gerd Skrevet 21. mai 2009 #1 Skrevet 21. mai 2009 Han har slitt en uke - bæsjer litt hver gang han spiser og er nå virkelig sår bak. Jeg trodde han reagerte på Nestles youghurt med frukt så vi sluttet med dette. Fikk da brød et par dager til lunsj, men ble ikke bedre. Spiser ellers middagsglass, liten munnfull vann og Småfolk-grøt eller Nestlegrøt av ulike slag... Han er ikke syk - snart 8 mnd.
It's all about me Skrevet 21. mai 2009 #2 Skrevet 21. mai 2009 Da kan det være at han reagerer på grøten og middagen da. At det er gluten han ikke tåler. Fortsetter det kan du ta han med til legen og be om en cøliakiprøve.
gerd Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2009 Ingen av oss fire andre har cøliaki... Det er da litt tidlig å få det allerede før man er åtte mnd? Han drikker bare mm utenom maten of den ene vannslurken...
It's all about me Skrevet 21. mai 2009 #4 Skrevet 21. mai 2009 Han kan fint ha det selv om ingen andre av dere har det. Det er til en viss grad arvlig, men kan også komme midt i en ellers frisk familie. Dessutten er det mange som har det uten å ane det. Så lenge en får mat med gluten i er det aldri for tidlig å få det. Min fikk diagnosen da han var 13 mnd, men da hadde han hatt tegn (som vi ikke klarte å les før han ble skikkelig syk) i flere mnd.
gerd Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2009 Jo - jeg vet jo at du har rett, men tror ikke helt det er det han har. Bærjsen er ulik i konsistensen fra gang til gang. Hvit, vanlig, skummende grønn...osv. Hovedpoenget er at det kommer lite og ofte og han blir så sår bark!
Soloho Skrevet 21. mai 2009 #6 Skrevet 21. mai 2009 Melkeallergi er kanskje mer vanlig enn cøliaki? Dette gir diare. Er melk både i middagsglassene og grøten:)
gerd Skrevet 21. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. mai 2009 Kan ikke jeg helelr drikke melk da? Er det melk i alle glassene? Alle grøtene?
Soloho Skrevet 21. mai 2009 #9 Skrevet 21. mai 2009 Hvis barnet har melkeallergi kan ikke du drikke melk heller. Enkelte leger sier at man kan det, men vi blir fulgt opp av en veldig flink allergilege her i byen som har jobbet med dette i mange år. Og hos oss er det ikke tvil! Når jeg ammet og spiste brød med melk i spydde lillingen hele natta. De hadde skrevet "surdeig" i innholdet, og i dette var det skjult melk:) Legen sier også at mor må på fullstendig melkefri diett. Du kan google dette. De gjemmer melk bak ord som "starkultur" "myse" "surdeig" osv. Det er melk i alle middagsglassene jeg har sett på unntatt de 4 mnd. glassene med gulerot og potet. Jeg har ikke sett på så mange av glassene til store barn da lillingen min bare er 4,5mnd. Alle grøtene inneholder melkepulver unntatt ris og maisgrøten for 4mnd. som kan inneholde spor av melk. Hvis du prøver i noen dager uten melk så ser du fort om han er allergisk og magen blir bedre. VI får spesial MME på blåresept og lager grøt av 1,5dl vann, 2 ss mel (havremel, byggmel, sammalt hvetemel osv. ) Dette koker jeg opp og tar i 6 måleskjeer med spesial MME etterpå. Dersom du ammer og gjør dette kun for å prøve vil jeg tro at det er greit å lage grøten bare av vann og mel også amme etterpå dersom du er på melkefri diett? Hvis det ikke blir bedring innen 14 dager kan det selvfølgelig være andre årsaker til at barnet ditt har diare:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå