Gjest I og lillegutt Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Hvordan funker det egentlig? Har de egen plass til å ha klærne? Er det dagsrytme? Hvor mange barn per voksen? Drar de ofte på utflukter? Er dere fornøyde? Jeg vurderer familiebarnehage til gutten min. Han har astma, allergi og eksem, plages en del hver dag/natt. Som følge av det vil han ha mer kos,støtte og kjærlighet enn hva han får i den kommunale basebarnehagen han går i nå. Jeg er heller ikke så veldig fornøyd med måten de følger han opp på. Nytter tydeligvis ikke å ta det opp med de heller, så jeg sjekker mulighetene. Veldig takknemlig for svar
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Dette er som å spørre: "Dere med barn i barnehage... (og så de samme spm som de du har listet opp)" Familiebarnehager er like forskjellige som vanlige store bhger. De ligner dagmammaordningen, men er underlagt rammeplan og årsplankrav samt at de er pliktige å ga en førskolelærer så og så mange timer pr barn pr uke. Vi hadde eldste i fam.bhg i to år. Hvilket funn!!! Hun som drev den har vært bhg-personale i 30 år, hvorav flesteparten år i egendrevet fam.bhg. Hun hadde to besøksbarnehager i nærheten som de dro til en gang i uka for å leke i større grupper og bli litt kjent med det. I tillegg hadde de en vennskapsfamiliebarnehage som kom på besøk til dem hver torsdag. Dro på skogturer, tusleturer, bibliotektur, dro innom sykehjemmet/legevakten og så på sykebilen, dro på brannstasjonen, på sommerutflukt osv. Det som var så deilig var at hun så an barna fra dag til dag. Var det en dag barna virket som om de ikke hadde så utbytte av en tur/utflukt sullet de bare ute i bhg. Samme med dagsrytme, det kan mye enklere tilpasses hvert enkelt barn. Hos oss var det hun ene som drev bhg og fire barn under 3 år. Førskolelærer innom hver uke.
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 Min datter har astma og jeg er veldig glad hun har vært i famileibarnehage. Da de er to på 6-8 barn og kan ta seg av hvert enkelt barn på en veldig fin måte. Rutiner hver dag. Egen plass til klær og stelleprodukter. Egen seng eller vogn til å sove i og drar på tur en gang i uka. Drar også til butikken en gang per uke. Ellers leker de i hagen. Veldig fornøyd! Varm mat en-to ganger i uka. Vi har god oppfølging og det er enkelt å få et nært forhold til de ansatte når de ikke har så mange barn og foreldre å forholde seg til.
Julie- Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Har barn i fam-barnehage, og er veldig fornøyd! I vår fambhg har de egen skuffe i gangen til klærne sine, egen knagg til uteklærne sine og egen skuffe på badet til bleier. Det er dagsrytme, med faste tider for soving og lunsj etc:) (Småbarnsavd, 0-3 år) Det er 1 voksen på 4 barn, altså 2 voksne på 8 unger. I tillegg er førskolelærer innom og deltar:-) De har fast utfluktsdag en dag i uka. Drar også til byen for å se julegrantenning,vitenskapsmuseet, på gård for å se på dyr, hest og slede før jul ++ slike ting:-) Har tilknytning til en barnehage i nærheten som de besøker av og til, og møter også andre familiebarnehager på lekeplassen. Er kjempefornøyd:) Har god og oversiktlig årsplan, hvor vi foreldre har fått være med og planlegge tema osv i starten av bgh året. Gode rutiner, og fornøyde barn:-)
Gjest I og lillegutt Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Godt å høre at det er noen som er fornøyde De innleggene jeg har lest her inne er ikke akkurat solskinnshistorier om fam.barnehager.. Siden hovedopptaket er over så kunne jeg bare skrive en formell søknad til henne.. Da tar jeg med det som er i de "vanlige" søknadene til barnehager? Navn, personnummer,sykdommer, søsken, navn på foreldrene.. Noe jeg har glemt?..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå