lola80 Skrevet 23. mai 2009 #1 Skrevet 23. mai 2009 Tenker på å ta en rundreise til L.A - Cuba - Brasil - Argentina - Chile - Peru (Machu Picchu - ikke Inka-Trail, men toget opp!) nå i sommer. Er midt i forsøk nr. 2 og aner pr. d.d. ikke om svaret blir pos/ neg. Siden det er så tidlig - om det blir pos. res. på testen, er det er uforsvarlig å reise på en slik langdistansetur og til oppgitte reisemål? Er meget reisevant - og vant til slike reiseruter. Har alle vaksiner. Ønsker også gjerne tips og erfaringer fra andre som har vært i/ er i samme situasjon.
MK73 Skrevet 23. mai 2009 #2 Skrevet 23. mai 2009 Høres ut som en fantastisk tur! Jeg har også reist mye, og på slike reiseruter - så det der hadde jeg blitt med på på et sekund...! Men jeg tror ikke jeg ville ha gjort det i den situasjonen du er nå. Hvis du er frisk og rask og en evt graviditet ikke blir en risikograviditet (pga flerlinger, blodtrykk, andre utfordringer) så tror jeg ikke det isolert sett er noen økt risiko for å miste så lenge du tar det med ro fysisk og spiser med vett. Jeg tror imidlertid at de fleste leger vil fraråde deg dette. Det kommer jo an på timingen, hvor langt vil du evt være på vei under turen? IVF-forsøk har mer oppfølging enn vanlig, det kan kollidere. Dessuten så aner du ikke hva slags form du kommer til å være i i 1.trimester, i beste fall blir du bare litt ekstra trett og sliten, i verste fall blir du virkelig dårlig og får ikke glede av turen samt ødelegger den litt for de(n) du reiser sammen med. Til sist så kommer det følelsesmessige hvis du skulle bli gravid og få problemer (eller i verste fall, aborterer), da er det veldig langt hjem og variablet helsetilbud i de landene du skisserer (avhengig av akkurat hvor du skal i de enkelte landene). Vil du komme til å angre dersom noe sånt skulle skje? På grunn av disse tingene ville jeg ha ventet til jeg hadde resultatet. Ble det negativt hadde jeg reist på den turen så snart jeg fikk det til :-) Ble det positivt så ville jeg ha begrenset reisingen i første trimester til kortere turer i Europa. Lykke til med vurderingen!
b77h Skrevet 23. mai 2009 #3 Skrevet 23. mai 2009 Jeg er helt enig med MK73. Jeg ville ikke turt å ta sjansen på det om det var meg. Det er liksom så mye som står på spill rundt et ivf forsøk. Men forstår du har lyst å reise, og det er helt klart frustrerende å ikke vite hva man har å forholde seg til. Vi har valgt å ikke planlegge noen utenlandstur denne sommeren - jeg skal teste på onsdag. Blir det negativt tror jeg nok helt sikkert vi kommer til å bestille en "trøste-tur", men håper på positiv test og sommer i norge :-)
lola80 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. mai 2009 Takk for svar og tankevekkere, det høres veldig riktig og fornuftig ut det dere nevner her.
Gjest Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Jeg skal reise 3 uker til USA midt i første trimester og da jeg spurte klinikken sa de at dette gikk fint, men at jeg måtte lytte til kroppen!
lola80 Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2009 USA er nok et bedre og enklere reisemål enn rundt omkring på kryss og tvers i Sør-Am. i fht situasjon som gravid. Ha en fantastisk tur
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Jeg hadde nok ikke tatt sjansen på en sånn langtur. Ikke det at flygningen i seg selv kanskje er det farligste (selv om det ser ut til å bli mange flyturer på deg med mange destinasjoner), men du vet jo heller ikke hvilken form du vil være i ved et positivt forsøk Jeg spydde jo som en gal hver eneste dag fra uke 6-7 og frem til ca uke 22-23. Så JEG hadde i alle fall ikke klart en tur da Men kan du evt vente med å bestille turen til du får vite om forsøket blir positivt eller negativt da?
L757 Skrevet 1. juni 2009 #8 Skrevet 1. juni 2009 Hei. Vi har også vært på tanken om en ferie til Sør-Amerika. Har reist rundt der før og vil gjerne tilbake, men... vi tør ikke ta sjansen nå midt i nytt forsøk. Som de andre sier, man vet ikke om hvordan formen blir og med tanke på bakterier og annet i andre land, langt borte fra hjemlandet. Vi har i hvertfall valgt å vente til vi er ferdig med forsøkene og forhåpenligvis ut på tur med barn senere - om vi fortsatt er fristet da;)
Millsie Skrevet 13. juni 2009 #9 Skrevet 13. juni 2009 Da jeg ble gravid første gang (IVF) hadde vi bestilt tur til Tokyo. Reisen ville skje i uke 7-9. Legen på Aleris anbefalte meg da IKKE å reise. Hvilket jeg heller ikke gjorde. Mest sannsynlig går det greit å reise - men hva om det ikke gjør det? Jeg orket ikke risikere det, og to en hyggelig rolig ferie i Barcelona istedet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå