Gå til innhold

sambo mener min mor kjøper barna våre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre har veldig god økonomi og liker veldig godt å bruke penger på barna og barnebarna sine.

Mamma shopper utrolig mye klær til ungene våre. noe som er veldig kjekt syns nå jeg. Hun kjøper omtrent aldri noen leker. og om hun gjør det så er det leker hun har hjemme hos seg.

sambo mener hun kjøper dem på en måte ikke hans foreldre kan gjøre fordi ikke dem har like god råd. men jeg er helt uenig. for det første så har ikke hans foreldre dårlig råd. men det er en UTROLIG stor forskjell på hva ungene får av mine og hans foreldre. Der får dem kun til busdager og jul. kan telle på en hånd det dem har fått utenom. Og det er helt greit altså.... men selv om dem ikke er så interessert i å kjøpe ting til dem som min mor er så syns jeg ikke at hun ikke skal få kjøpe klær til dem. selvsagt så trenger hun ikke kjøpe noe hver uke da. noe som ofte skjer.men ofte er det gjerne bare sokker osv....

men til poenget er, min mor forguder ungene våre. Og ungene våre forguder henne. og dette er ikke fordi de får mye klær av henne som sambo mener. Hans far har passet minste som akkurat er fylt ett år et par timer engang. Eldste på 3 år har vært der en del ganger. hun har vel sovet der en 5 ganger eller noe. hos farmoren har hun sovet en gang og det er den gangen hun har passet. Minste har hun aldri passet.

Så har vi mormor og morfar. da spes mormor. da permisjonen til eldste var slutt så tok hun seg fri fra jobb 4 mnd for å passe henne for oss. det var jo fordi hun ville hjelpe oss men mest for å få mye tid med henne. Hun gjør det samme nå med minste. passer frem til barnehagestart i høst. Hun har hatt eldste på overnatting masse. minste har sove der engang. Begge ungene blir helt vill når hun kommer og hun finner på så mye gøy med dem. denne våren har hun og eldste plantet frø, vært på akvariet, dratt på hytten osv. Hun leker og herjer på med dem og dem elsker å være med henne. Når hun har hatt fri så vil hun gjerne passe og får ofte lov til det. hun ringer hver dag for å høre hvordan det går med dem. begge vil gjerne snakke med henne. spes minste som elsker prate i tlf. ;) hun har god tid til å prate med han selv om han bare babler. hehe

kunne fortsatt i evig tid. men hva syns dere, kjøper hun kjærligheten deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for alt i verden je skjønner jo at foreldrene hans merker at det er forskjell på hvilke forhold dem har til mine foreldre. eldste prater jo mye om mormor og morfar og tante. at hun har vært på hyttetur der osv. Så skjønner jo at det kan være sårt. men når dem ikke tar så spesielt mye intiativ til å passe eller komme på besøk så gidder ikke jeg bruke energi på det rett og slett...

Skrevet

For meg høres det ut som om hun er genuint interessert i å ha et godt forhold til sine barnebarn. Hadde hun ønsket å "kjøpe" deres tillit hadde hun overlesset dem med leker og andre ting som er mer "til" dem enn det klær er. Klær trenger de, og klær er mindre spennende for et barn enn det en leke ville vært.

Enig med deg, uenig med samboeren din.

Skrevet

Nei. Hun må få bruke pengene sine som hun vil. Tror ikke barna dine er mer glad i mormoren sin pga KLÆR!=)

Skrevet

ja er det jeg og sier. hun forguder dem jo over alt på jord. gjør alt for dem. og for meg og da..; ) veldig overbeskyttende mamma. hehe. lurer på hvorfor jeg er så hønemor selv . hehe...

Skrevet

JEg synes det høres ut som om din mor en en fantastisk bestemor!

Du får si til din mann at barna ikke er så glade i mormor på grunn av tingene de får, men på grunn av oppmerksomheten og omtanken og ikke minst oppmerksomheten de får av henne!

Bakgrunnen for at jeg sier akkurat det er namlig at her har farmor alltid kjøpt et eller annet til ungene når hun kommer, men eldste liker henne ikke og er trassig og lei seg når hun er på besøk, for samme hvor fine ting hun tar med til henne så får hun aldri noe av hennes oppmerksomhet når hun er her. Derimot fra oldemor og oldefar sm er minstepensjonister og sjelden kjøper med annet enn bananer eller kjeks, de er det helt supert når kommer fordi de bruker all sin tid på barna, og å hygge seg med, leke med og gi oppmerksomhet til. Det er DET barna ønsker seg, ikke klær eller leker, selv når de er små!

Skrevet

Her er jeg kjempeenig med tillab, rett og slett :)

Så heldig barna dine er som har en slik mormor. Det har min datter også, en fantastisk og morfar og like fantastisk farmor og farfar. Heldige barna våre :D

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dette tror jeg han føler er vanskelig fordi hans foreldre ikke kan bidra like mye.

Mine foreldre (eller mamma da) har ikke god råd, og kan ikke kjøpe ting i hytt og pinevær. Ikke min bestemor heller. Har fått høre det mange ganger fra bestemor at hun syns svigers handler over evne. Og bestemor kjøper da ting utav sitt gode skinn! Til bursdagen dems (de fyller samme mnd, så de feiret sammen) hadde hun handlet for over 1000 kr til hver av dem. Bestemor er minstepensjonist, og har lån på bil og campingvogn. Har vel utbetalt ca 10.000 i mnd. Ikke har hun sparepenger heller, så jeg syntes det var hinsides av henne å handle for så mye.

Svigers har begge full jobb, tjener godt, og har nok endel penger på bok, og handler derfor mye mye mye til ungene. Vi fikk 10.000,- å handle for når jeg var gravid.

Når det er sagt så er ikke det det viktigste for barna! Jeg sier ofte til svigers at de ikke trenger å bruke masse penger på dem, men de føler de må kompansere for at de ser dem så sjelden (selvom de er her hvertfall hver 2.mnd.. bor 60 mil unna). Mamma er ingen god bestemor i det store og det hele, ikke pappa heller, men bestemor tar på seg rollen som oldemor med prakt og pram, og det er det viktigste!

Barna dine kommer til å huske dem som var der for dem, ikke de som handlet mest! :o) Jeg har alltid blitt kjøpt av pappa, men jeg kan ikke forda han fordet.....

Skrevet

det er bra å høre at jeg ikke er helt på jordet. hehe...

hun forguder dem jo mer enn alt annet og dem forguder henne. sønnen min som akkurat er fylt ett er aldri å glad som når han ser mormor. han gliser og veiver med armene og kryper i fullfart bort. hehe. det gjør han aldri til noen andre enn meg og sambo. denne uken har hun begynt å passe han på dagtid og han koser seg såååå mye. ingenproblem å levere han. for han er jo bare kjempe glad. hehe

kan heller si til han at hun må få kjøpe klær til dem men kanskj jeg kan si til henne at hun kan drøye det til en gang i mnd eller noe. hehe. hvis ikke får jeg smugle det inn i skapet dems. for sambo har jo ikke peiling på hvilke klær dem har. hehe

Skrevet

Mamma er faktisk likens, kjøper klær nå og da, smekker, gensere, luer osv. Ting som babyen faktisk trenger. Har også kjøpt en vogn til oss nå nylig fordi den vi hadde var litt dårlige hjul på. Men jeg synes bare det er fint. Svigers gjør ikke det samme men det gjør meg ingenting. Synes ikke hun kjøper kjærligheten til barnebarnet, hun elsker simpelheten å bruke penger på barnebarna sine. Gjør det med det andre barnebarnet på 4 også ;)

Skrevet

jeg er dødsbortskjemt selv da. Får heletiden noen klær osv av mamma selv. hehe.. så jeg er jo vant til å ha det sånn. Og jeg har veldig godt forhold til mamma

sambo sin familie har ikke dårlig råd i det heletatt. dem har godt over gjennomsnittliglønn.

men at dem ikke ringer og prater med dem på tlf. ikke kommer på besøk så ofte osv gjør jo at forholdet til dem ikke blir like bra som med mormor. Jeg forventer absolutt ikke at hans foreldre skal kjøpe ting til dem i det heletatt. Vil heller ha litt mer engasjament. men for all del dem er veldig delaltig med dem når vi er hos dem. Dem leker mye med barna og spes eldste liker jo å være med dem. Spes farfar og konen hans. Dem er veldig koselig og alt det. vi skal på ferie med dem i sommer og det blir nok kjempe kjekt. Er bare to dager dem skal være med oss da men det blir kjekt..;) har ikke noe i mot dem altså. hehe. men er jo det at dem er der ikke like mye som mormoren.... og jeg syns ikke at mormoren kjøper dem. syns hun bare prioriterer dem veldig høyt. hun sier jo til meg heletiden at jeg er så gniten på dem. hun vil helst ha eldste på overnatting minst engang i uken. hehe. men det får hun ikke lov til av denne hønemoren. hehe

Skrevet

kjekt å høre at andre har det sånn og..;) Ja vogn har vi og akkurat fått. hehe..;) Bilsete.... osv. hehe.

Mormoren er like engasjert på niesen min også. og hun er veldig rettferdig og passer på at alle tre får like mye.

Skrevet

Jeg tror absolutt ikke moren din prøver å kjøpe seg kjærlighet. Jeg tor bare hun liker å kjøpe ting til barnebarna og at det er en glede for henne.

Vi har hatt besøk av farmoren i helgen, ungene har fått både nye sykler, ecco sandaler og sykkelhjelm.

Hun kjøper mye til ungene, men jeg tror likevel ikke hun prøver å kjøpe kjærlighet. Hun bare liker det:)

Skrevet

Jeg tror din samboer har et litt annet perspektiv siden det er hans foreldre som bidrar minst (... sånn det beskrives i ditt innlegg) Kanskje han er litt sjalu, eller ønsker det skulle vært hans foreldre? At han føler litt på det?

Å kjøpe kjærlighet handler jo først og fremst om at de gir barna (barnebarna) materalistiske ting for kompensere for det (manglende) fysiske samværet. Her virker det jo som det er begge deler.

Det virket jo litt overdådig, den handlingen/shoppingen. Kanskje han føler at det blir litt for mye?

Jeg tror jeg ville følt litt av det samme. Utifra din beskrivelse.

Jeg har måtte begrense noe ift. besteforeldre tidligere. De har gjort alt i form av kjærlighet, men det ble en periode litt for meget. I stedet har jeg sagt at de kan legge penger i sparekontoen hennes.

Moren min hadde et sånt forhold til min datter. Hun overnattet der hver fredag, de var i svømmehallen og spiste middag, pølse og potetstappe etterpå. (som var hennes livrett) og hun gav av seg selv. Mamma var her omtrent hver dag. Det føltes bare naturlig. Min eksmann synes også at det var helt ok. Men, jeg har jo forståelse for de som synes det kan bli for meget..

Skrevet

Jeg er enig med deg i at det er hyggelig av din mor ofre så mye for barnebarna sine, og at det slettes ikke handler om å kjøpe dem, men samtidig ser jeg samboeren din sin situasjon.

Det er sikkert ikke godt for ham å føle på at din mor blir så mye bedre likt enn hans foreldre blir, og så prøver han å finne ut hvorfor, da vet du.

Kanskje du burde ha snakket med ham? Kanskje kan dere sammen finne på noe som gjør at også hans foreldre får et litt tettere forhold til barnebarna sine?

Dessuten synes jeg at samboeren din er veldig snill som ikke reagerer på at din mor tar en så stor del av barna. Misforstå meg rett; jeg synes det er flott gjort av din mor, og bra for ungene, men jeg selv vet at jeg hadde reagert litt på det. For meg er det veldig viktig å være selvstendig, og jeg ville føle det som litt feil hvis noen hele tiden skulle passe min sønn, samt kjøpe ting til ham. Jeg vil gjerne kjøpe slike ting selv.

Det handler om å løsrive seg fra foreldrene sine, og å bli en egen liten fåmilie, som klarer slike ting selv. Så jeg ville nok helst ha fått litt mer avstand til våre foreldre enn det dere har, men det er meg...

Skrevet

nå er jo datteren vår veldig glad i farfar og farmor og da..;) det er ikke det altså. Hun koser seg når vi er der..;) så det er ikke noe problem.

Mamma renner ikke ned dørene her heller. det vi ofte gjør er at jeg kjører ut til henne en lørdagsmorgen. hehe.. gjerne kl 7 sånn at pappaen i huset får sove. jeg har foreslått det såååååå mange ganger at han kan gjøre det samme sånn at jeg får sove. søsteren hans på 15 sier hun gjerne står opp kl 7 på en søndag om hun får besøk av niesen og nevøen sin....

Men han gidder ikke.

Mamma kjøper masse klær til dem. men veldig ofte er jeg med da og velger ut hva dem skal få. veldig greit.

Hun passer dem ikke så mye heller. F.eks så vil hun helst passe engang i uken men det blir mer kanskje overnatting en gang i mnd eller noe. Så hun sover der ikke hele tiden liksom. ikke noe fast...

Faren hans har fått seg hytte nå da.vi har vært der på helgetur. Egentlig skulle snuppa være med dem i vinterferien. Men da var hun syk første halvdelen og siden det er på fjellet så ville jeg ikke sende henne opp i kulden de siste dagene siden vi skulle dra til syden noen dager etterpå. ville ikke ha henne syk da. og det hadde de full forståelse for. jeg har foreslått at de kan ta henne med en annen helg. men de har aldri spurt om å få ta henne med igjen. Og nå blir det nok en stund før dem reiser opp igjen tenker jeg for farfaren har knekt ankelen stakkar.

Skrevet

Nei. Hos oss er det omvendt nesten- Svigers har det godt økonomisk,mamma har så un klarer seg, men ikke så mye mer. Svigers er flotte og søte mennesker som er glad i barnabarna sine, men som ikke prioriterer dem så mye synes jeg, leker lite med dem (her har de faktisk kommet seg veldig siste året av en eller annen grunn, men før), men kjøper mye ting til dem, både klær og leker. Mamma kan ikke det, og jeg vet hun er litt sår pga det, men hun gir dem masse tid i stede, leker veldig mye med dem, og ungene er også mer knyttet til henne nettopp av den grunn. Er begge bestemødrene sammen med oss, f.eks i bursdager, går de alltid til mormor (mamma) først og fremst.

Skrevet

Sjølvsagt "kjøper" ho barnebarna sine, på den måten alle barn blir "kjøpt" av oppmerksomhet og kjærlighet.

Eg trur ikkje pengane har noko med dette å gjere.

Skrevet

Å kjøre til (sviger)foreldrene kl. 07.00 i helgene, vet du det forstår jeg godt at han ikke gidder. Det må dere jo ta ansvar for selv. Propper i ørene og låst rom dersom en av dere ikke vil bli forstyrret.

Foretrekker roligere morgenstunder selv. Med frokost,lang dusj etc. Hadde ikke bare stappet ungene i bilen og kjørt til besteforeldre for at husfar skulle fått sovet. Men, hvert sitt valg.

Skrevet

Synes ikke hun kjøper de, fordi hun viser de genuin interesse utenom også. Å kjøpe barna er å kun være opptatt av gaver og materiele goder uten å kunne passe eller leke med barne- i mine øyne.

Min far har veldig god råd og skjemmer bort meg/Jenny med dyrere utstyr enn vi selv ville valgt, spanderer ferier osv. Men han stiller også opp og henter henne i bhg hvis det kniper og bruker tid med henne i skog og mark.

Mamma har dårligere råd(levere som kunstner) Men hun lærer Jenny håndarbeid, malr, trolldeig osv.

Jenny elsker begge to like mye:)

Skrevet

Guri så utrolig heldig barna dine er som har en sånn mormor. Tenk å ha en mormor som gjør ting barna og tar seg fri fra sin egen jobb for å hjelpe til. For ikke å snakke om så utrolig bra for dere at mormor kommer med klær til ungene.

Vil på ingen måte si at hun kjøper ungene. Virker på meg som om hun har en utrolig stor interesse for å være sammen med dem. Og det å kjøpe klær til så små barn er på ingen måte og "kjøpe" dem. Hadde det vært leker hadde det vært noe annet.

La mormor være mormor og få holde på. Dette har barna stort utbytte av, og dere også. At farmor og farfar ikke er på samme måten er dems tap. Alle er vi forskjellige vet du.

Tror du at du kunne klonet moren din? Trenger en sånn bestemor til mine barn. Her er det skjelden barnepass, i så fall aldri noe som tilbys men vi må be om det, aldri noe innkjøp av klær eller annet om det ikke er jul eller bursdag da.

Skrevet

Synes samboeren din bare skal være happy jeg for at han har en svigermor som stiller opp så masse for barna sine:)

Min mor er akkurat lik og trulta eeeeeelsker å være i lag med mormor. Hun handler og handler hun også, men det meste er fornuftige ting som hun trenger. Eller dvs, jeg handler og hun betaler;)

Mamma har også masse fritid og tar seg fri for å være sammen med barnabarna sine (hun er farmor til 2 andre jenter og gjør akkurat det samme for dem. har fast dag i uken hvor de overnatter og hun kjører på skolen om morgenen).

Jeg blir også skjemt bort, men ikke bare på at mamma betaler, men at hun alltid stiller opp uansett hva det skulle være. Har ett kjempeforhold til mamma og det har jeg alltid hatt. Vi snakkes omtrent hver dag og ser hvernandre sikkert 4-5 ganger i uken.

Men nå er jeg så heldig å ha like fantastiske svigerforeldre også da:) De sitter kanskje enda bedre i det og selv om de kanskje ikke handler i hytt og gevær, så er det virkelig rause når de kjøper noe og jeg skal ikke hinte mange ganger frempå om at vi eller jentungen ønsker oss noe før det står penger på konto:)

De bor litt lenger unna og jobber fulltid begge to, så de har ikke tid til å henge her like mye som mormor. Men vi ser hvernadre relativt ofte alikevel og trulta synes det er kjempestas når farmor og farfar kommer på besøk!

Og svigermor sier stadig vekk at uansett hva det måtte være som jeg skulle trenge hjelp til så er det bare å ringe, så forlater hun jobber på sekundet og tar en taxi om det så skulle være! Hehe:)

Skrevet

Mockanin

Hehe skal prøve å klone henne. hehe.. Er veldig greit å ha det sånn da. jeg vet at uansett hvilke smell jeg går på her i livet så kan jeg alltids gå hjem til mamma og pappa og dem hjelper meg alt de kan., det er veldig veldig greit..;)

bra å høre at det er flere som er like heldig som oss..;)

Skrevet

Barn lar seg vel ikke kjøpe av klær =P Hehe! Hos oss er det svigermor som stadig kommer innom med nytt tøy, ungene takker, men det er vel jeg som blir mest glad =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...