E, T & T og ei te Skrevet 22. mai 2009 #1 Skrevet 22. mai 2009 Jeg og ei venninne er like langt på vei, hvor vi diskuterer om vi er i babyens uke eller i mors uke. Spørsmålet: På ultralyden, regner de fram babyens uke da? -Når de sier babyens mål tilsvarer at du er i uke 19. Er da babyen uke 19, eller mor i uke 19? Jeg mener babyen da er i uke 19 da det er dens mål som blir målt. Mens min venninne mener babyen da er i uke 17...??
MorStine+jente09 Skrevet 22. mai 2009 #2 Skrevet 22. mai 2009 Jeg må si meg enig med din venninne der, altså. Svangerskapet blir vel reknet etter mor sine uker..
Snikskytteren er storebror! Skrevet 22. mai 2009 #3 Skrevet 22. mai 2009 De regner ut mor sine uker ja... Så om du får beskjed om at du er 20 uker påvei, så er du 20 uker, og babyen 18
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #4 Skrevet 22. mai 2009 Venninnen din har rett her. Man regner mors uker hele veien, ikke babyens uker.
erteposen + 4 Skrevet 22. mai 2009 #5 Skrevet 22. mai 2009 Det er mor som er i uke 19, babyen ligger to uker bak. Jeg er på ul hver uke, og da jeg la inn terminen min her stemmer den helt nøyaktig med sykehuset sin datamaskin.
E, T & T og ei te Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2009 hmmm.. Når jeg var på UL, så trodde vi at jeg var i uke 19, men ble satt tilbake til uke 17. Da var det vel babyen som var i uke 17 tenker jeg da, for den kunne vel ikke vært bare 15 uker, da hadde man jo ikke sett noe. Og alle målene som blir gjort er jo babyens. og på det blå arket man får med seg står det : Fullgått vekedag: 17 +1 (foreksempel) - dette må jo være babyens uke?? Regner jeg første dag i siste mens, er jeg i uke 32 nå (altså mors uke 32 og babyens uke 30) også ble jeg flyttet to uker på UL til babyens uke. Altså nå i babyens uke 30 og min uke 30.. Jeg mener at man ikke regner at mor er lengre enn babyen lengre etter UL, da man får vite nøyaktig hvor langt man er der..
Gjest Skrevet 22. mai 2009 #7 Skrevet 22. mai 2009 Nei, det er nok din uke de refererer til, ikke babyens uke. De kan se masse når babyen er 15 uker gammel, og vil da skrive at du er 17 uker på vei. Er rett og slett bare fordi det er slik vi regner og måler, mors uker er alltid ca to uker foran babyen sine uker, og det er kun mors uker de snakker om både på UL, kontroller og når man evt skal settes igang. At du ble satt tilbake kan enten skyldes at du ble gravid senere enn du trodde, at babyen din er litt under gjennomsnittet stor, eller at de målte bitte litt feil (1 mm målt feil =1 uke forskyvning omtrent på den tiden). Du tar feil og må nok bare innse det ;-) Om du ikke tror på oss her inne, så spør lege eller JM på neste kontroll, så kan de bekrefte det.
snuffe Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 Mors uke. Jeg har til gode å høre noen i helsevesenet snakke om "babyens uke" når de omtaler svangerskapslengde.
Apples Skrevet 22. mai 2009 #9 Skrevet 22. mai 2009 Kommentar til UL uke 15 ... Allerede i uke 8 kan de se ganske mye ) Jeg var på UL når jeg var 3-4 uker på vei ... det var så stor usikker om jeg var gravid eller ikke, så vi sjekket med UL for sikekrhets skyld. Allerede da, kan man se at det er noe der ... I uke 15 ser det ut som en liten baby, som sparker og koser seg ) Kjempemorsomt !!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå