SiMaMi Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Hvordan i alle dager får dere plass til alt sammen? På soverommet er det så trangt at jeg så vidt kommer meg ut av senga. På stua står det en vogge, et bilsete, en barnevogn og stapp fulle klesstativ med babyklær og div. Barnevogna må jeg trille rundt omkring i leiligheten for å komme meg frem til forskjellige ting.. vogga har jeg ikke funnet noe sted og sette enda, så den går jeg rundt og rundt som om det var et juletre.. Barnevogna kan jeg ikke sette ute for det er ikke no tak e.l utenfor og hvor gjør jeg av vippestolen Pappa nettopp kom innom med?? Også badet da.. der har jeg kastet alle tingene mine jeg nesten aldrig bruker... det var trist det, men det måtte til.. 50kvm stor leilighet.. dette kan jo bli spennende..
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Tre stikkord: sortere, organisere, vedlikeholde! Hele tiden :-) Sortering: Ta en runde gjennom alle klær, alle bøker, ting og tang, kjøkkenutstyr osv. Pakk bøker dere ikke vil ha fremme i esker og sett i boden. Ting og klær du ikke har brukt på 1,5 år kastes evt. gis bort. Ting og klær du ikke har brukt på 1 år legges i egne esker, settes i boden - og har du ikke brukt og/eller savnet tingene/klærne på 6 måneder gis også dette bort. Kjøkkenet: kast eller gi bort ting du har som "kanskje en dag" får bruk for, ting du har mange av, bokser som har mista lokket sitt, lokk som har mista boksen sin osv. Klær: Rydd unna alle klær som ikke passer til sesongen. Vinterjakker, votter, vintersko osv. går i boden om sommeren, og til vinteren pakker dere unna alle sandaler, shorts, osv. Lagringsplass: Kjøp bokser som er lave nok til å skyve under senga, gjerne på hjul. Perfekt til sengetøy, handduker, barneklær som er for små/skal vokses inn i etc. Heng skap på soveromsveggen! Kjøp slike "små" kjøkkenskap fra IKEA eller tilsvarende, og monter opp over senga, disse er fine å montere helt opp mot taket og er topp lagringsplass til papirer, ringpermer, regningspermer, pensumbøker, skrivesaker etc. Invester i gode møbler som gir rom for oppbevaring. Expedithyllene fra IKEA kan ha doble rader bøker, i tillegg til at det fins mange typer esker til å sette inn som effektivt skjuler rot og småting som ellers blir liggende å flyte. Hul puff - genialt sted til gjestedyna.
HØNAogEGGET *har født* Skrevet 21. mai 2009 #3 Skrevet 21. mai 2009 Vi bodde på 40 kvm til barnet var 2 år. 1) Barnevogna sto ute med presenning over. 2) Droppet vogge i stua, hold lenge med vogga som sto på det ene soverommet vi hadde (som uansett var veldig nært stua...) Og så sov han mye i vogna ute på dagen. 3) Ingen lekegrind el.l. Kun vanlige leker som lå i en kurv i stua. Og så hadde vi en babygym 4) Hadde kunn passelige klær hjemme. Klær som var for store eller små tok vi med til besteforeldrene hver gang vi var der. Altså hyppig opprydding i klesskapet. Det samme gjaldt forresten våre egne klær... 5) Vi hadde en liten bod ute. Hyller knagger og tau gjorde at hele boden ble utnyttet max. Og sambo har MYE utstyr (ski, sykkel, klatrng, masse turutstyr, telt, soveposer, vinterdekk/sommerdekk, mm) 6) kasser med ting man sjelden har bruk for under senga. 7) badet: Stellematte oppå vaskemaskin, hyller på vegg osv. Må innrømme det var godt å få større plass... Hvorfor har du f.eks vogge i stua hvis du uansett har vogna stående der også??
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Hiver meg på de andre tipserne her- vi bor riktignok på ca 60 kvm men blir snart en familie med tre/fire barn (4 annenhver helg) så her er det m.a.o 6 personer som skal ha klær, leker, ting, tang osv For det første, har du mulighet for å ha tørketrommel?? vi hadde jo uansett måttet ha mange stativ om vi kun kunne tørket klær på stativ (masse klesvask) for det andre, har vi hivd og hiv og hivd på unødvendge saker og ting, og gamle klær! flere bossekker har litt sendt til fretex det siste året- og en ting til- IKEA hva skulle vi gjort uten ikea, de har så utrolig masse glimrende løsninger for folk som bor trangt. Vi har ikke vugge i stuen. Vi har prøvd å omøblere litt, for å finne den beste romløsningen, og etter noen omøbleringer, fant vi en genial løsning (ca ett år etter vi flyttet inn) som gjorde at hele leiligheten ble større på et vis! så du kan jo prøve deg frem å se om det er mulig å omøblere leiligheten sin slik at du får bedre løsninger? oppbevaring, geniale løsninger, som ulike hyller osv gjør livet enklere- vi har masse ikea lkøsninger- veldig praktisk! Vi har bl.a hivd ut cd hyllene, og hengt opp hylleplater under taket på stuen, (ble en lang lang hylle fra hjørne til hjørne på stuen- stilig ble det også) her har vi alle cd`ene og dvd`ene- det frigjorde masse masse plass i hyllene- La deg inspirere av ikea sier bare jeg:)
SiMaMi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. mai 2009 Masse gode tips, Takker:) Organisere og sortere er jeg ikke god til altså, prøvd mange ganger.. men det blir med å prøve. Barnevogna hadde jeg satt ute også, vis det hadde vært min. Men jeg fikk låne den vis jeg lovte og ikke ha den ute. (har ikke råd til og kjøpe en helt ny) Vogga har jeg fordi den er søt.. det er vel det som er problemet mitt med å ha en liten leilighet.. at jeg synes så altfor mye er fint eller søtt:) hehe Jeg får vel bare satse på at jeg lærer meg og leve med å ha det trangt og finner smartere løsninger etter hvert,
blirjegsnartmamma Skrevet 22. mai 2009 #6 Skrevet 22. mai 2009 Mener ikke å være frekk eller noe altså - men du fikk låne vogna hvis den ikke skulle være ute?? Er det ikke meninga at du skal kunne trille tur i den? Skal ikke ungen få sove ute i vogna?
SiMaMi Skrevet 22. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2009 Hehe:) Jo vi får nok lov til og ta den på trilletur og la nurket sove ute i den. Men vi får ikke oppbevare den ute, det var det jeg mente:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå