Gå til innhold

Hvite prikker i neglene.....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 15 mnd har hvite prikker i alle neglene. Noen som vet hva dette kommer av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være mangel på Sink?

Skrevet

Noen ganger kan man oppleve å få hvite prikker på neglene (negleplaten). Det sies ofte at dette kommer av at man drikker for lite melk, og får i seg for lite kalsium. Denne feilinformasjonen sitter godt fast i folkebevisstheten. De hvite prikkene er luftbobler i selve neglen, og har ingenting med kalsium å gjøre. Prikkene oppstår ofte hvis man har slått matrix eller luna, der neglen oppstår og vokser ut fra. Luftboblen (den hvite prikken) er helt ufarlig, og vil vokse ut og forsvinne helt av seg selv. Negler er stort sett selvreparerende! Hvite prikker kan også skyldes neglepsoriasis, men da vil man også ha tykke grove negler som kanskje også har en kombinasjon av hvite prikker og ørsmå hull. Har man en farget prikk som ikke vokser ut og som man har hatt hele livet, kan det ganske enkelt dreie seg om en føflekk. Har man mystiske fargede flekker som vokser ut med neglen/forandrer fasong, kan det være snakk om en neglesykdom som for eksempel sopp. Soppens etterlatenskaper vil være grønnaktige, og ubehandlet soppinfeksjon vil gjøre neglen tykkere og grovere. Ved mistanke om soppinfeksjon skal man la neglen få luft (sopp trives best på fuktige mørke steder), og oppsøk lege for å få klarlagt hva slags negleproblem det dreier seg om. Behandle gjerne med det anerkjente produktet Varisi. De små soppsporene gjør neglesopp til en smittsom tilstand, så behandling er helt nødvendig.

 

Jeg fant dette, men aner ikke om denne linken er så veldig pålitelig...

Men det hørest logisk ut da:)

 

http://www.neglemakeriet.com/store/viktig_a_vite_om_negler.html

Skrevet

Veldig bra Trulte. Jeg visste det ikke var noen "mangelsykdom", men husket bare ikke hva det var. Det med luftbobler er det jeg også har hørt men ikke husket. Tusen takk for at du tok deg tid til å finne svar til meg. :-)

Skrevet

Hehe, sykemeldt og nyskjerrig av natur:)

Ingen årsak:) Tid har jeg nok av...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...