Gå til innhold

Dere som har/har hatt kraftig bekkenløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble dere bra igjen/bedre med fysioterapi behandling eller må det en kiropraktor eller manulellterapaut til?

Er bare i uke 21, og jeg blir verre og verre for hver dag. Nå klarer jeg nesten ikke å gå. Har skikkelig panikk for å bli "invalid". Første time hos fysio er på mandag, men lurer litt på om det i det hele tatt er noe hun kan gjøre for å få meg bra igjen. Kan jo ikke sitte i ro i 19 uker til.....

Trenger litt oppmuntring og gjerne noen solskinnshistorier!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil vel ikke påstå jeg har kraftig bekkenløsning, men det har vært slitsomt nok.

For meg har fysioterapi gjort meg mer bevisst på forebygging og holdning. Og det er jo det jeg gjør i det daglige som teller. Merker at jeg klarer meg bedre nå enn før jeg begynte hos fysio.

Manuellterapauter og kiropraktorer kan hjelpe dersom smertene skyldes bekkenlåsning, men tror ikke de kan gjøre så mye med bekkenløsning.

Ellers vil jeg anbefale bekkenbelte!

Skrevet

hehe også kommer jeg og trykker deg ned...

forrige svangerskap var jeg "invalid" i nesten 5mnd. det vil si jeg kunne gå i 10min også måtte jeg hvile...å handle eller lage mat var heeelvete på jord:(

Det hjalp med fysio(spesielt fysiosvømming) men det som er viktig er at du lærer deg å ta hensyn. Du må ikke belaste det mer enn INNENFOR smertegrensen...får du vondt har du gått for langt!

Lykke til, jeg har slitt med bekkenløsning siden uke 9 ca....(er nå i uke 19)

Skrevet

Fysioen vil nok hjelpe deg .Hjelper meg å holde det i sjakk hvertfall..Med hvileøvelser, uttøying, hvilepute..Kjøp deg en slik fitness ball og sett deg på og lag er o med bekkenet..Begge veier liksom..Mot venstre og mot høyre..

Og du må holde deg rolig..Det merker du etterhvert at du ikke kan fyke rundt og leve som du gjorde før du ble gravid dessverre..

Jeg var en veldig aktiv og arbeidssom person.Men er 100% sykemeldt og må holde meg ganske rolig for å ikke ha vondt..

Blir også teipet opp av fysioen og det syns jeg hjelper meg mye..

Gå normalt..IKKE vagg som en pigvin..He he,

Lykke til

Skrevet

Glemte å si at jeg har prøvd både kiro og nåler..Det hjalp ikke meg da..

noen har nevn naprapat da,,Kansje det er noe

Skrevet

Hehe, sorry HI, men må le litt av spørsmålet ditt. om man blir bra (?)

Man blir ikke det desverre, man blir bare verre, og eneste behandlingen som hjelper sånn egentlig er å føde. Og ikke forvent at du blir bra helt med en gang heller.

Husker jeg brukte minst et kvarter for å snu meg over på andre siden i senga når jeg skulle bytte pupp ved amming...

Akk, takk gud for at jeg låg på familierom og at babyen hadde en pappa!

Forebygging er alt, ikke press deg, ikke tro noen takker deg for at du ødelegger deg selv ved at du står på!

Tenk på deg selv, selv, selv!!

Jeg hadde ille bekkenløsning da, og denne gangen kjente jeg det før jeg fikk en positiv test. Så tro meg, du har ikke noe igjen for å prøve bare litt til!!

Skrevet

Hei!

Jeg går til kiropraktor og fysioterapaut med min bekkenløsning med gangvansker + bekkenlåsning. Hadde ikke klart meg med bare en av delene. Trener hos fysio en gang i uka, og skal nå også gå på vanngym en gang i uka. Jeg blir ihvertfall ikke dårligere, og kan egentlig ikke håpe på noe annet heller. Hvilesmertene har også blitt borte etter at jeg begynte med fysiotrening. (og jeg var i veldig god fysisk form også før jeg ble gravid...) Jeg kan anbefale begge deler, men prøv deg fram. Alle er forskjellige og responderer ulikt på behandlingene. Har også mye å si hvem du går til behandling hos, er dessverre ikke alle fysioterapauter/kiropraktorer som har like god peiling...

Lykke til! :)

Skrevet

Trulte med bolle nr2: Takk du sier det veldig godt...spesielt: INGEN som takker deg delen!

Er i samme båt som deg, fikk vondt før jeg var 100% sikker på testen og er allerede nå sykemeldt fra jobben(er bare en lørdags jobb men alikevel).

Skrevet

Jeg har bekkenløsning, noe så jævlig også..

Forrige gang var et helvete, som noen skriver over her, å ta en runde på kjøpesenter er ikke det smarteste hvis du da ikke har rullestol..

Jeg havnet nesten i rullestol med forrige, brukte krykker fra jeg var 4-5 mnd, da insisterte fysioterapeuten at jeg skulle bruke dem..

Derfor var jeg vettskremt når jeg fant ut at jeg var gravid denne gang.. Vi skal flytte 6 uker før termin, det går forsåvidt greit, men en runde på rema er mer enn nok for meg.. Det er ikke lenge igjen før jeg må finne fram krykkene kjenner jeg, er nå 25 uker..

Bekkenløsninga mi har sammenheng med fødsel nr 2 (dette er min nr 4), gutten var så stor (5,3 kg) at han satt fast ved skuldrene og en av de 6-7 stk som var på fødestua presset på bekkenet mitt 3-4 ganger for å få ut babyen.. Det smalt og det var smertefult.. Var helt ødelagt etterpå.. Jeg husker jeg hadde trøbbel med å sove, gå, sitte og alt det der etterpå..

Selv om det er over 5 år siden så har jeg trøbbel med helsa mi..

Vil si at dette er et ekstremt tilfelle..

Skrevet

Hei :-)

Med forrige fikk jeg plager med bekkenet i uke 17. Fysioen min hjalp meg masse. Fant plutselig ut at jeg gjorde alt feil og kroppen fikk hard belastning. Vagget som en gås siden kroppen var stiv av smerter, bøyde meg feil ned og opp. Snudde meg i sengen/inn og ut av bil/opp av sofa...alt på feil måte. Gikk feil i trappen...ja det går visst an det også. Tok lange steg og hoppet over søledammer..noe jeg også kjente ikke gjorde ting så mye bedre så det skjønte jeg var dumt. hehehe. Men jeg fikk masse god rettleiing, litt behandling og anbefalt varmtvannsbasseng som jeg også prøvde mange ganger. Utrolig digg. Denne gangen kom bekkenplagene allerede fra starten av men jeg tar mine forhåndsregler så det går bra enn så lenge. Har allerede fått henvisning til varmtvannsbasseng og gleder meg stort.

Jeg var sykemeldt ut halve svangerskapet sist og gåturer var ikke noe for meg. Kun noen småturer, aldri lange. Bassenget ble redningen og kan anbefales på det sterkeste om du har mulighet.

Lytt til kroppen og ta godt vare på deg selv og alle rådene fysioen gir deg. Det er mitt beste tips :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...