Gå til innhold

Tips til barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Jeg kommer snart til å bli mamma og vil gjerne forberede meg ved å lese noen bøker om barneoppdragelse. Vet at det ikke er noen fasitsvar, men noen som har bøker å anbefale?

Kommer til å bo hos mine foreldre hvertall det 1 og 2 året etter fødsel(litt forskjellige grunner, har ikke råd til å bo alene og er ikke sammen med barnefar)

Vil dermed få mye hjelp og støtte, men er også litt redd for at det ikke skal bli klare nok roller mellom hvem som er mor og hvem som er mormor? Noen som har vært i en lignende situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg bodde hos mine foreldre etter fødselen av eldste. var bare i 14 dager da.

min mor ga klar beskjed om at barnet var mitt ansvar! å verken hun eller min far gjorde noe uten at jeg spurte.

men det lærte meg å ta ansvar!

når du skal bo så lenge som 2 år, er det viktig at dere har klare regler på forhånd!

ikke gå i fella å gjøre deg avhengig av de, da blir det tøft for deg da du flytter for deg selv!

Skrevet

Ja hadde tenkt å ta en ordentlig prat med de om dette før barnet kommer..Moren min er veldig engasjert og gleder seg til å få et lite barn i huset igjen. (Noe som er veldig hyggelig og positivt) Så derfor er jeg veldig opptatt av å ha et klart skille mellom meg og henne. Jeg skal være mor og hun mormor...Heldigvis er hun ikke en overkjørende type, veldig hensynsfyll, så håper at det går bra:)

Tenker at det hadde vært greit å ha gjort seg opp en mening om hva jeg synes er riktig angående oppdragelsen (slik at jeg ikke bare gjør "som mamma sier") Så hvis noen har noen gode bøker hadde jeg blitt glad for tips =)

Hilsen HI

Skrevet

Du ber om bokanbefalinger...

Bøkene "Er du glad i meg" (barneoppdragelse) og "Er du fortsatt glad i meg") ("ungdomsoppdragelse") av professor Ross Campell kan på det sterkeste anbefales. Bøkene, som er utgitt på henholdsvis Prokla-Media Forlag og Luther Forlag, er skrevet ut fra et kristent ståsted, men anbefalinger og argumentasjon er, med få unntak, allmenngyldige. Dette er "sunt bondevett" satt i system, ikke "ovenfra-og-nedad" rådgiving!

Skrevet

Det er veldig greit å gjøre seg opp en mening om hvordan oppdragelse man vil gi barnet sitt ,men det er ikke alltid at ting blir som man har tenkt .Det kommer veldig ann på barnet man får .Noen barn er veldig skjøre ,snille og rolige mens andre barn kan være tøffe ,tåle mye og være høyt og lavt hele tiden .

Men ikke vær så streng mot deg selv om ting ikke går som du har planlagt ,for det skjer med oss alle en gang i blandt ..

Gjør det du føler er riktig for deg og ditt barn og ikke bry deg som mye om hva alle andre sier og mener .

Til slutt vil jeg bare si at ,så heldig du er som bor hos dine foreldre og kan få litt avlasting av og til .Bruk dem så mye du kan ,spør om råd og hjelp når du trenger det ,men bruk kun de rådene som passer for deg og ditt barn .

Lykke til med babyen ,du kommer til å bli en flott mor :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...