Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har vært ved nordica hittil og da velger de for oss, men nå skal vi kanskje til Volvat og må da bestille selv. Og vips ble det mange fler valgmuligheter, feks extended profile osv slik at nå kan vi velge donor på bakgrunn av mer info enn før. Eller velge å ikke gjøre det. Jeg lurer på hvordan dere andre tenker rundt dette med åpen donor og det å ha mer info tilgjengelig hvis barnet spør osv. Dette er ikke er for mot åpen donor spørsmål men mer et åpent et. Er jo fristende å velge en donor som likner kona men og redd for at mer info vil bygge opp om drømmen om en far. Hva tenker dere andre rundt dette? Takknemlig for alle seriøse innspill:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke akkurat svar på spørsmål, men på Nordica tilbyr de jo bare anonym donor, men hvis dere skal på Volvat i Norge MÅ dere jo ha åpen donor. Noe annet er jo ulovlig i Norge. Eller er det et smutthull i loven i det private? Med åpen donor i Norge, får barnet deres et brev med navn og info om donoren da det har fyllt 18.

Lykke til, uansett hvilket valg dere tar :)

Skrevet

Hei.

Veldig godt spørsmål!

Jeg har lest mye om det på internasjonale sider, før jeg valgte om jeg skulle bruke lukket eller åpen donor.

Og det samtlige spesialister er enig om, og som du også har kommet frem til, er at jo mer barnet for av info. jo større blir savnet av "den biologiske pappa". Det blir en person som mangler i livet.

Jeg valgte anonym donor etter mange runder med tenking etc.

Men jeg fant donoren via europien sperm bank, og har fått tak i alt av info om han, kun navn og adresse som mangler føler jeg. Og jeg må si jeg angrer litt på det. For nå vet jeg hva han spiser, hvilke interesser han har, personlighet og hvordan han ser ut. Det er plutselig en person nå, skremmende fort.. og hvis jeg føler det, hva vil da barnet føle om det for vite feks.. ja, donoren din var også opptatt av musikk, trening el.

Jeg har valgt å ikke gi denne informasjonen ut til noen, jeg har fortalt mine nærmeste at det finnes info om dette i en bankboks om jeg skulle gå bort, og denne infoen skal datteren min få når hun er voksen. Det er hennes info. og opp til henne å bestemme hvem og hva hun vil dele av info.

Men tilbake til spm ditt. Jeg hadde valgt en som var lik deg eller kona di. og den infoen dere får, må dere bare klare å holde på selv - selv om det nok ikke blir lett... Så er det i følge ekspertene det aller beste for barnet.

Skrevet

Hei

Jeg er blitt inseminert på Stork, og jeg valgte åpen donor. Jeg brukte mye tid på å vurdere dette, for jeg var litt redd for å skape forventninger hos barnet ved at han/hun vil få vite hvem det er når han/hun fyller 18år.

Det er innmari viktig at dette ikke blir en farsfigur som man endelig skal få møte, men en mulighet til å vite mer om sitt opphav dersom man ønsker det.

Jeg er nå gravid i 3. mnd, og er veldig sikker på at jeg tok det riktige valget. Jeg skal være påpasselig og prøve å unngå "vente på far" situasjonen, men samtidig synes jeg det er fint å kunne gi barnet mulighet (hvis det vil) å finne mer ut om sitt biologiske opphav. Dette at man setter til verden et barn med halv familie, (jeg er singel) er jo en av tingene jeg har slitt mest med mht min beslutning, og da hjelper det faktisk å vite at jeg kan tilby barnet mer info etterhvert som det vokser til. Forhåpentligvis er jeg i stand til å gi det så mye trygghet, at dette ikke blir noe big issue.

Jeg respekterer selvsagt de som har valgt annerledes, det er mange gode grunner for å velge anonym donor også. Jeg bare forklarer hvordan jeg tenkte, om det kan hjelpe noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...