Gå til innhold

Gravid og salami

Anbefalte innlegg

Gjest Mylian blir trebarnsmor..
Skrevet

Sist jeg var gravid i 06 kunne man spise salami så lenge den var fersk. Nå kan man visst ikke det, men dette virker det som om bare matportalen mener? Alle leger jeg har spurt sier at salami er særs lite farlig. Jeg elsker jo salami og vil gjerne spise det, og jeg har jo glemt meg iblant, men er det høyrisikovare å spise som gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

frys den ned og tin den igjen så er det bare å spise:) Det ville jeg gjort!

Venninna mi spiste salami fra fryseren hele svangerskapet. Hun greier seg ikke uten salami:)

Skrevet

Det er vel ikke høyrisiko akkurat, men forferdelige konsekvenser om salamien er infisert. Leger er ikke noe eksperter i mathygiene, det er de matportalen. Jeg valgte å følge rådene til matportalen.

Skrevet

Nei jeg har store vanskeligheter med å spise brødskive uten salami på altså. Det er det beste jeg vet i hele verden, hehe.

Jeg får fryse den da..

Skrevet

Du må jo varmebehandle den også for at alle de farlige greiene som potensielt sett er der skal forsvinner.

Fryse i seg selv holder bare for en av de to mulige.

Men da jeg var gravid sist i 2006 var det jo "ikke lov" med salami heller. Det er jo bare det samme som da.

Skrevet

Nei salami var helt lov i 2006, det er jeg helt sikker på, ernæringsfysiologen jeg gikk til sa i alle fall det (jeg hadde spisevegring og klarte bare å spise salami"- og hun er jo flinkere enn en "vanlig" lege..

Skrevet

Neida, mattilsynet sa nei også i 2006. Hvertfall da jeg var gravid da (det var vel fra desember 2005 osv). He he:)

Vanlige leger sier jo hva som helst da og litt forskjellig avhengig hvilken lege du snakker med.

Skrevet

Ja sant nok, men jeg har faktisk hørt fra alle at salami er greit.. Men igår så spiste jeg det og det smakte så vondt så idag når jeg skulle ta salami så kastet jeg opp :(

Skrevet

Salami er akkurat det samme som spekemat, og der er også risikoen liten. Inne på Bim har det blitt lagt ut svar fra Gilde, som bekrefter at salamien deres er frosset og risikoen er liten. Men de kan ikke garantere at gravide og andre utsatte grupper kan bli syke av spekemat. Det samme svaret gav Gilde i 06, og legen min på Haukeland holdt et foredrag i 04 for helsepersonell og kjøkkenpersonell som gav akkurat samme svaret. Liten risiko, men den er der. De fleste tilfellene i Norge har vært gravide som jobber i kjøttindustrien eller på storkjøkken.

Restriksjonene knyttet til kaffe ble jo sterkere etter en del studier fra USA, som en gjerne kan stille spørsmål ved. Jeg tror nok kanskje at en vil på sikt anbefal totalavhold fra kaffi, i alle fall mindre, fordi noen av stoffene i kaffi er mer negative enn de fra te. Jeg drikker min morgenkaffi fortsatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...