Gå til innhold

Helgepappa

Snikskytteren er storebror!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en helgepappa krav på å vite hvem barnets fastlege er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vel like stor rett som mor.

Skrevet

Ja, det var det jeg trodde... Men mor vil ikke fortelle hvem faslegen er :-/

Skrevet

Hun høres ikke helt god ut. De fleste har jo delt foreldreansvar, selv om en har delt omsorg. Siden vi ikke er gift må vi signere det papiret eller har jeg foreldreansvar alene. Da kan jeg kanskje holde slike ting skjult for min mann:) Hva om barnet blir sykt når det er hos far? Det er jo naturlig å ta kontakt med fastelege?

Skrevet

Du kan hilse MOR fra meg og si at hun må skjerpe seg ...

Det er til barnets eget beste at PAPPA er infomert om slikt !

Er selv alenemor til to, som er hos sin far annennhver helg.

Han får vite ALT om barna ... Snakker sammen flere ganger i uken og da får han full oppdatering om alt fra allergier til skrubb på kneet, nye interesser og at de tenker på han og snakker om han :o)

Jeg blir så frustrert over mødre som ikke forstår at de ødelegger for barna når de bruker disse MOT sin X-partner ... !

Jeg vet at det selvfølgelig finnes unntakt - der far (eller mor) ikke bør ha del i barnas hverdag - men er man helgepappa/helgemamma, skal man føle seg som en del av barnas liv på alle områder ... Det er VIKTIG FOR BARNA :o)

Skrevet

Det er mor som har alle papirene. Har tidligere prøvd å få personnr, men det var uaktuelt :-/

Ja, jeg har selv barn med en tildligere partner, og han vet også ALT om barnet. Men noen kvinnfolk (spes kvinnfolk i denne situasjonen desverre) som bare ikke skjønner bedre enn å være idioter...

Skrevet

synes det er noe spesielt at far ikke vet personnr til sin sønn, hankan faktisk bestille seg en fødselsattest, ta kontakt med nav, der er sikkert alt registrert

går ut ifra at han har papirer på at han faktisk er pappa da

Skrevet

Kan han bestille fødselsattest? Det visste ikke jeg!

Synes ikke det er så rart han ikke har personnr jeg... ? Pappan til min lille har ikke personnr hans heller, men det er ikke fordi jeg holder igjen da...

Skrevet

jeg mente dåpsattest, der står alle personalia, tror det bestilles på ligningskontoret, var iallfall det før

Skrevet

Far har rett til informasjon om sitt barn selv om foreldrene ikke har avtalt felles foreldreansvar. Først og fremst er det bostedsforelder som skal informere den andre, med offentlige instanser er pålagt å gi far informasjon om barnet dersom han etterspør det.

Se barneloven § 47

Rett til opplysningar om barnet.

Har den eine av foreldra foreldreansvaret aleine, skal denne gje den andre opplysningar om barnet når det blir bede om det. Den andre har også rett til å få opplysningar om barnet frå barnehage, skule, helse- og sosialvesen og politi, om ikkje teieplikta gjeld andsynes foreldra. Slike opplysningar kan nektast gjeve dersom det kan vere til skade for barnet.

Avslag på krav om opplysningar etter første stykket andre punktum kan påklagast til fylkesmannen. Reglane i forvaltningslova kapittel VI gjeld så langt dei høver, jamvel om avslaget er gjeve av private.

I særlege høve kan fylkesmannen avgjere at den som ikkje har foreldreansvaret, skal tape opplysningsretten etter paragrafen her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...