Mammas lykkebarn Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Fikk tlf i fra fastlegen min i dag, som fortalte at jeg har celleforandriner. Noe andre som har fått denne beskjeden?
*toppris* Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 hvor store forandringer er det snakk om da? Når man tar slik celleprøve som gravid kan den bli feilaktig positiv. Men det kommer jo da helt an på graden av celleforandring, legen din vet nok hva som evt må gjøres om noe må gjøres. Fastlegen min mente jeg burde ta ny prøve nå siden det er 3 år siden sist, men etter å ha undersøkt endel så fant jeg ut at det er like greit å vente til første kontroll etter fødselen, siden det som nevnt kan være feilaktig positivt reaultat, altså vise forandringer når det igrunnen ikke er det.
Sjarmtroll2005/2009 Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 Celleforandringer i hvilken sammenheng, hvor? Som regel har man ofte celleforandringer, og da må dette følges nøyere opp- med tanke på celleforandring som kan være malign (altså ondartet). Celleforandringer kan jo som kjent også være godartet, heldigvis! Når man får besked om slike forandringer, så må en celleprøve taes ( ved biopsi eller ved avskapning av selve vevet)
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Har ei venninne som fikk påvist dette i forrige svangerskap, hun hadde såkalt grov celledeling, som er forstadie til kreft. Hun ble nøye fulgt opp under svangerskapet, men det forandret seg ingenting. 4-5 mnd etter fødsel ble hun operert og det har gått kjempebra. De fjernet da litt av livmorhalsen.
_Lotus_ Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Har også fått høre fra gynekologen på føden at det ikke var vits i å ta noe celleprøve når man er gravid, fordi den ikke kunne tolkes riktig da. Uansett er det mange som får beskjed om celleforandringer, men hos de fleste kreves ekstra oppfølging med prøver, og så går det helt fint Lykke til!
Sarah & Marcus mamma Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Jeg tok celleprøve på førstegangskontrollen, fikk beskjed om celleforandringer. jeg var hos gynekolog i uke 9 og tok en biopsi tror jeg det heter. han gikk inn og skrapte ut noe for å sende videre. 5 uker senere fikk jeg beskjed om at jeg hadde grove celleforandringer, forstadium til kreft. men veldig veldig tidlig. da var jeg 16 uker. jeg kom på time på sykehuset i stavanger, og jeg var sikker på at jeg måtte avbryte svangerskapet. det leste jeg på nettet. men alt ordnet seg...;-) jeg ble sendt til bergen for å operere to dager senere, de gikk inn å kuttet en bit av livmorhalsen. de mente de hadde fått med alt. men jeg må vente å se på biten de sendte inn fra operasjonen. Det jeg ville si er at celleforandringen din kan være en feil som alle sier, men det kan også være noe alvorlig. jeg er bare 27 år, med denne forandringen... de mente jeg var heldig og hadde flaks som tok denne prøven akkurat nå, dersom jeg hadde ventet, kunne det ha vert verre, for ingen vet hvor fort slike ting utvikler seg... de sier 5-10 år... men d kan jo ikke stemme hos meg... sier ikke dette for å skremme deg... sier det bare for at du skal tenke gjennom at selvom det kan være noe, så kan det også gå bra!;_) jeg er nå 19 uker på vei og legene sier at det er ikke noe større sjangs for meg å miste enn andre...;-) jeg får mer oppfølging for å betrygge meg selv og sikkerheten til barnet, og det er jo bra!;-) lykke til! det er sikkert bare en fille ting... hører om mange som får beskjed om celleforandringer hos lege, men etter p ha vert hos gynekolog finner de ut at de ikke er noe alvorlig likevel..;_)
Romeren Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Jeg er 26 år og har aldri tatt en slik celleprøve.. Tror jeg fikk et informasjonshefte om slike prøver i posten for et par år siden (eller i fjor), men har siden ikke gjort noe med det. Nå bor jeg i utlandet, og tror ikke jeg orker å ta tak i noe sånt akkurat nå, men synes dere som er her inne at jeg burde ta det når jeg kommer tilbake til Bergen i høst (da vil jeg vel være 7 måneder på vei) eller vente til fødselen er overstått?
*toppris* Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 da er du så langt på vei at det er vel likegreit å vente:) så vet du ivertfall om svaret er rett eller kan være feil;)
Mammas lykkebarn Skrevet 23. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 23. mai 2009 Jeg vet ikke hvor stor celleforandring det er snakk om. Fastlegen min har henvist meg videre til gynekolog for å ta en vevsprøve. Jeg får vente til jeg har vært hos gynekologen og ta det der i fra...
Sarah & Marcus mamma Skrevet 24. mai 2009 #10 Skrevet 24. mai 2009 mange blir henvist til gynekolog fordi de er eksperter på det;-.) legen kan veldig lite om dette... enten kan det være en feil, eller så er det sikkert så lite forandringer at det ikke er noe å bry seg om enda... og da kan det gå over...ikke mange som har utviklet det videre, slik som hos meg.. jeg hadde ikke bekymret meg så mye enda...;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå