Gå til innhold

6mnd: Burde de klare å sove natta rundt uten mat da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en på 6,5 mnd som sluker ei flaske med 180-200 ml hver natt.

For meg virker det som han trenger denne flaska, men hvordan er det med deres små?

Han spiser en stor grøtporsjon til kvelds, men på morra'n spiser han mye mindre. Ville tro det er fordi han spiser masse på natta??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen automatikk i at man ikke trenger mat på natta kun fordi de er passert 6 mnd.

Her spiser minstemann på litt over 9mnd fortsatt mat på natta fordi han trenger det.

Men du kjenner ditt eget barn best, om han virkelig er sulten så må han jo få mat, men om han våkner på grunn av vanen så får du vel vurdere om det er nødvendig.

Skrevet

Han spiser jo ganske mye på natta da. Da virker det som om han er sulten. Min pjokk på samme alder, vil ofte ha mat to ganger på natten. Han spiser da som regel mellom 70-120 ml per gang. Han er altså ikke veeeeldig sulten, men så får han jo også mye mat på dagen. Men jeg kommer til å se det an, og kanskje gjøre et spedt forsøk på å avvenne om noen uker. Jeg tror man fort merker om det er sult eller ikke.

Skrevet

Gutten min er 6,5 mnd og han spiser 2 fulle grøtmåltider og litt middagsmat m fruktpuré til daglig. Han får også mm om morgonen, til lunsj og kvelds og han har nå sovet hele natten (11-12 timer) i en ukes tid. Tidligere våknet han i 3-4 tiden for mat og det hjalp ikke med smokken, så jeg valgte å gi han mat siden han virket sulten...

På HS sa de at det er vanlig at de små fortsatt våkner etter 6 mnd og at det er ikke noe i veien for å gi de nattamat. Etterhvert slutter de med det alikevel, så jeg tenkte gi han så lenge til han sluttet å våkne selv, om det skulle bli når han var 8, 9 el 10 mnd så heller det en å ta en runde med nattavvenning og massa grining. Men nå så virker det som han har avvent seg selv.

Det at han ikke spiser så mye om morgonen vet jeg ikke om det har med det at du gir han mat på natta å gjøre, el så har han ikke spes mat lyst om morgonen. Er jo noen som trenger litt tid før de blir sultne om morgonen, det gjelder jo oss voksne og=)

Skrevet

Ekspertan sir at når dm ete 2 måltid om dagen, så ska dm i teorien klare sæ uten mat på natta....

Men gutten min drikke 200 ml tjukk velling midt på natta, å æ kanke tru han gjør d av "vane" eller kos, for e rimelig mye mat, blir jo nestn som å ete 2 dl grøt for æ lage dn ganke tjukk :-) Går unna på et par minutta :-P

Æ syns ikke d e nåt problem me dn lille flaska på natta, så kommer til å gi han dn helt til han sover rundt av sæ sjøl ;-)

Han sov en natt fra 18 til halv 4 før han sku ha mat, å i mitt hodet har han sove rundt da, sia han bruke stå opp rundt 4-halv 5 ;-) Så kommer sæ d dær:-) Han e nu 6,5 mnd :-)

Gir han masse kvells da, me stor porsjon fullkornsgrøt, frukt og enten velling eller risdrikk fra kopp :-)

Skrevet

To måltider på dagen betyr ikke at de slutter å være sulten på natta, min gutt slukte en flaske på natten frem til han var ett år. Så jeg tror ikke du bør ta vekk den flasken før han virker klar for det.

Skrevet

Når babyen spiser så mye som nesten ei hel flaske tror jeg de har behov for det. Er jo bare seks mnder.. Jeg hadde ikke nektet babyen det i så ung alder iallefall.

Skrevet

Det er jo sagt at når barnet er 6 mnd har ikke det behov for mat om natten. Dvs at kroppen ikke har behov for den ekstra maten, den skal klare seg med det den får iløpet av dagen. MEN det vil jo ikke si at babyen ikke føler seg sulten. Så selvom det ikke er kroppen som virkelig har behov for det så kan det være at den lille ikke er helt enig med kroppen sin..

Om du skjønner hva jeg mener..

Jeg ville ikke sluttet med nattmaten før du ser at det bare er for kosen/vanen sin skyld..

Skrevet

Virker jo som om han er sulten da ja! Ville ikke stolt så mye på helsesøstre som sier at alle babyer kan nattavvennes ved 6 mnd, det finner ihvertfall jeg litt underlig. Tror de sier det mest på foreldrenes vegne, og ikke babyens for å si det sånn. 12 timer uten mat er jo lovlig lenge for så små, hvis de faktisk er sultne.

Jenta mi er 7 mnd og våkner ikke for mat iløpet av natta, men gir henne et drømmemåltid kl 23 når jeg går og legger meg. Drikker da 100 ml, og det er en vanlig porsjon for henne (småspist og liten). På dagen spiser hun en full porsjon grøt og en litt større porsjon grøt, pluss et middagsglass og litt frukt.

Skrevet

Er veldig enig med DarkNight, men det er utrolig viktig å få skjønnhetssøvnen sin som forelder og det er da ingen som blir skadet av å være sulten til frokost. Jeg ville i alle fall forsøkt å avslutte nattmaten. De skal jo lære at natt=soving.

Og man skal ikke glemme biologien i dette med at de klarer seg en natt uten mat sånn rent fysiologisk, det er ikke tull at hjernen er klar for flere timer sammenhengende søvn. Man har lagt inn god margin når man sier 6 mnd. Spørsmålet er vel heller om foreldrene orker kampen det kan være å avskaffe nattkosen. Barn sover urolig og småvåkner ofte. Om de da er vant til at det bare er å gi lyd, så kommer deilig varm mat på sengen så er det nok endel som ikke slutter med det selv om de ikke er sultne:)

Prøver å si at det muligens ikke er sult alene som gjør at de spiser på natten, og har de vondt av å være litt sultne til frokost så lenge de får nok mat på dagen?

Jeg tror i alle fall ikke barn har vondt av å lære forholdsvis tidlig hvodan verden fungerer og hva slags døgnrytme som passer familien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...