ღhælgelainnღ Skrevet 23. mai 2009 #1 Skrevet 23. mai 2009 Jeg opplever helgene ofte som et mareritt. Det som skulle vært en hyggelig og avslappende tid med mann og barn, blir bare til bråk, krangling og mas fra morgen til kveld. For det første så våkner ungene grytidlig, dvs. 5-halv 6 tiden. Da løper de ned og begynner å romstere i kjøleskap og andre skap. Vi prøver å sette på en film til dem, men som regel klarer de ikke sitte rolig og se på den. Hver gang begyner en av dem å plage den andre eller finne på noe som kan skape oppmerksomhet og en scene. Minste frøkna har et utrolig temperament og sinne og er i sin verste trassperiode virker det som. hvis vi forsøker å irettesette henne, så spytter hun etter oss eller sier stygge ord som stygging, dum og feit, bæsj osv. Dette har hun lært etter sin bror som igjen har lært det av andre barn i barnehagen. Noen ganger prøver vi å ignorere henne, i håp om at hun ikke syns det er noe gøy lenger og stopper selv. Men når hun spytter etter oss, klarer jeg bare ikke ingnorere det og setter henne i trappa hvor hun må sitte en viss tid til hun skjønner hva hun har gjort galt. Jeg føler at vi sliter oss helt ut bare etter noen morgentimer, med å forsøke å roe dem ned, hysje på dem og snakke til dem. Vi prøver virkelig å gjøre det vi kan for å aktivisere dem, men syns også at de godt kan leke på egenhånd iblant. Vi foreldre skal vel ikke være nødt til å leke med dem 8-9 timer pr. dag. Vi har et koselig ute areal med forskjellige lekeapparater, men jeg syns ikke vi kan slippe dem ut kl 07 om morgenen heller av hensyn til naboene. Jeg syns dette er fryktelig slitsomt og det tærer på humør og krefter samtidig som det tærer på forholdet til min mann. Hvordan kan man gripe an en sånt problem og forsøke å gjøre noe godt ut av det og klare å skape et mer harmonisk hjem og harmoniske helger? Slik det er nå, gleder jeg meg bare til mandagen kommer og jeg får dratt på jobb. Syns det er vondt at det skal være sånn, men det føles virkelig så tungt noen ganger.
Kaffemocca Skrevet 23. mai 2009 #2 Skrevet 23. mai 2009 Vi har til tider samme problemet. Utover dagen går det fint for da finner vi på noe sammen (lekeplassen,besøke noen, lekeland osv.) men morgenen kan være en prøvelse. Det som gjør morgnene bedre hos oss er at så fort en av dem er våkne så går en av oss ned og smører mat til dem, kler på dem og setter på barne tv til han største. Hvis vi bruker litt tid på å stå opp smøre mat blir det fortere sure miner. Jeg pleier også å ta med han minste på å gjøre litt prakitsk sånn at han ikke erter storebroren sin som gjerne vil ha en rolig morgen. Da lager vi gjerne en skikkelig frokost med egg og bacon f eks. siden vi voksne ikke orker mat med en gang vi kommer ut av senga. Og innen vi er ferdige med alt det her er gjerne klokka så mye at vi kan dra og handla eller gå ut å leke i hvertfall. Trassanfallene har jeg ikke så mange tips til. Vi sliter litt med det her i huset også, men det som funker best er klistremerke belønning og at vi setter dem i trappa hvis de ikke hører etter to advarsler. Vet ikke om du får noe ut av dette, men det er hvertfall det som funker for oss:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå