EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 23. mai 2009 #1 Skrevet 23. mai 2009 Sakser inn fra en annen tråd: Når far ikke har rett til fedrekvote overføres disse ukene automatisk til mor. Man mister de ikke. Summa sumarum kan studenter dermed fordele permen akkurat som de vil: Man sier til NAV "far har ikke rett på perm for mor jobber ikke" Så sier NAV "okidoki" og overfører fars 10 uker til mor. Så sender mor og far brev til NAV der det står "hei, nå har vi bestemt oss for hvordan vi vil ta permisjon: mor skal ha fra xx.i xx til xx i xx, far skal ha fra xx i xx til xx i xx." Vips får man styre akkurat som man selv vil, og ingen mister noen uker. Har selv fått barn som student, og dette var null problem. Lykke til, å få barn i studietiden er topp!
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #2 Skrevet 23. mai 2009 tror du jeg er dum og ikke kan systemet eller?! vi taper på dette jo pga jeg er student og jobber ved siden av studiene, dvs helgejobber osv men jobber ekstra for å få en ok utbetaling når jeg går hjeme, siden jeg ikke da har muligheter til andre inntekter. så når pappan skal gå hjemme og jeg må ut i jobb er det ikke noen særlig inntekt jeg bringer hjem, siden jeg ikke har en 8-16 jobb etc! og da er det så og si kun hans inntekt vi skal leve av, noe som ikke holder i dagens samfunn og kostnader. ja det er bra at far får permisjon MEN det skulle vært slik at far SELV kan bestemme om han vil ta den eller ikke, den burde ikke vært PÅTVUNGET! grunnen til at jeg "jobber mer enn 50%" er fordi jeg kombinerer 4 jobber ved siden av studiene! dette er da helgejobber og en dag fast i uken. Så slik systemet er nå er det rett og slett latterlig! nav gjør sine utregninger og ser på lønn man får utbetalt og evt ligningen fra fjoråret, og dersom man da har inntekt da får man ikke de ukene overført til mor! selv om man også er fulltidsstudent! så nei, nav sier ikke okidoki og overfører det til mor helt uten videre.
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #3 Skrevet 23. mai 2009 har hatt flere møter med nav for å få ordningen på det, men det er det ikke snakk om siden jeg faktisk har vært flink og stått på ved siden av studiene. så som sagt, når han MÅ ta sin del av permisjonen taper vi inntekt, noe som igjen går ut over regninger osv.
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 23. mai 2009 #4 Skrevet 23. mai 2009 mente hun ikke at om du ikke jobber 50% eller mer, slik at du ikke har opparbeidet permisjon til far, såå gjelder det hun sa...? eller er det noe jeg har missforstått nå?
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #5 Skrevet 23. mai 2009 joda, men hun drar tingene ut fra sammenhengen og legger ut dette innlegget til meg, som ja er student, men som også jobber, og legger det frem som om det bare er å si til nav at man er student... og selv om man er det så er det bare ikke å si det til nav. hun har laget denne tråden ut fra en annen tråd hvor hun da ikke har fått med seg alle fakta.
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 23. mai 2009 #6 Skrevet 23. mai 2009 oki men jeg er enig.. det er ikke bare bare å være student:P har måtte gå fram og tilbake spurt her og der og ordna ut..phu....
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 23. mai 2009 Men Toppris, om dette ikke gjelder deg er det bare å se en annen vei. Dette var ment som hjelp til deg og andre studenter, da jeg har sett MANGE her inne som lurer på hvordan dette slår ut for dem. Jeg jobbet også som student, men under 50%. Dette gjelder faktisk de fleste studenter. Og, de fleste studenter BØR derfor danse en aldri så liten regndans av glede, for systemet garanterer dem faktisk 100% fleksibilitet og 2 uker lengre perm. Om du jobber mer enn 50% så kan ikke ukene overføres, det er klart. Men hvorfor drar du da fram din studentstatus som problemet? Ditt problem er da ikke i de hele tatt de fleste studenters problem? Innlegget jeg svarte på i den andre tråden får det til å framstå som at studentpar eller par der den ene parten er student mister 10 ukers perm, dette er helt feil. Det er det jeg ønsker å belyse. DE FLESTE studenter kommer svært godt ut av dette, Beklagelig vis gjør ikke du det, og jeg ber så ydmykt om unnskyldning for å ha prøvd å gi deg et konstruktivt råd :-)
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #8 Skrevet 23. mai 2009 ja systemet er urettferdigt, jeg blir slik sett "straffet" for å ha jobbet R av meg ved siden av studiene. men hva annet skal man gjøre for å klare seg med lån og det som er, ingenting. har vært alenemor så har ikke hatt noe valg. ja "rene" studenter kan tjene på dette, de som da klarer seg med engangsstønaden og pengene fra lånekassen.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. mai 2009 ... eller de som jobber deltid under 50%, slik flertallet av norske studenter gjør. Skjønner godt at du er frustrert, hvis du vil så kan du sende meg en PM så kan vi se litt på og dobbeltsjekke situasjonen din sammen, jeg jobber i en studentsamskipnad og ser sånn sett en del situasjoner som din. Da tenker jeg først og fremst på hvordan du kan sikre deg studieplass til høsten og slik sikre deg støtte fra Lånekassa, Nå håper jeg du ikke tar dette tilbudet som en fornærmelse av din intelligens igjen, du virker å ha god oversikt allerede altså ;-)
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #10 Skrevet 23. mai 2009 jeg har søkt meg inn på rsstudium *kremt* ikke bare ett for å si det slik;p så får svar fra samordna opptak 20.juli om jeg får plass eller ikke.. har ikke dårlig snitt og har tilleggspoeng, men det kommer jo helt an på hva snittet ligger på i år, hva andre som søker har. får jeg plass får jeg støtte fra lånekassen. så venter i spenning.... så det kommer helt an på samordna opptak, så er desv ute av våres hender, ikke noe å gjøre fra eller til:( du får krysse fingrene;) alt løser seg om jeg får studieplass, da går vi i pluss:) men takker for tilbudet;)
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 23. mai 2009 ..Alternativet er jo å søke deg inn på et tullestudium du VET du kommer inn på, men som du ikke nødvendigvis har tenkt å fullføre. Lånekassen bryr seg ikke om du tar eksmen eller ikke, heller ikke etter at permisjonen er over: du får automatisk konvertert lån til stipend i semestre hvor du har hatt fødselspermisjon, uavhengig av avlagte eksamener. Nå kan det godt hende du allerede vet alt dette, jeg bare utbroderer litt likevel for eventuelle andre interesserte: Du melder deg opp til fag du kommer inn på, men som du ikke har tenkt å fullføre. Du går ut i perm: da blir alle penger du mottar stipend, ingenting lån. Når permisjonen er over får du lån og stipend som vanlig resten av studieåret, men så lenge du har vært i perm i løpet av semesteret får du, uansett om du tar eksamen eller ikke, konvertering av lån til stipend på samme måte du får om du avlegger eksamen. Akkurat hvor lønnsomt dette blir avhenger av når på året man føde, men i verste fall "koster" det deg 4 mnd ekstra studielån. Siden du er student nå kan du fortsette å melde deg opp i fag til høsten, uavhengig av søknadsfristen som allerede har vært. Det sikreste for dere er vel å "safe inn" på denne måten, og så heller ta en eventuell ny studieplass du ønsker deg som et pluss!
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #12 Skrevet 23. mai 2009 hehe, ja dette vet jeg;) komme r aldri til å ta det studiet jeg kommer inn på, hehe;p jeg er så og si ferdig utdannet nå, mangler noen fag som jeg skal ta i permisjonen, men det er for lite til å få fullt permisjonspenger, og dersom jeg søker da om vanlig stipend/lån etc vil det være mye mindre enn fx fødselspenger, og da mindre som evt blir omgjort;) (har snakket med lånkassen også ang situasjonen) for å si det slik, jeg har søkt på ALLE årsstudiumene her, så regner med jeg kommer inn på noe ivertfall, kan da ikke være SÅ mange søkere som har "bedre" utgangspunkt og poeng enn meg;) med tanke på alle tilleggspoeng osv. Hvis jeg ikke kommer inn på noe men da tar en restplass som det så pent heter da har jeg ikke krav på permisjon og kommer ikke til å få det innvilget. (har allerede sjekket mulighetene) Har ikke tenkt å ta mer utdanning etter permisjonen;) kun da de fagene som jeg mangler, så kommer jeg ikke inn på ett eller annet årsstudium da blir det kun basert på de fagene jeg skal ta. Melder man seg opp til fag må man ta eksamenene i de også, og vil ikke ta mer enn de jeg må ta for å få fullført graden min;) dette er fag jeg mangler etter graviditeten med min sønn i 2006. når de er tatt har jeg bachelor graden min, litt forsinket men;) så krysser fingrene for at jeg kommer inn på ett elelr annet ivertfall, har søkt på alt fra årsstudium i tysk til geografi osv, hehe... null intr av å ta de;) skal kun ha perm så melde meg av;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå