Gå til innhold

Fordeler og ulemper med katt. Noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 90% i mot.

Arvingen ønsker seg veldig. Naboen har kattunger som gis bort - leveringsklare. Jeg er selvfølgelig verdens verste mor for øyeblikket.

Jeg ser fordelen av at hun vokser opp med dyr, og vet det vil heve hennes livskvalitet. Hun er i overkant opptatt av dyr, spesielt katter. Klipper ut bilder av dyr fra ukeblader, limer de på ark. etc. Er vi på besøk hos min far sitter er oppslukt av familiehunden.

Ulemper er at jeg ønsker frihet til og ikke tenke på et dyr. De er søte når de er små, men man blir vel glad i dem når de vokser til også.

Også er det kostnader til evt. dyrlege, vaksiner, p-piller, kastrering.

Ja, og at de flyr inn-/ut hele tiden.

Er det mer kos enn det er pes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordeler:

- herlig for ungen å ha et dyr, en kompis som kryper opp i fanget for å se barne-tv etc

- bra for barnet å ta ansvar for f.eks. mating av pus (mine to på 3,5 og 6 år er veldig flinke til dette)

- katter er lettvinte og lettstelte dyr, de kan gjerne mates kun med tørrfor og vann, vasker seg selv, og trenger bare et par ormekurer i året, så holder de seg stort sett friske og fine

- det er lett å få en nabo til å passe pus ei helg, det er bare å sette ut tørrfor og vann

- det er lite dyrlegekostnader knyttet til en vanlig huspus (annerledes med rasekatt, antar jeg). Vi har to stk, hunkatt og hankatt, de er sterilisert/kastrert. Ellers så vaksinerte vi dem to ganger, tror jeg (det første året). Etter dette har vi kun hatt en dyrlegetur (og nå er de ni år), og det var da hunkatten fikk øyebetennelse.

- løper ut og inn? Våre gjør ikke det, i alle fall. De er inne en tur på morgenen, koser med ungene og spiser frokost, så er de ute mens vi er på jobb. Når vi er ferdige med middagen, dukker de stort sett opp igjen, spiser - og så koser de/sover de seg gjennom ettermiddagen/kvelden. På natta er de ute.

Ulemper:

- man blir litt mer bundet...

Finner egentlig ikke flere ulemper, jeg, men så er jeg vokst opp med katt og elsker å ha dem i hus. Så jeg støtter arvingen ;-)

Skrevet

Ulemper:

-du får et dyr i hus som kan finne på å tisse i senga di

-du er bundet opp

-de kan være en plage for naboer, tisse i sandkasser, snike seg inn vinduer, grave i blomsterbed

-dyrehår

-du kan få muse trofeer hjem på døra

-veterinærkostnader

-mange er allergiske mot katter og det kan hende det er noen som ikke lenger kan komme på besøk til deg

Fordeler:

-Datteren din blir glad

-De lærer å ta ansvar for dyr

-Kos

Skrevet

vi har en hankatt som er kastrert, det kostet 500kr å kastrere han.

når de er kastrert tisser de ikke inne, vertfall ikke det jeg har hørt om.

eneste ulempen jeg kan tenke meg er at de klorer på alt når de er små.

men vår katt på snart 2år er ute om natta å inne å spiser å sover litt å så ut igjen.

han er en skikkelig utekatt å så snill med barn.

Skrevet

Utover det som er ramset opp, en stor ulempe som er en grunn til at jeg antagelig ikke vil ha katt igjen... De majuer! Noe helt sinnsykt! I hvertfall den vi hadde. Var nesten værre enn nattevåk med barn :-/ Var den inne bråkte den veldig, var den ute kom den og mjauet ved vinduet eller døren og ville inn igjen etter et par timer, og den vi hadde var ekstremt utholden også, kunne holde ut i timesvis om så var (prøvde å lære den at den ikke fikk komme inn igjen om natten, gav opp til slutt). Ofte klorte den på døren i tillegg.

Kunne jeg derimot fått en stum katt og det hadde passet med katteluke, så skulle ejg vurdert det, for det er mye kos med katter, og de trenger minimalt med stell i forhold til mange andre husdyr.

Skrevet

Sjelden at katter gjør i bra seg inne, hvis de blir laært til å gå i kassa si eller ut som kattunger. Og å tisse i senga gjør de hvertfall ikke, da blir det heller i kroker og kriker. Kloringa stopper du enkelt ved å kjøpe klorestativ til 200 kr.

Kostandene er minimale i forhol til hva du får igjen av kos, selskap og ubetinget kjærlighet fra pusen. Kastering og merking av katten er viktig. Går ofte kampanjer hvor man kasterer og merker katten samtidig for ca. 6-700 kr..

Personlig anbefaler jeg hankatt som kastereres, de blir som regel utrolig kosete, rolige og flotte.

Jeg kan ikke finne noen ulemper med katter, men jeg er nok ikke helt objektiv. Har hatt katt hele livet siden jeg var baby utenom et åt hvor jeg bodde i kr. sand., da følte jeg det bar noe som manglet i livet mitt....

Skrevet

katten mjauer når det er noe den vil; mat, inn/ut, kose...eller så mjauer den hvis den er sjuk...

Går fint an å montere en kattedør som åpnes automatisk for DIN katt slik at den kan gå ut og inn som den selv vil...

Skrevet

Ja, jeg vet hvorfor den mjauet, er jo ikke dum, jeg bare ble sprø av det! ;-) Vi kunne ikke ha katteluke før pga at vi leide, så da var det opp av sengen for å slippe ham inn. Tror kanskje vår katt var litt over middels verbal av seg da, hehe...

Skrevet

Jeg skjønner at katter som regel ikke tisser i senger, men husker billedlig i hodet mitt innlegget til Tillab ang katta hennes som hadde gjort det ene og det andre i sengen til datteren hennes.

Skrevet

Nettopp, den mjauingen også. Inn på natten.

Nei, det blir ikke noe katt her altså. Jeg får heller bare være teitesen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...