en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 flere som har hadde det på rutine UL i uke 18? var på mandag og hadde selvfølgelig "placenta previa" som det så pent heter. ny UL i uke 32, hos 4 av 5 ca trekker morkaka seg pent tilbake og vaginal fødsel blir problemfritt.. har også fått en forklaring på tidvise blødninger.. lillebror i magen har det ellers helt flott! endte opp med keisersnitt sist, så det hadde jo vært typisk min flaks at jeg må ha keisersnitt denne gangen også ( huff nå var jeg skikkelig pessimistisk!!)
Tigerpote Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Hei:) Hva er det egentlig man skal ha da? Morkaka vår ligger bakover, nedover og litt foran åpningen (det kan den jo ikke, skjønner det). Men foran, bak, høyre, venstre, hva er normalt???
Trejenter? Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Så vidt jeg har skjönt er alle like normalt, spiller ingen rolle Det som er viktig er at morkaken ikke ligger foran åpningen ved födsel.
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2009 hvis man har morkake foran åpning kan man ikek føde. og i tillegg gir det ofte blødninger før uke 30.. sist hadde jeg morkake på framveggen. tror det meste er normalt. har lest litt nå at 1 av 20 har forliggende morkake på rutine UL. og de fleste går det bra med og at sjansen øker ved tidligere keisersnitt.
HØNAogEGGET *har født* Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Det er vel mest vanlig med morkake på bakre vegg, men mange har den på fremre vegg, elller på sidene. Det som er viktigst er om den ligger slik at den kan komme i konflikt med fødselskanalen (placenta previa). Ligger den over åpningen, eller veldig nært får man kontrollUL. Hos de fleste trekker den seg unna slik at vanlig fødsel blir mulig. Hos noen få forblir den foran, og da må man ha keisersnitt.
Mamma-til-3-jenter Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Jeg har også foranliggende morkake. Fikk bare beskjed om at den vanligvis flytter seg oppover når livmoren vokser. Men må tilbake på en ul til for å sjekke. Skal dit i uke 33+3. Så lenge dette ikke er farlig, så bekymrer jeg meg ikke. Flytter den ikke på seg, så blir det ks. Er ikke noe å gjøre med det....
Tigerpote Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 Glemte å si at den også ligger litt mot høyre. Jeg har hatt litt blødninger, og skal på ny ul i august for å se at den har trekt seg oppover. Blir ks om den ikke har det, men jm trodde den ville gjøre det, fikk inntrykk av at morkakene pleide å havne dit den skulle etterhvert. Så "alt" er normalt da;) Sånn i utgangspunktet.
Tutta:) Skrevet 22. mai 2009 #8 Skrevet 22. mai 2009 Hei:) så godt å høre at det er fer som meg...er 15+2 nå,og har den siste uka drevet og hatt blødinger..er pga foranliggende morkake..er nå sykemeldt...har dere blødd mye eller?på meg begynte det forsiktig med rosa på papiret i to dager..ingenting på 2 dager og kraftig blødning nå på onsdag,har vært på sykehuset og alt er bra med den lille:)får ikke vite mer før ordinær UL 9.juni...håper den kommer seg til normalen.. SPENT!
awenka84 Skrevet 22. mai 2009 #9 Skrevet 22. mai 2009 Jeg er kanskje treg, men henger ikke helt med i disse innleggene. Blander dere det at morkaken ligger foran åpningen eller at den ligger på fremre vegg? hmm. Er førstegangsgravid så jeg har ikke helt kontroll på hvordan det skal være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå