mamma til 2 :) Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 most banan? Han har fått smake på grøt, og det likte han kjempegodt, så det får han en gang om dagen, enten på fat, eller litt tynnere på flaske. Ikke begge deler samme dag Andre forslag? Jeg vil variere litt på "kostholdet"... Eller er det for tidlig å begynne med noe annet enn grøt? takk for svar og foslag
Lemonia Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Ja, han kan fint få most banan. Sviskemos er godt for magen (jeg lager selv ved å koke svisker møre i vann og mose i blender), det samme er aprikosmos (tørkede aprikoser kokes møre i eplejuice og vann og moses i blender). Ellers kan du jo gi grønnsaksmos: f.eks. potet og gulrot, potet og brokkoli, søtpotet og squash (min gutts favoritt så langt) osv alt etter fantasi. Fra fire måneder er tarmene mottakelige for fast føde, så det er ikke for tidlig selv om det ikke hadde gjort noe å vente en måneds tid heller.
mosegrisen Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Det er vel ikke noen grunn for at grøt trenger å være eneste tillegg, men han er jo enda ganske så liten så det er lurt å ta det rolig i begynnelsen. Det går an å lage most potet, gulrot, pastinakk eller andre milde grønnsaker. Du koker en ting av gangen og moser med litt olje. Gi 1 skje første dagen og ikke begynn med noe nytt før det har gått noen dager. En ting av gangen alltid i begynnelsen. Det er lurt å gi sånne nye smaksopplevelser en stund før leggetid sånn at man kan følge med på om babyen tåler det. Er egentlig litt pussig at man liksom skal begynne med den grøten, er vel så fint å venne babyene til andre smaker som kanskje ikke er så søte. Det eneste er at det er viktig at de får i seg nok jern, som jo de industriproduserte grøtene er tilsatt.
mamma til 2 :) Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2009 Mange gode forslag her Da er det bare å gi han noen smaksprøver fremover Ja, jeg er enig i at det ikke skal bli så mye om gangen, men noen prøver må vel være okei
mosegrisen Skrevet 21. mai 2009 #5 Skrevet 21. mai 2009 Hehehe Lemonia, har du også laget en sånn mos? Identisk med den jeg laget her om dagen. Utrolig populær var den her og. Et annet tips er hvite bønner (veldig jernrikt det og), kjøp de tørre og bløt dem, kok i et par timer og mos med litt hvitløk. Utrolig populært her i huset!! Jeg lager også hirsegrøt fra flak med 50% revet eple. Alt moses med stavmixer og tilsettes kanel... Hva skal vi med industriproduserte ting?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå