me84 Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 i forbindelse med dåp....Hva går d ut på? har jo vært på møte ang dåpen allerede....
Gjest Sauen er fødeklar! Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Vi hadde hjemmebesøk når vi døpte jenta vår, men det var i metodistkirken, men det går vel ut på det samme. Vi gikk igjennom dåpsritualet, han spurte om vi ønsket noen spesielle sanger eller om noen ville si noe i kirken osv. Så snakket vi litt om metodistkirkens syn på dåp osv. Vi var ikke på noe møte i kirken utenom da, hun var eneste dåpsbarnet. Det var litt pinlig siden tv'en sto på et eller annet show der noen mannfolk begynte å løpe rundt nakne og slå hverandre på rumpa, hehe, men presten bare lo=)
Frukten og To små Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 vi ble spurt om hvorfor vi ønsket dåp, spurte litt om hvordan vi så på kristendommen og hvordan tanker vi hadde rundt det å være kristen. helt herlig samtale, den gikk så utrolig bra. helt til sambo lirer av seg "herregud", men presten bare lo og klapset han lett på skulderen. der satt jeg sikkert spreng rød av flauhet. men det var en veldig fin samtale, det var for det meste bare sånn løs-snakk. fikk selvsagt vite hvordan seremonien skulle foregå!
solstråle69 Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Å - det husker jeg at jeg gruet veldig for! Men det hadde jeg ikke behøvd! :-) Poenget var vel å gå gjennom dåpsritualet, salmer, etc rundt seremonien i kirken. Men - vi fikk så god kontakt at det ble en utrolig hyggelig samtale, som dreide seg om mye mer enn temaet. Det endte i et veldig godt vennskap, med både presten, kona og barna. :-)
*smula* Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Vi snakket om selve dåpen, hva det innebærer og hvordan gudstjenesten skulle være. Også lurte han på om vi kjente noen som ville lese teksten den dagen (og det hadde vi). Også fikk vi en bok med godnattsanger. Et helt greit møte, der vi var helt ærlige på at vi ikke var kirkegjengere, men hadde en kristen tradisjon i våre familier.
mayaya Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Vi hadde ikke hjemmebesøk. Var til samtale hos presten, det gikk sånn rimelig bra - helt til hun insinuerte at fadderen vi hadde valgt kanskje var sektmedlem. Hun var jo amerikansk. Hjelpes!
partyoffive Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 For oss avr det en koselig prat med kaffe og vafler med en trivelig kar med artig dialekt og en hvit krage på skjorta. Emnet var vel litt reprise, men hyggelig. Litt med meningen bak det hele, hva som skjer (hvem, hva hvor) når man kommer i kirken på dåps dagen osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå