Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Det å måtte smake på mat før de kan si om de liker det eller ikke syns jeg er helt greit ,men å tvinge de til å spise opp syns jeg er grusomt .. Tvinger man barn til å spise opp mat de ikke liker ,kan man risikere at de får et veldig anstrengt forhold til mat senere .... Jeg ble selv tvunget til å spise mat jeg ikke likte når jeg var liten .Jeg måtte sitte ved bordet til jeg hadde spist opp og jeg var veldig sta når jeg var liten ,så jeg kunne sitte i flere timer og nekte å spise opp .Da ble de så sinte at de dyttet maten ned i halsen min. På grunn av dette har jeg fått ett veldig anstrengt til mat og det er en del mat jeg ikke spiser .Som feks fisk ,jeg liker det helt sikkert ,men brekker meg når jeg får det i munn . Det syns jeg er veldig synd for jeg skulle ønske jeg likte fisk. Jeg syns det skal være lov å ikke like div mat retter ...
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Helt enig med deg. All mat må smakes på, men liker man ikke, så liker man ikke. Det vi pleier å gjøre er å vente en god stund, et par måneder gjerne før vi ber om at barna smaker på det de sa de ikke likte. Plutselig liker man jo ting man ikke likte før! ;o)
Kjøttpølsa Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 Det å tvinge noen til noe de ikke ønsker i første omgang er helt teit. Så klart jeg aldri tvinger ungene i mat, men så har jeg en omgangskrets som vet hva det vil si å ha barn, så enkel fingermat i forskjellige varianter er alltid på bordet.
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Helt enig med deg, HI. Hadde akkurat de samme opplevelsene som deg i barndommen, og kan pr. dags dato heller ikke få i meg fisk. Jeg brekker meg med en gang. Prøver hver sommer å spise reker, men klarer det ikke (har så lyst til å like det). Dette fordi det ble truet ned i halsen på meg.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Langt på vei enig. Selvsagt liker vi noen ting bedre enn andre. Men det at vi liker noe (meget) dårlig, er ingen grunn til at man aldri skal spise en bit av det. Man gjør sitt beste for å unngå det, og man spiser så lite som mulig "i høflighetens navn" når man får det servert. Men man SPISER det! Sier man "ja, takk" til en invitasjon, sier man også "ja, takk" til risikoen å bli servert mat som ikke akkurat er ens favorittmat. Det at denne risikoen ble et faktum lar man ikke gå ut over vertskapet. Men man forsyner seg selvsagt samtidig minst mulig. Sier derimot vertskapet at "Jeg ser du ikke er så glad i dette, du kan bare la resten stå", benytter man selvsagt muligheten! (Et annet spørsmål er om vertskapet bør si det til en voksen, i hvert fall i andres nærvær - det blir lett litt uhøflig. Til barn synes jeg derimot det er OK, men ikke med det samme. Også barn kan øves i høflighet.)
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Av ren nysgjerrighet, hva synes du er mest høflig? Å tvinge innpå bitte litt av maten man ikke liker, begynne å brekke seg, og kanskje enda til måtte løpe ut på toalettet for å kaste opp... eller Ikke forsyne seg av akkurat den retten (men av det andre), ikke røre den maten/la den bli liggende igjen på fatet/prike de ut av resten av maten på en diskret måte, eller bare på en høflig måte enkelt og smilende si "nei takk" når det blir servert. ? Ble tvunget til å spise mat jeg brakk meg av da jeg var barn selv, jeg er nok altfor glad i barna mine til å utsette dem for det samme. De oppdras til å alltid smake, og at det er lov å si ting som "dette likte jeg ikke så veldig godt", men ikke "æsj", "ekkelt" og lignende.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Det å tvinge i barn er grusomt ja. Husker jo med meg selv at jeg nektet å spise fisk. Jeg ville kaste opp bare jeg så på fisken. Men mor tvang meg til å sitte ved bordet til jeg hadde spist opp. Satt der i mange timer fordi jeg ville ikke spise det. Var kanskje 7 år eller noe. Så i voksen alder prøvde jeg å spise fisk igjen, det endte med pustestans fordi jeg er grise allergisk mot fisk. Legen sa at når kroppen har en allergi så kan det by deg så mye imot å spise det fordi kroppen din vet du blir syk av det.. Tenk over det før dere tvinger barna deres i noe.. Bedre at man spiser det man liker. Liker ikke barnet en grønnsak, synd det, men finn nå en annen grønnsak barnet kan smake på i stede.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #8 Skrevet 23. mai 2009 Veldig enig med HI, jeg tvinger aldri barna mine til å spise noe de ikke liker. Husker selv hvor fælt det var å spise ting jeg ikke likte som barn...
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2009 #9 Skrevet 23. mai 2009 Her i huset skal alt smakes på før de sier de ikke liker. Uansett om de har spist det før eller ikke, bare noen få ting de slipper unna. De ombetemmer seg for hva de liker og ikke liker annenhver dag, så da ble det enklest å si at alle må smake før de kan si de ikke liker. De får lov til å pelle vekk alt de ikke liker osv. Jeg peller jo også ut ting jeg ikke spiser, noe jeg ikke tåler blandt annet så blir rart å nekte ungene det også. Leste for litt siden at man skal spise samme matrett 12ganger før man kan si at man ikke liker. For i løpet av 12ganger så har smaksløkene forandret seg. Jeg kommer aldri til å tvinge mine barn til å spise ting de ikke liker.Men jeg skal stå på mitt og kreve at de smaker før de sier de ikke liker. Det skal ikke ramle tilbake slik som det var med min ste-datter da jeg kom inn i familien. Som sa hun ikke likte noe nesten, og fikk servert brødskive med nugatti istede. Nå er hun nesten altspisende hos oss, men ikke hos sin mor som hun enda får nugatti hos. Storebroren, som er halvtsøsken som ikke hører til hos oss fikk litt sjokk over hvor mye hun spiser og liker her hos oss. Så jeg vet det nytter å være litt streng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå