Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Hei. Jeg og min kjære har så lyst til og kjøpe hus nå som babyen kommer. Men ingen av oss har eid hus før. Kan noen bare hjelpe meg litt med: Hva slags faste utgifter er det på et hus? - Lån - Offentlige avgifter (vann og renovasjon??) - Eiendomsskatt - Forsikring Noe mer? Finnes det noen steder på nettet hvor man finner en oversikt?
imoen Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Strøm/varme. Jeg ville også ført opp en post for vedlikehold. Både hus og evt. hage må vedlikeholdes jevnt og trutt. Vil du spare litt på forsikringen, er det lurt å investere i alarm til huset også.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 De kommunale utgiftene er som oftest informert om på annonsen som de fleste hus har på finn.no Eiendmsskatten er veldig ulik fra kommune til kommune, da må du bare høre hva akkurat de du vurderer å kjøpe av har på sitt hus. Ikke alle har eiendomsskatt heller. Forsikring koster gjerne litt, men om du samler mange forsikringer i samme selskap så får du rabatter på alle forsikringene dine, sjekk organisjasjonen din eller din kjæres, de har ofte rabattavtaler. ring det forsikringsselskapet dere er kunde hos og hør hva de kan tilby dere. da får du en mere riktig pris. Men å ha et hus i forhold til en leilighet eller å leie noe er helt klart noe annet. Tid vil jeg si er en stor faktor. Har huset hage må man bruke til på å vedlikeholde, og et hus trenger mye vedlikehold. Mere eller mindre etter hvor nytt huset er, men alle hus trenger å males med jevne mellomrom, og før maling må det vaskes. Med jevne mellomrom må det også opppussing til. Så her er det helt klart en fordel å kunne gjøre litt selv. Da sparer man mye penger! Men hus er helt klart utrolig greit å bo i når man har unger. Kjekt å kunne sende de ut i hagen, ha egen sandkasse og huskestativ:) Verdt et par kroner absolutt:)
Kari Trestakk Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Hei, jeg vil bare understreke at man også må beregne store variable kostnader når man eier hus i stedet for å leie. Det dreier seg om kostnader til vedlikehold, f.eks. maling/beising, snøbrøyting (dersom dere må leie noen til å ta seg av det) o.a. Vedlikeholdsbehovet vil dessuten som regel være mye større dersom dere kjøper et gammelt hus fremfor et som er ganske nytt, og det er det viktig å ta med i beregningene når dere leter etter et passende hus å kjøpe. Å skifte taket eller bytte panel kan koste mye. Fukt og råte i tilknytning til bad kan også bli veldig kostbart. Ikke for å skremme altså, men når man eier et hus så må man være forberedt på at det over en periode på noen år vil gå med mange tusen kroner til vedlikehold.
Kari Trestakk Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Glemte å legge til noe annet som også er viktig å ta med i regnestykket, og det er skattefradraget for renteutgiftene som dere vil få. Det er et stort pluss som gjør at det ofte lønner seg å eie fremfor å leie. Så alt i alt er det så mye positivt ved å eie at det ikke er noen grunn til å være bekymret. Bare sørg for å ha med alle faktorene i regnestykket før dere kjøper!
Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Vi leker litt med tanken om hus så er lissom greit og være klar over utgifter og hva det koster og ha hus før man faktisk kjøper noe. Men nå til dags som det er så dyrt og leie, er det virkelig noe og vurdere det og eie istedet. Takker SÅ mye for alle innspill dere kommer med!!
Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2009 Er det noen som kan svare på: Fant en oversikt over hva eiendomsskatten er, på hvert enkelt hus her i Fredrikstad området. MEN Det som står at er eiendomsskatten på huset, er det i måneden eller i året??
Idun<3tosmå<3 Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 En betaler vel skatten bare en gang i året (?) Er sånn her i kommunen i allefall. Så antar det står pris pr år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå