige datoer? Er det fordi barnet er lite, og ikke har vokst nok? Hva kan ha skjedd her? Jeg er helt sikker på når jeg ble "befruktet" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

de gjør beregningene av terminen ut fra gjennomsnittsstr på barn i de ukene man er inne på ul. grunnen kan fx være at egget har ligget i dvale før det har festet seg og begynt å utvikle seg, at det er derfor du blir satt tilbake...100% sikker kan man aldri være på når man blir befruktet;) kan også være pga barnet er lite...

 

ble selv satt tilbake med 12 dager med nr 1, men alle til min mor har vært små og jaggu kom gutten min dagen etter min egen termin;) så jeg mener at jeg hadde rett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. "Hehe, egget har ligget i dvale" :) Morsomt. Egget var litt sliten og måtte sove litt :) Ok. Så da er det enten det, eller at barnet er lite. Er det forresten farlig/dumt om barnet er lite? Det blir jo egentlig ikke lite hvis det faktisk kommer 30 oktober i stedet for 19 :)

 

Men da er det tydeligvis ganske vanlig å bli satt litt tilbake, så får man vel bare vente å se. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ har også tre forskjellige termindatoer. Men æ stoler mest på min egen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble også satt tilbake fra min egen termin 09.09.09 til 21.09.09.. altså 12 dager tilbake.. jeg blir litt nervøs med så stort sprang på terminene med tanke på overtid. Har alltid vært min største strekk at barnet blir liggenes for lenge inni magen.. Så kommer nok til å mase om sjekking nærmere termin. min første var veldig tynn ved ul mens nå ble jeg satt tilbake pga barnet var for lite..

 

Men blir spennende å se når det nærmer seg.. :) barnet kommer når det kommer :D men vil selv ha modningsakupunktur.. kanskje det hjelper.. gikk sist 11 dager over tid å ble da igangsatt pga jeg var så redd og sliten av å bekymre meg for lillegull.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt tilbake tre uker jeg! Første UL var da jeg trodde jeg var i uke 12, men det viste seg at jeg ikke var lenger enn uke 9...

Ingen forandring på ordinær UL heller.

 

Nå vokser magen min veldig, og ved forrige kontroll var jeg over det grønne feltet på SF-skjema! (skal på ny kontroll i neste uke - spennende)

 

Jeg er også litt bekymret i forhold til overtid, og har tenkt å "mase" litt så jeg kan føle meg trygg resten av sv.skapet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig å bli satt tilbake på ul. Dette fordi man kan ikke helt sikkert vite når befrukningen skjer. Jeg hadde helt regelmessig mens denne gangen jeg ble gravid. Bombesikker menstermin med andre ord. Allikevel kan jo selve befruktningen ha skjedd 1-2 uker etterpå. Jeg ble satt en uke tilbake på ul i uke 12. Beregningene de gjør er jo ut fra et gjennomsnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nordavind fra sør

I følge ultralyden jeg hadde ville jeg vært 3 dager på vei når jeg tok positiv graviditetstest. Det er jo umulig. På de mest følsomme testene tardet minst 10 dager etter befruktning før det vises på test. Men de nekter å høre på mor og vi blir satt hit og dit uten å ha så mye og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har gått på p-piller før du ble gravid, så kan man ikke stole på menstermin. Det sa iallefall to av de jeg var på ul hos. Ble satt tilbake med 14 dager... Tredje ul jeg hadde stemte veldig bra med den terminen som ble satt på andre ul. Altså 14 dager etter min egen beregning. Selv tror jeg at man kan stole mest på ultralydterminen, men det er vel individuelt hva man velger å tro på =)

Vet ikke helt hvorfor det er slik, men p-pillene tuller visst litt med systemet, om man kan si det slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig det samme skjedde med meg og, men det er vel ikke mye å gjøre med det.

Jeg nevnte det til jordmor, og hun sa at om jeg fremdeles var bekymret for å gå for mye overtid når fødsel nærmer seg, kan jeg få litt ekstra oppfølgning.

Men nå ligger allerede mini over streken på skjema, så jeg har et håp på en ekstra UL. Er 25 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt tilbake 8 dager på UL i uke 12, men ble satt 9 dager frem på den ordinære UL. Så det går litt frem og tilbake for de fleste tror jeg. Nå er UL terminen min 28.sept, mens min er 29.sept. Den første UL var det 8.oktober som gjaldt. Vi får nå se når den lille kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke holdt styr på mens og når den evt var. Så på første UL viste det seg at jeg var 6+4 og ikke nesten 12 som jeg trodde. Den er grei nok, det er regnefeil fra min side. Men det som da skulle være ordinær UL gjorde at jeg ble satt tilbake enda 14 dager, noe som gjør at jeg må ha hatt meg, for å så gå på badet for å ta test. JEg vet hvilken dag eksakt jeg tok testen, og kan da ikke ha blitt gravid ETTER denne datoen?? Jøye, men JM holder jo på at målene ikke stemmer, og jeg skal atter på ny UL for å stadfeste termin. Dette blir da den tredje :) Men som jeg da sier; ungen min er vel som meg, så når den har bestemt seg for å komme, så gjør den det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sett tilbake 4 uker på UL, noe som ikke skal går ann.. Men skal tilbake for å sjekke at den lille har vokst siden sist gang.. (heldigvis) Men er noe som ikke stemmer, for etter målingene til jordmor av livmoren stemmer min termin og vist de ser på UL har jeg sprengt ALT som heter kurver.. Men,men den lille kommer når den er klar:)) Så får vi bare vente å se, men holder mer med min egen termin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde fire ukers syklus hele høsten før jeg blei gravid, og gikk ikke på noe prevensjon. Likevel blei jeg satt 12 dager tilbake. Syns det er rart, men det kan jo selvfølgelig hende at det skjedde noe rart i kroppen min akkurat den måneden. SF-målene mine er også veldig høye, mye høyere enn forrige gang da jeg lå helt nederst på kurva. Da følte jeg også at terminen min stemte mer, og jeg fødte på termin. Blir spennende å se denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd-terminen er jo aldri helt presis, så det er fullt mulig at det er din beregning som stemmer. Men det er også fullt mulig at befruktede eggceller ligger i over en uke før den første celledelingen skjer. Sånn sett er det ikke gitt at terminberegningen vil stemme helt overens med det tidspunktet du hadde eggløsning (eller vet at du hadde sex).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Ul i dag og ble satt 5 dager tilbake. Etter mine beregninger er jeg 18+6, men hun skrev 18+1.....

Jaja, jeg gir litt f... Alt var bra og vi fikk vite at det mest sansynlig er e lita jente så alt er bare stas likevel:)

 

Helt fantastisk å kunne se alt så godt på den lille skjermen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gikk det med dere damer? Stemte deres eller UL terminen?

Anonymkode: 37358...8fa

Tråden er 10 år gammel

Anonymkode: fba53...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tråden er 10 år gammel

Anonymkode: fba53...ded

Jeg vet. Men kanskje det var noen her enda som kunne svare? 😅

Anonymkode: 37358...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...