Gå til innhold

Huff, nå blir jeg litt redd her!!! (Ang. lån)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ca 2,2 i huslån nå, og det går veldig greit med den renta som er nå, men regna på hva som skjer hvis renta blir på 10%, og hjelp, da er terminbeløpet nesten 20 000 i måneden, så kommer billån m.m i tillegg... Klarer vi det? Noen som kan berolige her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker som så at om dere ikke klarer det burde dere ikke ha det lånet. Renta er lav nå, lavere enn sist den var lav og allerede da var den unaturlig lav. Den kommer til å stige igjen!

Men det er klart, om det går en 4-5 år har dere betalt ned en del og kan trekke utnedbetalingstiden. Og nå mens renta er lav, burde dere betale en tusenlapp eller to ekstra hver måned, det utgjør faktisk utrolig mye dersom renta går opp igjen om noen år. 2000 ekstra i måneden i fire år er nesten 100 000 ekstra betalt ned på lånet!

Og tross alt, 10% tror jeg ikke på med det første, men jeg er ikke finansekspert.

Og om det virkelig er sånn at dere ikke klarer det, bør dere vurdere å binde renta, selv om dere gjerne taper litt på det på kort sikt.

Skrevet

Tja, det tar vel en stund før renta stiger så høyt hvis det i det hele tatt skjer med det første i og med at det har blitt vanlig å øke renta relativt sakte, men om dere virkelig ikke tåler en skikkelig renteoppgang burde dere vurdere fastrente, eller kanskje betale ned raskere nå som dere har god råd og slik få et lavere lån (= mindre renter å betale).

Skrevet

Er det ikke mulig å binde renta nå som den er lav da?

Skrevet

Jo, man kan jo binde til ganske gunstig rente i mange banker også da, men det er ikke lurt hvis man har tenkt å flytte på seg i løpet av bindingsperioden eller man er i et forhold som tilsier at man plutselig kan bli nødt til å skille lag ....

Skrevet

Jo, vi kan selvfølgelig binde renta, men for hvor lenge?? Da må vi nesten binde for 10 år eller noe da... Men går det å klare seg med 10 000 i måneden for en familie på 4?

Skrevet

En del banker åpner for at du kan bytte bolig i fastrenteperioden, hør med banken din om dette.

Ja, man klarer seg på 10000 om man vil.

Skrevet

Nei, må vel ikke ta sorgene på forskudd... Vi driver fortsatt med bygging, så derfor går det en del ekstra penger fortsatt, men holder renta seg lav lenge, må vi betale mer i måneden på lånet nå mens vi kan! Må jo være flere som ha ca samme inntekt og mer i lån enn oss...?

Skrevet

Når fikk dere lånet innvilget da? I fjorhøst brukte jo banken 10% som margin når de regnet ut om folk kunne betjene lånet eller ikke, så sannsynligvis burde dere kunne det men da med en nøktern levestandard. Ellers har vel bankene gått tilbake til å bruke 8% igjen fordi 10% ikke anses som veldig sannsynlig.

Skrevet

I desember.... Krysser fingrene for at ikke renta blir så høy jeg!

Skrevet

Dere får binde renta da. Er gunstige fastrenteavtaler også nå, så om du f.eks binder for 5 eller 10 år så er dere garantert at renta ikke overstiger et nivå som dere kan klare å betale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...