Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 en pinex forte og gav til barnet på 1 år i går pga uro og skrik. Hysterisk som jeg ble i dag da han kom med hu roet han meg ned at hun hadde vondt i ørene og at hun sov hele natta. ER dette en sak for barnevernet?
Miss Misantrop Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Nei, det er ingen sak for barnevernet, men mannen trenger litt opplysning i medisinering av barn.
prekæs Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Er ikke en pinex forte nok til ett voksent menneske? Hvis man da sammenligner dette med andre tabletter, tilsvarer det vel sånn ca 4 pinex forte til en voksen person. Er ikke rart hun sov hele natta. Syns det var ubetenktsomt gjort, for å si det mildt.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Han virket liksom ikke berørt av mengden og at dette ikke skal gies til barn. Off.......
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Det kan være livsfalig. MÅ IKKE GIS TIL BARN
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Jeg vet og jeg blir så lei meg når jeg vet i ettertid at han har gjort det. Ønsker ikke å levere snuppa dit til uka:-(
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #7 Skrevet 21. mai 2009 OI! Har du prøvd å ta de selv? Jeg bilr selv helt virrete og sovner av en! Nei om barnefar skal ha hun igjen alene hadde jeg tatt en skikkelig alvorlig prat med ham først! Det der kan jo faktisk være livs farlig!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #8 Skrevet 21. mai 2009 Off, vi bor ikke sammen, han føler jeg forteller for mye hva han skal gjøre med lille snuppa og gjør det motsatte hele tiden. Blir sliten av dette og oppgitt, nå har han faktisk satt livet til vesla på spill. Tror jeg flytter langt vekk herfra. Orker ikke mer. Hi
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Blir mer bekymret for barnet som har en mor med slike tanker om far. Og språket.. Kan godt skylde på affekt, men du har nå engang logget deg på her- så littegrann må du jo ha tenkt?? Du hadde ikke noe bedre forslag selv, da? Om du kritiserer "barnefar" for alt han foretar seg på egenhånd så kan han stoppe å bry seg. DA kan du kontakte barnevernet- om det er det som er så viktig! Der det ikke blir gjort noe feil blir det som regel ikke gjort noenting..
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2009 #10 Skrevet 21. mai 2009 Du burde dra til lege med datteren din, hun kan ha få alvorlige leverskader av å få 1 pinex forte og dette har en latenstid på opptil 2 døgn og lengere etter inntak. Så om hun ikke har symtomer på dette akkurat nå, så kan hun bli akutt syk ganske fort. Ring i allefall giftsentralen. Deretter burde du seriøst vurdere hva du skal gjøre med samversrett og snakk meg HS, lege. om dette
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #11 Skrevet 22. mai 2009 Du bør serisøst vurdere å sende med en pakke Paracet stikkpiller en annen gang, som han kan ha liggende. Og si at han får holde seg til bruksanvisningen når det gjelder dosering ved eventuell bruk i fremtiden. Det tar tid å bli voksen. Barnefar visste ikke, men han er jo ikke slem. Unlot heller ikke å fortelle hva han hadde gjort (i god tro, men uten modenhet). Å bli sint på ham for det han HAR gjort eller blande inn HS etc denne gangen er unødvendig. Så lenge han aksepterer at DU bestemmer at han ikke skal gjøre noe tilsv. igjen.
Gjest -<<- Skrevet 22. mai 2009 #12 Skrevet 22. mai 2009 Du burde kontakte lege eller giftinformasjonssentralen og forhøre deg om konsekvensene av slik medisinering.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #13 Skrevet 22. mai 2009 Barn 15-25 kg kan få en halv brusetablett inntil 3 ganger i døgnet. Dette står i felleskatalogen. En hel en gang i døgnet er ikke forgiftning. 140 mg pr kg kroppsvekt er dødelig/forgiftning av paracetamol. Det er 500 mg i hver brusetablett. Om ungen veier over 4-5 kg, så blir det ikke forgiftning av paracetamol:) 500 mg på 10 kg barn blir 50 mg pr kg kroppsvekt. Var det stikkpille, så er der 1 gram paracetamol i den. Dette skal en ikke gi til barn under 40 kg. "T BRUSETABLETTER: Pinex Forte: Hver brusetablett inneh.: Codein. phosph. hemihydric. 30 mg, paracetamol. 500 mg, sorbitol. 300 mg, aspartam., const. q.s. Med delestrek. Grapefruktsmak. T STIKKPILLER: Pinex Forte: Hver stikkpille inneh.: Codein. phosph. hemihydric. 30 mg, paracetamol. 500 mg. T TABLETTER: Pinex Forte: Hver tablett inneh.: Codein. phosph. hemihydric. 30 mg, paracetamol. 500 mg. Med delestrek. T STIKKPILLER: Pinex Major: Hver stikkpille inneh.: Codein. phosph. hemihydric. 60 mg, paracetamol. 1 g. Indikasjoner: Moderate til sterke smerter. Dosering: Pinex Forte: Voksne: 1 (ev. 2) tabletter (stikkpiller eller brusetabletter) inntil 4 ganger i døgnet. Brusetablettene skal løses i 1 glass vann. Barn: Ved sterke akutte smerter:Brusetabletter/Tabletter: 15-25 kg: ½ brusetablett/tablett inntil 3-4 ganger i døgnet 25-40 kg: ½-1 brusetablett/tablett inntil 3-4 ganger i døgnet >40 kg: 1 brusetablett/tablett inntil 4 ganger i døgnet Stikkpiller: >40 kg: 1 stikkpille inntil 4 ganger i døgnet Pinex Major: Voksne: 1 stikkpille ved sterke akutte smerter inntil 4 ganger i døgnet. Bivirkninger: Allergilignende reaksjoner kan forekomme. Kodein kan gi obstipasjon og døsighet, galleveisdyskinesi hos spesielt disponerte. Paracetamol: Tilfeller av trombocytopeni og leukopeni er beskrevet. Hemolytisk anemi kan forekomme en sjelden gang. Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Kodein: Forgiftning gir sentral stimulering, hos barn kramper, dessuten oppkast, døsighet, respirasjonsdepresjon, cyanose og til slutt koma. Paracetamol: Akutt, massiv overdosering kan gi livstruende leverskade. Den levertoksiske dose varierer fra individ til individ. Symptomene kan komme etter en latenstid på 2 døgn eller mer. Det er derfor av størst betydning at antidot gis så tidlig som mulig hvis leverskader skal kunne forhindres. Behandling: Kodein: Symptomatisk, kombinert med ev. antikonvulsiv og respirasjonsstimulerende terapi. Antidot: Nalokson. Paracetamol: N-acetylcystein gis så snart som mulig. Se Giftinformasjonens anbefalinger for kodein R05D A04 og paracetamol N02B E01. " Fra felleskatalogen.no Bare litt info.....
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #14 Skrevet 22. mai 2009 1 tbl er litt mye, men tror ikke det er farlig, tror ikke det er snakk om overdosering. Men du kan jo ta en tle til legevakten og forhøre deg for sikker hetsskyld. Men, ærlig talt, dette er ikke en barnevernssak!!! Faren gjorde det han trodde var det beste for barnet! Alle kan gjøre feil!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #15 Skrevet 22. mai 2009 Han har nok bare ikke nok informasjon om medisinering. Dette er jo ikke krise, og det gikk helt fint. Blir helt rystet over deg HI, som blir helt hysterisk! Typisk kvinnfolk å lage helvete for barnefar..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #16 Skrevet 22. mai 2009 Hadde tatt kontakt med lege om jeg var deg. Om man har slike medisiner i skapet bør man da for guds skyld være informert om dem også! Idiotisk at han ikke har ringt hjem til deg og spurt hva du ville gjort/gitt henne. DET er egoistisk det! Hans ære forann barnets beste. Han kunne tatt en kjapp tlf til deg eller legevakten og fått råd med en gang.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #17 Skrevet 22. mai 2009 Man medisinerer ikke barn selv med egne tabeletter fra skapet på badet! Ærlig talt! Hadde hun strøket med så hadde dere nok sett på saken litt anderledes da dere leste om den I DAGBLADET! Ta henne med på legevakten, si det som det er og de vil sjekke henne og ringe BV om de synes det er nødvendig!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2009 #18 Skrevet 22. mai 2009 Tusen takk for alle svar. Vesla måtte jeg kjøre til sykehuset i natt. Hun fikk pluttselig utslett på hele kroppen etter å ha vært urolig fra kl 03 og utover. Jeg hadde da tidliggere på kvelden hatt en prat med de på sykehuset. Hun fikk en kraftig reaksjon på noen stoffer i denne tabletten viser det seg. Vi ble skrevet ut i dag tidliggere og far har fått time på sykehuset for veiledning om det å medisinere barn osv. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå