Gå til innhold

Dere som kan litt om blodsukker og diabetes.....HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 36 og fikk påvist glukoseintoleranse i uke 30 ca.

Lå akkurat i grense land.

Så har bare kutta ut søtt og fet mat.

Har strålende bl sukker verdier.

Men,i går unna jeg meg hamburger,chips og masse sjokolade.

Og MÅTTE jo self måle bl.sukkret etter ca 1,5t da var det på 9,6.

mamma mener det er helt naturlig og få en slik stigning etter høyt sukker inntak.

Den falt hele tiden etter dette.

Men,jeg fikk jo angst av det hele:(

1,5t etter middag i dag lå den på 7,8 men etter drøye 2t lå den på 6,7.

Dette har gått så i hodet på meg at jeg til og med syntes dette er høyt.

Dia sykep har sagt at alt under 8 etter 2t er veldig bra.

Men,jeg har somregel lagt på 6-7.

Var i en situasjon i går hvor jeg ble rimelig stressa av,har også hørt at adrenalin kan virke inn på bl sukkret.

Hva mener dere om disse verdiene??

Har fastende bl sukker på mellom 4-5

Er så lei dette,har angst for stor baby,håper bare lille vil ut snart.

Jeg er heller ikke stor.Veier 67kg i uke 36 og ikke gått opp 1kg på 6 uker.

Aldri hatt sukker i urin eller noe.så føler egentlig at alt dette er oppdaget litt tilfeldig...

Noen som har noen trøstende ord??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du har absolutt ingenting å bekymre deg over. Når du kommer opp i verdier over 15 kan du bekymre deg. Adrenalin har også en påvirkning på BLS. Send en sms til kris hvis du ikke stoler på meg:)

Du må roe ned. Stress er det verste for dere begge:)

Klem

Skrevet

Eg er gift med ein diabetiker med type 1, blir ikkje heilt det samma med tanke på str på baby, MEN med det blodsukkeret du kjem med her så kan du ta det heilt med ro!!!

Hamburger og pizza er slike ting som gjer at bl sukkeret går fort opp og sakte ned, krevast meire insulin til slik mat så etter 2t og du er på 6,7 så er det veldig bra!

Høres ut som om du taklar sv.skap dia veldig bra!! Fortsett slik i 4-6 uker til så er barnet ute og ting burde stabilisere seg!!!

Skrevet

For ikke- diabetikere er alt mellom 4 og 10 normalt. At du har oppi 8-9 etter å ha spist mye søtt er ikke noe å bekymre seg over, det kan skje hvem som helst, de fleste bare merker det ikke for de måler ikke;) Ville ikke gjort noe med mindre du flere ganger oppdager at blodsukkeret er over 10. (eg har diabetes og har fått beskjed om at bs bør ligge mellom 4-5 fastende og under 8 ikke fastende, nå når eg er gravid. Men legen sa selv at det er umulig å få det til alltid;)

Skrevet

Jeg tror ikke du skal bekymre deg noe særlig. At du hadde høyt blodsukker en gang, har lite å si på størrelsen til babyen. Er noe annet om du har slike verdier vedlig ofte.

Og det LOTP kommer med, er totalt misvisende... Man skal bekymre seg leeeeenge før man har verdier på 15! Og jeg hadde vært bekymra om jeg lå på slike verdier du gjorde i går, over lang tid... eller veldig ofte, men en gang er ikke farlig!!

Skrevet

Takk for svar dere;)

Jeg vet egentlig at jeg er innen for "normalen".Men,det har nesten gått litt i hodet på meg.

"Må måle,må måle"

Jeg måtte ta en glukosebelastningstest etter at ul viste en litt stor baby.

Og den slo ut på 9,3(skal ligge under 9).

Målte med en gang jeg kom hjem og da var den på 7,1.

Søskenbarnet mitt er lege,og hun sa det rett ut at hun trodde egentlig IKKE jeg hadde gluk int.For jeg var veldig stressa og grua meg til resulatet etter testen,så som hun sa at adrenalin påvirker dette å.Målte jo hjemme etter ca 20 min og da var det på 7,1 liksom.

Men,jeg har ikke giddi og tatt testen en gang til.

Skal hold eut den siste mnd.

Unner meg litt snop i ny og ne,ellers blir jeg gal.

Har egentlig fått beskjed om og måle annenhver dag,men klarer det liksom ikke:(

Møkka diabetes:(

baby var estimert til +17%

Men har nå falt til +8% noe som er ved termin 3800-3900 stpresøster veide 3680 en uke føre termin.SÅ tyder egentlig på at dem bli ca like.

Skrevet

Flere???

Skrevet

Poenget er at hun bekymrer seg unødvendig. BS er ikke veldig høyt i forhold til inntaket og det synker til normale verdier. Hvis man går med verdier over 10 over lengre tid er det selvfølgelig både skadelig og bekymringsverdig, men det er jo ikke tilfellet her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...