FruAkilles Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Mamma har krav på 3 uker før fødsel, og seks uker etter fødsel som er forbeholdt henne. Pappa har ti uker som er forbeholdt han. Resten kan deles.... Hvor er logikken i det da? Burde i det minste hatt krav om to uker som skulle deles for eksempel, som man tok ut likt, men at pappa'n i utgangspunktet har krav på flere uker enn mamma- selv om fordelingen av de restrerende ukene er opp til hvert enkelt par- så synes jeg likestillingen er litt vel dyttet frem uten å tenke igjennom. Er dette liksom greit? Kanskje jeg bare overreagerer....
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Ja, jeg har også reagert litt på dette, pussig fordeling liksom ;-) Jeg skulle ønske at de tok vekk alle ukene som tvang jeg, altså at alt var opp til foreldrene å fordele, muligens med unntak av de tre før termin. Dessuten bør far få rett til å opparbeide seg permisjon selv. De andre gangene vi fikk barn, mistet vi 6 uker med barna våres fordi jeg var student, da bare falt ukene helt bort, nå vil jo dette være 10 uker. Sykt synes jeg... Ikke rart mange får barn sent når de ikke tilrettelegger skikkelig for f.eks studenter.
CAT77 Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 Vel, er enig i at det virker rart i teorien. Men i praksis er jo ikke dette noe problem for de aller fleste. Det er jo en grunn til at staten presser slik ting nedover hodet på oss og det er faktisk at alt for få fedre tar ut mer enn de obligatoriske ukene. Hadde flere gjort det hadde vi kanskje sluppet denne tvangen! Og det er faktisk veldig mange jenter som holder igjen her!
Mamma til snart 4 Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Ser ikke probleme her. ja di 3 første ukene før fødsel å de 6 ukene etter er kun forbeholdt mor. men mor kommer nok til å være hjemme i enten 10 eller 12mnd også, fars 10 uker kommer jo etter denne permisjonstiden. vi mister jo ingenting, kun far som får 4 uker ekstra, eller er det kanskje 2 uker vi mister. men uansett!! her mister far denne kvoten for jeg har ikke en 50 % stilling.
**micke** Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 har også reagert på dette. selv om det kanskje ikke er noe problem i praksis, så synes jeg at dette blir prinsipielt helt feil. de 3 ukene før fødsel, samt de 6 ukene etter fødsel som er forbeholdt mor er jo først og fremst fysisk betinget! i stedet for tvang, så mener jeg det burde være tilrettelagt slik at ingen skal tape/vinne økonomisk på hvem som er hjemme med barn. det er jo mange familier som gjerne ønsker at far skal ta større del av permisjonen, men som ikke ser seg råd til det! (likelønn mellom kjønn ville også gjort noe med dette problemet - da hadde nok i alle fall gjennomsnittet sett bedre ut) men skal det være tvang, så mener jeg antall uker forbeholdt far burde vært lik det som er forbeholdt mor ETTER fødsel (som noen av dere kanskje skjønner så er jeg høygravid, og mener jeg fortjener og trenger de 3 ukene før fødsel! - hehehe )
Trinepia mamma til 2 prinser!! Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Jeg synes at de 3 ukene FØR fødsel burde vært fjernet!! Man skulle mye heller ha blitt sykemeldt 3 uker før termin. Slik at man ikke "mister" permisjon om man føder før eller etter termindatoen. La oss si at man går ut i permisjon, som regelen sier, 3 uker før termindato, etter 1 uke føder man et barn, da har man på en måte tapt 2 uker.. har jeg forstått det rett??? så hvorfor kan man ikke heller bli sykemeldt 3 uker før, for så å starte permisjon den dagen man føder barnet??? og heller legge til de 3 ukene til fellespotten eller til mors obligatoriske uker etter fødselen??? eller er det bare jeg som tenker helt rævva her???
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Jeg har sagt det før og sier det igjen: Vi kan godt kjempe for å forbeholde fler uker til mor. Men det er nok i alle tilfeller jeg kan tenke meg mor som egentlig vil tape. For jeg har ikke hørt om noen fedre som nekter mo å ta ut mer enn den obligatoriske delen. Og hvis mor feks ønsker å beg. å jobbe igjen så fort som mulig, kan hun jo ikke det hvis flere uker skal forbeholdes henne. Velg deres saker å kjempe for med omhu, sier jeg bare. Hvis dere er i mot utvidet fedrekvote, kjemp mot den. Men ikke ved å også utvide mødrekvoten!
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 Eller om har planlagt hardt i forhold til permisjonen for å få det til å gå opp... og får 4 uker før tiden... ettersom man på jobb har sagt at man skal være borte så og så lenge, og kanskje er det akkurat med uker permisjon i forhold til når ungen kan begynne i barnehage... så er man faktisk nødt til å ta fire uker uten lønn for å få det til å gå opp... Er enig i å fjerne de tre ukene før fødsel!! 46/56 uker etter stemmer jeg for!
Junimams* får oktoberbarn! Skrevet 22. mai 2009 #9 Skrevet 22. mai 2009 Enig i denne ja! (leste den ikke før jeg skrev isted) Man kan vel si: ja til flere uker permisjon i det store og hele! Så kan folk få dele det mellom seg som det passer.
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #10 Skrevet 23. mai 2009 vi blir jo påtvunget at far SKAL ta de ti ukene, noe jeg syns er helt latterlig... skulle vært muligheter for at far kan overføre de til mor, men når er det jo slik at tar ikke han de faller de vekk.. idiotisk! jeg er selv student og har jobbet godt ved siden av for å klare meg.. og nå straffes vi for det, latterlig... vi taper penger på dette, noe som går ut over alt selvsagt! jeg har ikke 8-16 jobb og tjener dermed ikke inn igjen de pengene som tapes når han er hjemme.... latterlig.... bra at far får perm, men at det er påtvunget og ikke vaølgfritt er latterlig... er ikke alle det passer seg for! her vil ikke far ha ukene pga situasjonen vi er i, men må jo ta de!
litenmensøt Skrevet 23. mai 2009 #11 Skrevet 23. mai 2009 at far blir pålagt ti uker er bare bra, det har fedrene mye igjen for. ofte ville det blitt mammaen som tok dette og den tette kontakten som skapes mellom far og barn tidlig i livet er utrolig viktig. mange fedre slipper ikke til og er mere usikre enn mødrene her blir de dyttet frem til å ta ansvar og lærer å bli trygge på at dette klarer de faktisk like bra som mor! for det gjør de. har flere vennepar med barn hvor faren ikke har sluppet til og når han først skal passe barnet ser det ut som det er en usikker barnevakt i stedet for en forelder. Jeg kan ikke se at det kan tapes av dere for pappapermen, for han får jo betalt perm dersom han har jobb, resten av permisjonen syns jeg det er bra man kan bestemme over selv for, hver familie er så forsakjellig, men ser jo at det fremdeles er mødrene som tar mest av dette.
Gjest Skrevet 23. mai 2009 #12 Skrevet 23. mai 2009 Jeg er egentlig for at far skal ta ut mye pappaperm fordi jeg tror det er noe som gagner hele familien. MEN for alle som er studenter eller bare jobber deltid er dette kjempedumt, i mange tilfeller mister de fars del. Ja til at far opparbeider seg sin egen permisjon sier jeg! Det blir jo en enorm fokus på at mor har spilt kortene sine riktig før hun blir gravid. Vi slet med dette med førstemann, denne gangen har vi en helt annen livssituasjon og det er mye lettere merker jeg.
litenmensøt Skrevet 23. mai 2009 #13 Skrevet 23. mai 2009 men når far er i jobb, får han jo betalt etter sin lønn og ikke morens, så jeg kan ikke se tapet.
Gjest Skrevet 23. mai 2009 #14 Skrevet 23. mai 2009 ja men det forutsetter at han i det hele tatt har krav på permisjon, noe han ikke har om mor jobber under 50% eller er student.
Gjest Skrevet 23. mai 2009 #15 Skrevet 23. mai 2009 Klippet fra nav: Når har far rett til fedrekvote? * Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene). * Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer. Når foreligger det ikke rett til fedrekvote? * Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote. * Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. * Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor. * Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne. * Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger. Stemmer ikke helt det du sier at far får sin lønn så lenge han har vært i jobb, han opparbeider seg med andre ord ikke fedrekvote om mor er student eller har stilling under 50%
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 23. mai 2009 #16 Skrevet 23. mai 2009 ...men når far ikke har rett til fedrekvote overføres disse ukene automatisk til mor. Man mister de ikke. Summa sumarum kan studenter (som burde stoppe sutringa og heller lese regelverket og så prise seg lykkelig over to uker lengre perm totalt) dermed fordele permen akkurat som de vil: Man sier til NAV "far har ikke rett på perm for mor jobber ikke" Så sier NAV "okidoki" og overfører fars 10 uker til mor. Så sender mor og far brev til NAV der det står "hei, nå har vi bestemt oss for hvordan vi vil ta permisjon: mor skal ha fra xx.i xx til xx i xx, far skal ha fra xx i xx til xx i xx." Vips får man styre akkurat som man selv vil, og ingen mister noen uker.
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #17 Skrevet 23. mai 2009 vi taper på dette jo pga jeg er student og jobber ved siden av studiene, dvs helgejobber osv men jobber ekstra for å få en ok utbetaling når jeg går hjeme, siden jeg ikke da har muligheter til andre inntekter. så når pappan skal gå hjemme og jeg må ut i jobb er det ikke noen særlig inntekt jeg bringer hjem, siden jeg ikke har en 8-16 jobb etc! og da er det så og si kun hans inntekt vi skal leve av, noe som ikke holder i dagens samfunn og kostnader. ja det er bra at far får permisjon MEN det skulle vært slik at far SELV kan bestemme om han vil ta den eller ikke, den burde ikke vært PÅTVUNGET! grunnen til at jeg "jobber mer enn 50%" er fordi jeg kombinerer 4 jobber ved siden av studiene! dette er da helgejobber og en dag fast i uken. Så slik systemet er nå er det rett og slett latterlig! nav gjør sine utregninger og ser på lønn man får utbetalt og evt ligningen fra fjoråret, og dersom man da har inntekt da får man ikke de ukene overført til mor! selv om man også er fulltidsstudent! så nei, nav sier ikke okidoki og overfører det til mor helt uten videre.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 23. mai 2009 #18 Skrevet 23. mai 2009 Joda Toppris, de gjør det. Du kan be om skjønnsmessig vurdering, det vil si at de ikke ser på fjorårets ligning eller lønn, men deres situasjon her og nå. Dette er jeg hundre prosent sikker på da jeg nettopp har vært gjennom mølla selv. Hvis du de facto jobber mer enn 50 prosent kan selvfølgelig ikke ukene overføres, men da kan du jo gå tilbake til jobb som alle andre de aktuelle ukene? I din perm får du utbetalinger basert på din inntekt + evt støtte fra lånekassa, og hans lønn på si. I hans perm får dere utbetalinger basert på hans lønn pluss dine inntekter + evt. studiestøtte. Hvordan skiller dette seg fra dagens situasjon, egentlig? Dere får jo samme inntenktsgrunnlag..?
*toppris* Skrevet 23. mai 2009 #19 Skrevet 23. mai 2009 har hatt flere møter med nav om dette og de vil ikke se på hva slags jobber det er snakk om, men kun på inntektsgrunnlaget. og siden det tilsier totalt mer enn 50% stilling samlet så vil ikke de gjøre noe mer med den saken, far skal ha de ukene og "slik er det bare". Er ferdig student nå etter bachelor oppgaven så er ikke sikkert jeg får noe fra lånekassen, har selvsgat søkt meg inn på årsstudium så må bare vente og se om jeg kommer inn, hvis ikke blir permisjonen utrolig kjip. Grunnen til at inntekten vil endre seg når han går hjemme er at grunlaget for permisjonspenger er høyere enn den reelle inntekten pga ekstravakter og jobbene mine baserer seg på turnusordninger. så noen uker er det ingen jobb mens i andre er det jobb. dermed vil min inntekt blir redusert og mindre enn den jeg har nå og den jeg får da gjennom permisjonen min. så hadde valget vært der ville vi overført de ukene til mor, til meg. han vil ikke ha de ukene selv engang pga det økonomiske perspektivet, han har t.o.m vært med på disse møtene.. men akk nei... ingenting å gjøre noe med fikk vi beskjed om. enten må vi ta de eller så faller de bort og barnet må da tidligere ut i bhg.
Gjest Skrevet 23. mai 2009 #20 Skrevet 23. mai 2009 Da har det skjedd mye siden jeg var student for 2 år siden skjønner jeg. Jeg måtte kjempe for å få disse ukene nemlig. Men om det er en automatikk i dette nå er jo det superbra:) Som sagt er jeg veldig glad i tanken om at far skal ha mer permisjon, her i huset skal far ha 2 uker etter fødsel og 12 uker senere så vi velger faktisk at han skal ha mer enn han har "krav" på. Jeg ser det som en investering i familien:) Men jeg har også stor forståelse for at ikke alle er i samme livssituasjon som oss og har friheten til å gjøre det, derfor mener jeg dette med permisjon burde vært valgfritt. Det er mange pappaer der ute som er flinke til å tilbringe masse tid med barna sine selv om de ikke blir "tvunget" til det av permisjonsregler.
CAT77 Skrevet 23. mai 2009 #21 Skrevet 23. mai 2009 Ja, det er mange pappaer som er kjempeflinke! Men det er nettopp fordi så få tar mer enn de obligatoriske ukene at tvangen kommer inn i bildet! Jeg vil også helst ha permisjonen slik at enhver familie kan fordele den slik de selv ønsker. Men alle undersøkelser viser faktisk at veldig mange jenter ser på permisjonen som "sin" og ikke slipper pappaen til....! Det er det vi nå ser resultatet av...! Men uansett mener jeg vi må anse oss selv som utrolig priviligerte som får barn i Norge. Er ikke mange som har så gode ordninger som oss selv om alt naturligvis kan bli bedre!
Mamma til snart 4 Skrevet 23. mai 2009 #22 Skrevet 23. mai 2009 Jeg må ærlig innrømme at jeg fortsatt ikke ser problemet. du taper ingenting kjære deg. og vist du er ferdig med skuel snart så kan du da søke deg enn stilling eller noe etter permisjonen din går ut. du får penger fra lånekassen visst du har gått på skole i hvertfall 6 mnd før barnet blir født, de pengene får du i tillegg til foreldrepengene. du kan ikke få pappen sine 10 uker ekstra i permisjon, disse faller automatisk bort visst far velger å ikke ta dem, eller har rett på dem. vi var nettopp på møte om dette her. men det som lønner seg for deg,siden du jobber på spreng uten om studiene, er å velge 100%utbetalt i 10 mnd istedet for 80%utbetalt i 12 mnd, da får du mer i mnd og kan heller ta 2 mnd ulønnet permisjon. nå er det så mange innlegg her at jeg har glømt ut mye av det du spør om, men jeg var på møte med sjefen selv fra NAV rogaland nettopp så er det noe mer du lurer på så husker jeg fortsatt var som ble sagt;)hehe
Mamma til snart 4 Skrevet 23. mai 2009 #23 Skrevet 23. mai 2009 off nå blander jeg her. fars 10 uker får du øverført til deg visst du har jobbet under 50% stilling.
AO3 Skrevet 24. mai 2009 #24 Skrevet 24. mai 2009 Dette med at pappaen har "krav" på mer permisjon enn mor, er jo kun i teorien. Vi vet jo alle at i det *store* flertallet av tilfellet er det mor som har store deler av permisjonen, så å hisse seg opp over noe som faktisk er helt teoretisk, synes jeg blir for dumt. Hos oss skal pappa ha tre mnd permisjon, jeg har resten (ni mnd). Sjefen hans ble fullstendig oppgitt og sjokkert over at han skal ha mer enn seks uker, og samboeren min har enda ikke tort fortelle sjefen at det var HAN som ville ha mer permisjon - sjefen tror fremdeles at jeg har "tvunget" ham til det. Er det slik det skal være? Er dette likestilling? Det er dessverre slik at (manglende) likestilling henger nøye sammen med blant annet nettopp foreldrepermisjonen. Jeg leste et sted at gjennomsnittlig tar mannen ut sju ukers permisjon - hva sier det deg? Det sier i alle fall meg at de fleste menn kun tar ut pappakvoten, selv om de har *mulighet* til ta mer. Sukker hjelper altså ikke, da må man til med tvang. At familiene selv får bestemme, fører til at mamma er hjemme så lenge som mulig, pappa tar ut pappakvoten. Da kan jo mange av oss gå inn i oss selv og lure på hvorfor - tar vi det som en selvfølge at vi jenter skal være hjemme så lenge som mulig? Mange av oss gjør nok det. Jeg skal være hjemme til knerten er ni måneder. Permisjonen min er over om litt over en måned. Jeg fullammet til seks måneder, fast føde er nå på vei, å amme videre når jeg har begynt å jobbe igjen skal nok gå greit. Kroppen er som før igjen, og har vært det lenge, selv om jeg tok akutt ks og var i rimelig dårlig form etter fødselen. Det er de aller færreste som faktisk har kroppslige plager ni måneder etter fødselen! Å bruke det at man har gått gravid i ni måneder og dermed "fortjener fri" synes jeg bare blir for dumt. (Det er forresten ikke mye "fri" med å gå hjemme med baby!) Dere er jo heldige! Dere har fått forlenget permisjonen med to uker! Babyen får to uker mer hjemme sammen med mamma og pappa før han/hun må i barnehage. Vi er så heldige med permisjonsordningene våre i Norge - jeg har venner i andre land som kun har rett på 3-4 måneders permisjon!! Jeg synes alle burde ha rett på ett års permisjon med full lønn, og at pappa har selvstendig opptjeningsrett. Pappa burde ha mulighet for permisjon, selv om mamma jobber mindre enn 50%. Eller synes jeg generelt at vi kanskje burde klage litt mindre, og tenke litt mer over at vi er heldige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå