Gå til innhold

Noen som jobber 80%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann, som denne gangen ikke får så lang permisjon, ønsker på sikt å ha 80% stilling slik han kan være hjemme med barna en dag i uken. Da vil to være på skole, og to i barnehage. Skolegutta slipper da sfo, og tvillingene skal være hjemme hele dagen. Om økonomien tåler dette, kommer an på om jeg går tilbake til det private næringsliv eller blir i staten, så synes jeg det er en strålende ide.

Så kommer tilbakemeldingene:

- han kommer til å jobbe 100% fordi han tar det igjen om kvelden (viss sjanse for det, men da må nesten han få kveldskontor hjemme om deg skjer og det er sjefen åpen for. Han jobber mye og liker jobben sin)

Blir det 100% jobbing for dere som kan ta med jobb hjem?

- damer som jobber 80% tar helgevasken. Med fire gutter hjemme er det ikke husarbeid han kommer til å gjøre, og det er heller ikke formålet.

Er det vanlig å ikke ha barna eller prioritere husvask når en jobber 80%? Blir det en mannegreie med kosedag?

Han er forresten flinkere enn meg hjemme på mange områder, så han er ingen slabbedask. Lurer bare på hva som er vanlig å gjøre når en har fri en dag i uka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi jobber begge 80%, men har kortere dager istede for fri en dag.

For sambo er det ikke noe problem med å ta med jobben hjem, for han er ferdig når han går derfra, men jeg er lærer og mange kollegaer advarte meg om at det var fort gjort å ta med seg så mye jobb hjem at det fort ble til at en jobbet gratis de siste 20%'ene. Men det har gått greit. Jeg er fast bestemt på at jeg ikke skal jobbe mer enn jeg får betalt for. Den ekstra fritiden skal gå til barna!!

Siden vi begge jobber redusert, fordeler vi husarbeidet slik vi gjorde før.

Skrevet

Veldig vanlig å jobbe 80% når mann jobber turnus i hvertfall. Men nå blir det alltid mer uansett i mange tilfeller pga mas pga sykefravær osv.

Hvorfor ikke en kosedag med barna? Jeg gjør det ofte selv. Husarbeidet gjør jeg helst når de har lagt seg framfor å kaste bort en hel dag på å vaske når jeg kunne vært sammen med ungene, tross alt så er barn mye i barnehagen eller på skolen/ Sfo i uka.

Skrevet

Det høres ut som en god løsning!!! Min mann har klienter og kunder som ringer til alle døgnets tider og arbeidstiden er umulig å begrense:/

Skrevet

Jeg synes også en pappa og gutter dag er en god ide, og ikke minst en god investering i forholdet. Blir lett til at jeg tar kontrollen i helgene og på ettermiddagen.

Skrevet

Jeg kommer til å jobbe 80% etter denne persmisjonen, og jeg gjør ikke det for å få bedre tid til husarbeid!

Men det blir likevel ikke en ren kosedag med ungene, jeg velger å jobbe redusert for å lette litt på "trykket" i hverdagen. Blir naturlig få unna litt klesvask, handling osv, men det er ikke i hovedsak derfor jeg er hjemme..

Jeg er så heldig at jeg kan flekse arbeidstiden min veldig, så jag kommer til å variere mellom å jobbe 6-timers dag og å ha en fridag i uka, så lenge jeg er på jobb 30 timer i uka er det ingen som bryr seg. Da kan jeg velge å gå kokka tre de dagene det er mye aktiviteter på ettermiddag/kveld så slipper vi stresse så sinnsykt for å rekke å spise litt før idretten..

Det er nok ganske typisk menn å lage en ren kosedag ut av det, men jeg synes ikke er negativt jeg, vi skulle vært litt flinkere til det vi damene også, husarbeidet løper ingensteder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...