Gå til innhold

Noen med peiling på netthandel fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sporer pakken min på posten.no

Får da opp som et punkt for i går:

21.05.09 11.03 AVVIK I PRODUKSJONEN

Årsak: Antatt tollpliktig 0020 OSLO

Står ikke noe mer. Har bestilt en rettetang som er et elektroniskprodukt og for alt jeg vet så er det ikke tollpliktig...Ser ingen grunn til at dette skal være toll på iallefall (toll.no)

Noen som vet om det er tollpliktig?

Snakker her da IKKE om mva. Det vet jeg at jeg skal betale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du får meldingen "antatt tollpliktig" på posten.no betyr dette: Skal MVA-behandles og sjekkes for tollplikt (og lovlighet for innførsel).

Du må enten gi posten klarsignal for å "tollbehandle" (mva-beregne) denne eller du må gjøre det selv. Skal posten behandle den, får du tollgebyr på rundt 300 kr, behandler du den selv får du et "tollagergebyr" (forenklet tollgebyr) på rundt det halve.

Fem minutter på nærmeste postkontor (sammen med sporingsnummeret) er nok til å posten fullmakt til behandling. Du får da regning for toll/mva/gebyr, og denne må betales før du får pakken utlevert.

Vil du behandle den selv må du møte opp ved nærmeste tollkontor sammen med sporingsnummer og faktura (dette kan avsender sikkert sende deg pr e-post om du ikke har fått det før). Besøket tar fort en liten time..... Da betaler du toll/mva på tollkontoret og "tollagergebyret" når du henter ut pakken på postkontoret.

Etter ca en uke på tollager må du regne med at posten returnerer pakken - for din regning.

Skrevet

Glemte å svare på ett spørsmål i forrige innlegg: Er varen produsert innenfor EU er det ikke toll på elektriske produkter. Ellers kan det være toll, men behover slett ikke være det. 8 % er en vanlig tollsats. I tillegg skal du selvsagt betale MVA også på tollbeløpet.

Skrevet

Takk for svar.

Ser nå at det har kommer mer info i dag. REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0001 OSLO

og VIDERESENDT TIL MOTTAKER.

Så da ble det nok ikke lange oppholdet på tollageret heldigvis. Har gitt posten en løpende fortollingsfullmakt tidligere, så godt mulig de har brukt den.

Blir spennede å se hvor mye ekstrakostnader som kommer på varen.

Har regnet med mva og fortollingsgebyr, trodde det var tollfri vare, så får se. 8% ekstra er ikke SÅÅ inmari mye ;)

Skrevet

Nei, har posten fortollingsfullmakt, pleier oppholdet på tollageret å være under 24 timer. Helst ønsker Posten varen inn og ut på tollageret samme dag. Men men det kommer jo an på varemengde og hvor mye tollvesenet vil sjekke før de frigir pakken.

Mest sannsynlig er varen tollfri, særlig siden den var tollbehandlet i dag. Men du får se... Uansett er det svært sjelden at tollsatsen er over 25 %. Det vanligste for elektronikk produsert utenfor EU er, så vidt jeg vet, 8 %, men du finner både høyere og lavere (helt ned i 0 %).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...